Gå till innehåll

Acropora-ätande plattmask - AEFW


Rekommenderade inlägg

Jag har sökt på forumet men inte hittat någon ny information ang denna pest. (Mod kanske får flytta tråden, jag tycker AEFW är en sjukdom för acropora).

Finns det några nya metoder för att bli av med det? Jänkarna verkar framgångsrika med att doppa i Bayer Advanced Insect killer:

http://www.bayeradvanced.com/lawn-care/products/complete-brand-insect-killer-for-soil-turf/

De doppar 1 gång i veckan i 8 veckor och har korallerna i ett karantänkar utan sten mm. Jag har kontaktat Bayer i sverige men de har inte den produkten.

Milbemax verkar vara en annan lösning som går att få tag på i sverige. Även ReVive skall fungera men jag har läst rapporter om att revive inte är snällt mot såkallade "deep water acropora" eller de acropora som har slätt skinn. Mina favoriter i mitt kar tillhör den kategorin. Loripes, Echiniata, Suharsonoi mm.

Tur i oturen är att jag skall byta golv snart pga vattenläcka så jag måste riva ner hela mitt kar iallafall, så jag kan utan problem göra om det till ett karantänskar i 8 veckor. Men det gäller att få tag på rätt medel mot dem!

Är det någon här på forumet som har vunnit kampen mot AEFW?

De kom i mitt kar för ett tag sen med korallerna från DeJong verkar det som, så andra som köpt därifrån kanske skall vara extra uppmärksamma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

det finns ju flera Halichloeres wrassar, bland annat cosmetus som käkar dessa, samt 2 örtbaserade bekämpningsmedel FM ultra-pest och RXpro coral dip - båda dessa är snarlika (samma?) och kräver ofta upprepade bad/behandling för att bli av med äggen.

"duscha" korallen med osmosvatten "på plats under vatten i akvariet" får maskarna att ramla av men äggen blir kvar - Obs, alltså inte doppa korallen i osmosvatten, för det tål den inte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

cheva: jag kommer inte sötvattensdoppa, det kräver att sötvattnet har samma temp & pH och är alldeles för riskabelt. Men nog dör det mesta i sötvatten ... korallerna med om man har otur.

greger: fisk kan hålla efter med lite tur ... men jag vill bli av med det till 100% nu och sen aldrig mer föra in något i karet utan lång karantän. Jag är beredd att dagligen/veckovis doppa i 8 veckor. CoralRX & FM UltraPest verkar enligt internet vara för hårt mot mina "smooth skinned" acropora. Just nu låter det åt milbemax-tabletter. (Hjärtmaskmedicin till hundvalpar). Jag testdoppade igår och plattmaskarna dör efter ca 10 minuter. Men jag vet inte om min Suharsonoi har överlevt.

Äggen överlever, så många dopp blir det. Tur att man kan hålla sig sysselsatt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Edward: Caution: We recommend to keep the shrimp separately in another tank, because the shrimp will eat the coral tissue as well after all flatworms, eggs and snails are eaten.

Då skall man alltså ha dem i ett eget kar och när man är klar med dem lämna tillbaka till butik? Jag gillar idén skarpt men det verkar inte helt praktiskt :)

Greger: hyr du ut ett gäng kamelräkor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Edward: Caution: We recommend to keep the shrimp separately in another tank, because the shrimp will eat the coral tissue as well after all flatworms, eggs and snails are eaten.

Då skall man alltså ha dem i ett eget kar och när man är klar med dem lämna tillbaka till butik? Jag gillar idén skarpt men det verkar inte helt praktiskt :)

Greger: hyr du ut ett gäng kamelräkor?

Japp jag läste det med det är väl den enda nackdelen med denna metoden. Men om du ändå har möjligheten att göra om akvariet till ett karantänsakvarium under denna tid så är det ju ganska enkelt att plocka bort räkorna när all ohyra är borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte de är så lätta att få tag på heller. De är förvillande lika peppermint-räkor och kommer från karibien varifrån det inte tas in så mycket. Så nog mer roligt & kul än praktiskt som sagt. Men om möjligheten yttrar sig så ska jag testa, tack för tipset!

Men för att vara lite mer realistisk så är det nog regelbundet doppande som gäller. Milbemax för de känsligare korallerna & en kombination av Milbemax & ReVive för de tuffare ligger högst på listan om ingen har ett bättre förslag. Jag rapporterar löpande om det finns intresse.

Ändrat av ormet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Edward: Caution: We recommend to keep the shrimp separately in another tank, because the shrimp will eat the coral tissue as well after all flatworms, eggs and snails are eaten.

Då skall man alltså ha dem i ett eget kar och när man är klar med dem lämna tillbaka till butik? Jag gillar idén skarpt men det verkar inte helt praktiskt :)

Greger: hyr du ut ett gäng kamelräkor?

Nope, eftersom de rensar det mesta så brukar vi inte ta in dem - men vår vän CF brukar ju ha dessa i lager.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit med om eländet ett par gånger själv och hjälpt några andra lokal akvarister så jag har en liten insikt i vad som väntar dig...

