Gå till innehåll

Skruva LED - behövs kylpasta?


freddi36

Rekommenderade inlägg

Ja, det behövs. Det är nästan praktiskt omöjligt att få till ytorna så bra att de får en fullgod kontakt utan kylpasta.

Skruvarnas vits är att du ska kunna ta loss dioderna lätt, det är fördelen tycker jag. En annan fördel är ju att de spänns fast som du tänker men det gör de även om man popnitar dit de och då slipper man hålla på med gängor eller muttrar också.

Så kylpasta behövs, däremot behöver du ingen sådan sort som blir som ett lim du använt innan :-) Utan vanlig kylpasta typ av den sorten du har till en dator processor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tackar :)

Vad står t.ex 4w/mK för?

Tror jag ska limma typ 6-8 LED. Hur många gram behövs ca?

Samt, vad är det för skillnad på de i sprutorna och denna? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/kylning/kylpasta/zalman-super-thermal-grease-p36004 Detta är mer som ett fett?

Den är mer flytande, som nagellack. Medan kylpastan i sprutorna är mer fast, man trycker ut en liten "klutt" som man får bre ut själv. Kan dock inte avgöra vilken som passar bäst till LEDar. Men jag föredrar dom på sprutorna när jag ska ha kylpasta till datorer.

\\Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, vet fortfarande inte riktigt vad t.ex 4w/mk betyder, men kollar man på de från kjell så är "mk värdet" mycket högre än det från aquastyle, som jag har använt till min gamla ramp. På den står den thermal conductivity>0,671 w/mk. Antar att det betyder hur mycket värme den kan avleda? Isåfall känns ju den från aquastyle riktigt kass..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, vet fortfarande inte riktigt vad t.ex 4w/mk betyder, men kollar man på de från kjell så är "mk värdet" mycket högre än det från aquastyle, som jag har använt till min gamla ramp. På den står den thermal conductivity>0,671 w/mk. Antar att det betyder hur mycket värme den kan avleda? Isåfall känns ju den från aquastyle riktigt kass..

w/mk är den överlednings förmåga i pastan.

4.0 är mer aluminium oxid och boron nitrid

4.5 är mer koppar

8.0 är mer zinc oxide, boron nitrid och aluminium oxide

så 8 är bäst

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall man se det noga är det watt x meter / kvadratmeter x grader k. Det betyder att en vanlig stjärna med monterad lysdiod ( 3cm2 ) blir ungefär 0,0001 / 0,0003 x 1 = 1 grad varmare för 3 watt förlust effekt om limmet har 1w/mk. I praktiken blir den ungefär 1 grad varmare om man monterar den med vanligt epoxilim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och kollar på Kjell.se och ser alla dessa "kylare". Kan man inte använda en sån istället för att först limma LEDs på kylfläns, sen skaffa en separat fläkt till det?

Typ denna: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/kylning/processorkylare/arctic-cooling-alpine-11-plus-p98860

Skulle man inte kunna limma LEDs med kylpasta på den och få en färdig "LED-spot"? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...