Gå till innehåll

Skivanemoner


Rekommenderade inlägg

Har ett par funderingar om skivanemoner.

För det första vore jag tacksam om jag kunde få hjälp att artbestämma de två kolonier jag har. Jag tror att det är två ganska vanligt förekommande sorter men då jag söker runt på nätet blir det ändå svårt att få reda på vad de kallas eftersom de namn som nämns och de bilder som visas inte alltid verkar överensstämma. Jag lägger därför upp två bilder så får vi se om någon kan hjälpa mig. :-)

Den första är helt brun och ganska liten. Varje skiva är cirka 10 cm. Den fladdrar till och från lite i vattnet så att rörelsen nästan påminner om en rockas.

post-7283-14468929830324_thumb.jpg

Min andra skivanemon(-koloni) består av skivor i ungefär samma bruna färg och samma storlek men på denna variant har polyperna en grön topp. Som ni ser så är det inte bara jag som gillar den utan en clownfisk verkar tycka att det är ett lämpligt ställe att slå sig till ro på.

post-7283-14468929830692_thumb.jpg

(Ser att samma sladd hamnat i bakgrunden av båda bilderna. Skivanemonerna är placerade så att den bruna är på toppen av en pelare av ls medan den gröntoppade är längre ner på samma pelare. Skriver detta förtydligande så att ingen tror att det är samma skivanemon på båda bilderna.)

Så till ytterligare en fundering. Jag har ansträngt mig för att förstå om skivanemoner egentligen är anemoner eller koraller men det verkar ju som att de är varken eller, stämmer det? På engelska kallas de väl för Mushrooms eller mushroom corals, dvs den engelska benämningen innehåller inte ordet "anemon" utan snarare korall. Är jag ute och cyklar? (Jag frågar mest eftersom jag vill veta hur pass många skivanemoner man kan ha och hur de är kompatibla med andra koralldjur.)

Ytterligare en fundering är att jag har läst om att det ska finnas färgglada skivanemoner men jag har inte hittat några i handeln. Hur kan jag få tag på de vackra blåa, mm varianter som jag ser på bilder, eller är de inte skivanemoner?

Hoppas att någon erfaren akvarist känner för att ta sig an en nybörjare som mig och hjälpa mig med mina funderingar ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att det är en mjukkorall. Man kan väll istortsett ha hur många som helst. Dom bränner däremot andra koraller mer än man tror!

Ok, tack för svar. (Skivanemon = mjukkorall verkar stämma med det resonemang de flesta i den butik där jag handlar, samt även med den engelskspråkiga benämningen.) Har du någon aning om vad mina varianter kan heta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ärhelt klart värt ett besök! Men fixa nyhetsbrev från dem så vet du när dem fått leverans. Annars kan det vara tomt om du otur!

Ha ha, stort tack! Vilken service jag får ;-) Kan onekligen vara värt att vänta på en bra dag om det innebär en tur på 4 mil enkel resa. Fixar nyhetsbrev!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul, tack för hjälpen. Skulle gärna vilja ha lite mer färg i akvariet. Har du något bra tips på andra mjukkoraller som är lika lättskötta, ogiftiga och färggranna?

Riccordea Florida finns i alla möjliga tänkbara färger, likaså R. Yuma och de är väldigt lättskötta skulle jag vilja påstå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riccordea Florida finns i alla möjliga tänkbara färger, likaså R. Yuma och de är väldigt lättskötta skulle jag vilja påstå.

Har kikat runt lite på nätet och även om är lite svårt att veta vad som är vad eftersom mycket bara kallas Riccordea så verkar det ju finnas fantastiska färger.

Finns det något annat att tänka på vad gäller kompatibilitet, hur många varianter man kan ha, etc?

Någon som har tankar kring även det estetiska, vad som ger vackra kombinationer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

R. Florida och R. Yuma har jag bredvid varandra och de bränner inte varandra vad jag märkt iaf. Tror däremot att Rhodactisen bränner allt som kommer för nära.

Discosoma finns också i väldigt fina färger och är vad jag har förstått också snälla mot sina grannar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stor del av akvariet ska man dekorera med skivanemoner då? Förstår att det är en fråga om tycke och smak men jag vore tacksam för tips. (Jag har inga stenkoraller än eftersom jag inte tror jag behärskar det, så det tar nog något år till innan dess.)

Jag har som sagt två "klungor" som Fredrik hjälpte mig identifiera som Rhodactis indosiensis och de har växt cirka 50% så de 4-5 individer som satt på samma sten börjar sträcka sig över varandra då de är helt öppna. Funderar alltså även lite på dessa två klungor. Ska jag i) låta dem vara för de vill ha det trångt, ii) låta dem vara för de släpper om de inte trivs och hittar ett nytt ställe eller iii) flytta på dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta skivor tar gärna över all stenyta de har tillträde till om de får tid och plats till det. Vill man inte det är det mekanisk avlägsning som gäller på oönskade delar. Själv har jag mina rhodactis på en separat sten som står i sanden och på så sätt stoppar spridningen vidare till andra stenar.

Mina har jag haft lite på olika placeringar i burken innan och jag har inte märkt att de inte trivts. Verkar vara väldigt tåliga.

Här är en bra länk om du söker andra skivor

http://www.reeflex.net/kategorie/70.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag varit på Triton och det var en upplevelse :-)

Blev förtjust i en Mantisräka men den fick vara kvar. Ska dock fundera på om den ska få flytta till mitt Nanoakvarium...

Hittade också några lättskötta koraller som de trodde kunde passa min nybörjarprofil. Till att börja med en liten blå Discosoma för en hundralapp. Måste väl vara ett bra pris? Sedan Köpte jag en sten med både ett par Sinularia brassica och ett par Capnella för 425 kr. Nu är de indroppade och utplacerade på de platser jag vill ha dem så får vi se hur de trivs. Tack för alla tips, hjälp och idéer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...