Förhoppningsvis har du den mindre radikala varianten som inte förstör korallerna så effektivt.

Jag har under tiden provat Coral Cure(tropicmarine), FM Ultra Pest, Gyltor, sötvatten, blåsa med bälg och troligtvi ett par varianter till.

CC motsvarar cancerbehandling och man bör vara ytterst försiktig med dosering och tider men den fungerar, vissa förluster kan förekomma.

Ultra Pest, hyfsat bra och fungerade för djupvattens acron dom gånger jag varit med o använt medlet, inga förluster. (tipps är att röra om ordentligt innan man doppar korallen).

Gyltor, dom kan plocka mask man blåser av korallen men jag skulle inte klassa dom som något botemedel eller ens hämmande.

Sötvatten, lurigt och minst sagt oberäkneligt så inget jag skulle rekommendera, med vissa maskkolonier så verkar korallen ta skada/dö innan masken släpper.

Det svåraste verkar i regel vara för folk att identifiera angreppet överlag och efter det att klura ut vilken mask som är boven när man letar i doppburken.

Det är oftast där det är viktigast att ha någon med sig som varit med om eländet och vet vad man skall leta efter.

Jag vet flera som inte förstått hur aefw ser ut trots bilder på nätet och som blandar ihop dom med planarier och andra kryp som fallit av korallen.

När det kommer till själva behandlingen så är mitt bästa tips att kapa av basen i samband med att du gör första flytten till karantänskaret.

Då får du inte med några ägg och ifall doppet fungerar perfekt så är korallerna maskfria efter första vändan.

Det är lite radikalt men det är troligtvis det enklaste sättet att bryta kedjan och lyckas med behandlingen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack nixon jag hoppades att du skulle svara. jag har identifierat plattmaskarna först genom att bitmärken syntes, se bifogad bild, och det som lossnar kan inte vara något annat än aefw. Jag skall låna en macroglugg och fota senare.

Kapa basen är inga problem, allt skall monteras om iallafall. Förstår jag det hela rätt att de aldrig lägger ägg på frisk vävnad utan alltid på sten vid foten av korallen? Hur är det med vävnadsfria fläckar på korallen då?

AEFW bitmärken / identifiering:

post-6362-14468929911575_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack nixon jag hoppades att du skulle svara. jag har identifierat plattmaskarna först genom att bitmärken syntes, se bifogad bild, och det som lossnar kan inte vara något annat än aefw. Jag skall låna en macroglugg och fota senare.

Kapa basen är inga problem, allt skall monteras om iallafall. Förstår jag det hela rätt att de aldrig lägger ägg på frisk vävnad utan alltid på sten vid foten av korallen? Hur är det med vävnadsfria fläckar på korallen då?

AEFW bitmärken / identifiering:

[ATTACH=CONFIG]98395[/ATTACH]

Har man en gång sett aefw i verkligheten så känner man igen dem. Lite mer igellika och sprattlar mer som en mask när de ramlar av än vad vanliga plattmaskar gör.

Äggen kan även ligga på vävnadslösa ställen på korallen. Oftast i ett grenveck, undersida eller annan dold yta.

Vanligast är dock basen mot fraggstenen.

Äggen är lite åt det gula hållet ligger oftast i grupper och är väldigt små. Ofta får det ställe på korallen som är dött en lite gulgrön ton och är sällan kritvit mer än någon dag pga alger mm och det gör dem extra svåra att hitta äggen.

Det går att se större mask genom att ta upp korallen och låta den lufttorka nån minut då syns maskarna som geleklumpar.

Det finns ende som tyder på att de finns olika arter av aefw som är mer eller mindre aggresiva, äter korallen kontra äter mer av slimet. Vissa tror också att det finns mask som inte lägger ägg utan delar sig.

Äggen tar ca 10dagar på sig att kläckas. För masken sedan att bli könsmogen ytterligare ca 10 dagar.

Klipp basen doppa allt och sätt ner i ett karantänskar. Doppa sedan alla med ca 7-10dagars mellanrum i 4-5omgångar medan huvudkaret får gå tomt från acros.

Tyvärr stressar alla dopp korallerna väldigt hårt och många kan gå åt utav stress på korallerna som redan är stressade pga alla aefw.

Att låta huvudkaret gå tomt blir svårare ju längre karet stått och vuxit till sig med koraller som växt ut på inredningen.

För att se saken från den ljusa sidan så är detta nog enda sättet att lära sig karantänhålla och doppa/granska alla nya acros.

Jag hade dem för ungefär sex år sedan och har därefter varit löjligt noga med karantänshållning på spser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste just att dansarräkor, Ryncochinetis durbanensis skall äta såväl maskarna som äggen och även pyramidsnäckor på musslor.

