Gå till innehåll

kol i reaktor?


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Jag vet inte vad en "groteck uf reaktor" är, men aktivt kol kan man ha på 3 sätt i ett zeovitsystem som jag förstått det.

1) i en strumpa i sumpen (rekommenderat)

2) i en strumpa i zeolit-reaktorn.

Tests have shown that the appropriate amount of carbon can also be placed in the filter on top of the zeolites.

3) i en egen fluidiserande reaktor (står inte med i zeoguide vad jag vet)

Du skall räkna ut din totala vattenvolym. Sump + visningsdel - inredning etc. 30% är en grov förenkling som jag skulle ta med en nypa salt.

Ang mängden så skriver de i Zeoguide 1.03:

Use 0.5 to 1 liter of activated carbon passively in a mesh bag per 250

gallons of tank water.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog aldrig fel att knåda kolstrumpan, vilket system det än är. Jag gör det sporadiskt och får rolig "feeding response" från mina sps:er. Jag inbillar mig att det gör att kolet nyttjas mer effektivt med då kolet skiftar plats och får nytt flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst nåt om att det jan uppstå kanaler, men det är mog mer att joxa tunt och befria ytorna från skit osv.

Det skadar nog inte att göra det när man kör kol i strumpa, oavsett system som ormet skriver. Jag gör det också när jag kommer ihåg det. Kanske varnnan dag,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lägg strumpan utanför utblåset från skummaren så funkar det utmärkt. Krama strumpan behöver du inte göra, lyft den ur vattnet och släpp ner den igen när du städar tills det är dags att byta!

Lägger du den i avrinningen fastnar all skit på strumpan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...