Gå till innehåll

Tysta skummmare


striker

Rekommenderade inlägg

Jag har ett problem att jag har mitt akvarium i samma rum som jag sover så jag måste hitta en tyst skummare köpte en mce600 låter som ett flygplan så frågan är vilka skummare är tysta jag har haft en mc500 i också lät massa

tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MCE 600 skummarna är kända för att väsnas, men har man tur kan man få ett exemplar som är knäpptyst. Det går att fixa och trixa lite med att lägga diverse skummaterial runt pumpen och då minska ljudnivån. Det funkar hyfsat så länge impellern inte är slut. MCE 500 och 600 lider av samma problem.... Aqua bee pumpen! att byta ut den mot en en eheim kostar tyvärr ca2000 med impeller.

Tunze 3115 och 3130 är helt tysta skummare men tyvärr inte lika effektiva som mce skummarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer ett tips som jag alltid använder när min skummare (Deltec 1250) börjar väsnas eller varje gång som jag startar upp den.

* Stäng av skummaren.

* Håll för venturi insuget med fingrarna och starta pumpen några sekunder.

* Låt den stå några sekunder.

* Håll för och starta igen några sekunder.

* Låt stå några sekunder.

* Starta upp den med fingret för venturi insuget och ta sedan bort fingret strax efteråt.

Detta tycker jag fungerar bra. Jag såg tipset i någon Deltec manual eller på deras hemsida eller något. I bland kan kraftiga vibrationer och missljud bero på att det har kommit in luft mellan pumpen impellor och höljet. Denna typ av pumpar som vi har i våra akvarium, med några enstaka undantag, är vattenlagrade så det måste vara vatten runt impellor axeln annars roterar den inte rätt. Speciellt när man startar den så kan det sugas in luft i detta utrymmet. Det verkar också som att med tiden så kommer det in mer och mer luftbubblor. När man startar den utan luftinsug så sugs luften ut från pumpen.

// Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...