Men de går bara att använda i separat kar för när godsakerna är slut kan de ge sig på korallernas vävnad. Men på någon timme skall korallen vara ren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig, men läs inlägg #5-8 i tråden :)

Jag trodde dock de kallades kamelräkor? Det spelar iofs mindre roll.

Potatis, potäter - kamel eller dansräkor

Det finns några varianter på R.durbanensis, uretai och om jag inte minns fel även ett 3:de namn på dessa - samma räka så vitt jag förstår, geografiska skillnader gör att de är lite olika röda -

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Blåbert, jag vet att Axilur dödar mask. Men det används främst för inälvsmask & jag vågar inte testa det som dipp-metod. Vad är doseringen som koralldipp? Hur lång tid skall korallen dippas i Axilur? Är det bättre än Milbemax där jag vet dosering & tid?

De 3 koraller som har AEFW hos mig är alla surt förvärvade och länge jagade och jag är lite försiktig med dem. Dippar jag en fragg på prov så finns där gissningsvis ingen AEFW som jag kan se om den dör & om Axilur fungerar.

Jag uppskattar alla förslag & tips. Men det verkar inte ha hänt något nytt ang AEFW (förutom dödsräkorna) på den svenska korallscenen på ett par år. Jänkarna har tur de med sitt insektsgift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör du det inte onödigt krångligt och svårt nu och letar efter ngt mirakelmedel som inte finns?

Att doppa korallerna är rejält stressande, tror att det är högst marginellt mer skonsamt med insektsgift, avmaskningsmedel och dylikt. Det som avgör framgången är nog snarare korallens hälsa innan doppet. Coral RX Pro, FM Ultra Pest, Seachem Reef Dip och flera liknande fungerar ju.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får försöka smitta nåt mindre värdefullt ;)

Det är klart att du inte skall chansa med rariteter. Min tanke med förslaget var mest för att diskutera det och få synpunkter. Alla metoder är ju empiriskt utprövade, så nån måste ju ha provat även de andra sätten....

Axilur är iaf synnerligen effektivt på mask...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör du det inte onödigt krångligt och svårt nu och letar efter ngt mirakelmedel som inte finns?

Att doppa korallerna är rejält stressande, tror att det är högst marginellt mer skonsamt med insektsgift, avmaskningsmedel och dylikt. Det som avgör framgången är nog snarare korallens hälsa innan doppet. Coral RX Pro, FM Ultra Pest, Seachem Reef Dip och flera liknande fungerar ju.

Kanske, men jag hade aldrig fått reda på räkorna om jag inte lyft frågan. Jag tycker inte att ett par dagars skrivande på forumet är onödigt krångligt.

Jag skall testa med FM Ultra Pest, tack för din input.

Greger: har du FM Ultra pest på hyllan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske, men jag hade aldrig fått reda på räkorna om jag inte lyft frågan. Jag tycker inte att ett par dagars skrivande på forumet är onödigt krångligt.

Inte så jag menade... jag är ju själv förtjust i diskutera på forumet. :)

Jag har själv testat Coral RX Pro och FM Ultra Pest och båda fungerar utan tvekan på så sätt att maskarna släpper. Inga koraller dog i samband med doppandet. Numera har en Macropharyngodon ornatus i karet och ser inte till några plattmaskar eller pyramidsnäckor som jag tidigare hade problem med, så den kan jag varmt rekommendera.

Ett till alternativ som inte har varit uppe är ju Korallen Zuchts Flatworm Stop som fungerar lite annorlunda. Med det medlet så doppar du inte korallen utan stimulerar korallens naturliga slemskydd genom att droppa direkt i karet. På så sätt ska korallen kunna stå emot angreppen och maskarna ska på sikt dö ut. Finns olika erfarenheter av detta ute på nätet, några jättenöjda och andra märker ingen direkt skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt i natten och huvudvärk...

Naturligtvis är det kamelräkor de heter på svenska.

De som jag sett har varit lätta att skilja från pepparmintsräkor genom att de vita ränderna är klart vita. Men det finns flera liknande arter som är svåra att skilja åt.

Jag är tveksam om alla arter angriper koraller då jag haft ett snällt exemplar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yepp!

Kanske, men jag hade aldrig fått reda på räkorna om jag inte lyft frågan. Jag tycker inte att ett par dagars skrivande på forumet är onödigt krångligt.

Jag skall testa med FM Ultra Pest, tack för din input.

Greger: har du FM Ultra pest på hyllan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering, FM Ultra Pest fungerar ypperligt (och luktar exakt som TLF ReVive)

En riktigt fet plattmask ramlade av min Granulosa. Efter att ha doppat de 5 misstänkta plattmaskbärarna var det mycket dött på bottnen men svårt att identifiera fler plattamskar, inte utan att man får dåligt samvete...

Jag sög upp den stora plattmasken i en "turkey baster" och kollade under trådräknare 100x förstoring så det råder inget tvivel om att det är AEFW iallafall. Men fortfarande inte sett några ägg trots inspektion med förstoringsglas. Gissningsvis vet jag inte vad jag letar efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...