Gå till innehåll

Hjälp med osmos slang


niki68

Rekommenderade inlägg

Vet någon var kan man köpa en T-koppling till min smala blå slang 4/6mm.

En 20m slang går från servicerum (OSMOS) direkt till vardagsrum som jag har min sump.

Vet inte hur ska man fylla på osmos vatten när jag gör vatten byte (hink 50liter ), jag ville göra nära osmosen.

post-5479-14468929797466_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar sköta mina vattenbyten så här:

1. Fyller i ca 10L extra osmosvatten i sumpen/akvariet (det blir 1% av totalvolymen i systemet hos mig)

2. Fyller upp osmostanken full (160L) och blandar saltet där i, låter det stå någon dag och blandas.

3. Stänger av returpumpen så det samlas extra mycket vatten i sumpen, tömmer ur 160L vatten ur sumpen, och slår sedan på osmolatorn igen så den fyller på allt nyblandat vatten till rätt nivå.

4. Fyller osmostanken med vatten igen och osmolatorn fungerar som vanligt i systemet igen.

Alla gör säkert olika och har olika förutsättningar, men det här fungerar bra för mig :)

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker mest att man inte vill ha ett osmosvatten där organismer vill bo....

Varför fylla på 1% extra

Före bytet?

Då slipper jag den nivåskillnaden som blir under dagen då det avdunstar.

Den lilla mängd salt som blir kvar är som sagt försumbar däremot kan det bli lite rester kvar (sand om det är naturligt salt) sen är min osmostank öppen så det händer att man hittar någon spindel där i ändå ibland (vilket brukar kunna landa i sumpen också men där är det mer uppskattad mat när det följer med upp till karet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom det salt som blir kvar i osmostanken i Sunes fall är salt som ändå skulle in i systemet så spelar det ingen roll om den mikroskopiska mängd kommer med när top off vattnet fylls på - det är salt som finns med i beräkningarna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En öppen RO-tank får du alltid bakterietillväxt i - hur du än gör. Jag har haft en flaska destillerat vatten (tillsluten) stående en sommar i ett söderfönster - gissa färgen på hösten. Grön - det växte alger i bara vatten!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...