Gå till innehåll

Gissa firren - Blennidliknande


MarinaS

Rekommenderade inlägg

Det är sällan jag köper fiskar utan att veta arten på dom, men idag så kunde jag inte hålla mig då den var så fulsöt! Jag tror det är någon slags blennid då kroppen på den är otroligt lik. Den liknar denna blennid något otroligt: Clinitrachus argentatus . Fast min har inte de typiska "horn" liknande grejerna vid huvudet/ögonbrynen.. Fast det kanske är något som växer ju större fisken blir?

Min är typ 2 cm och grå i färgen.. Det ända viktiga för mig är att den egentligen inte käkar koraller men jag tror inte det är någon sån sort då den inte har den typiska munnen många "noppare" har.

post-6937-1446892997285_thumb.jpg

post-6937-14468929972401_thumb.jpg

post-6937-14468929972629_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De hade absolut sina likheter speciellt på denna bild: http://www.fishkeeping.co.uk/modules/caresheets/caresheet.php?caresheetID=31 .

På bilderna på google dock och på tredje bilden du skicka tyckte jag inte de liknande i teckningen men min är ju väldigt liten än så man vet aldrig :)

Tack så mycket nu fick jag nått å klura på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är denna: Clinitrachus argentatus

Men denna bild fick mig att undra: http://www.fishkeeping.co.uk/modules/caresheets/caresheet.php?caresheetID=31 Dock liknar inte min fisk de andra bilderna jag kan se på den arten.

Fan vad jobbigt å inte veta vad man köpt! Tvekar fram och tillbaka om jag ska lägga in den i mitt stora eller i mitt 54l men där har jag en mantis (som dock inte visat några tecken på att käka firrar), eller om jag ska sätta upp mitt 25l igen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marina - tror inte att det är en Clinitrachus argentatus eftersom dess utbredningsområde är Atlanten och medelhavet - få av våra fiskar kommer därifrån. Om det är en Rock Mover Wrasse är det ingen panik - det tar en tid innan den morfar och byter beteende. Under ungtiden är det en rolig och intressant krabat. Behåll den och se vad som händer. Sen är det alltid roligast att köpa okända fiskar även om min basbesättning är en av de äldsta akvariefiskarna - pyamaskardinalen

Här har du liknande fiskar Av dem så har jag ofta sett arter från släktet Springeratus i fisklistor från Indonesien

Du kan ju alltid hoppas på att det är denna :)

En klar - behåll och se vad det blir

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik: Precis ge mig hopp och säg att du inte heller tycker att de liknar varandra :D *Idag blev jag påmind om varför jag ska fortsätta att endast köpa fisk jag kan namnen på och beteenden*..

Den liknar wrassen lite vid munnen på denna bild som sagt: http://www.fishkeeping.co.uk/modules/caresheets/caresheet.php?caresheetID=31

Men sen när man kollar den andra bilden här är de också väldigt lika och det är en blennid: http://se.reeflex.net/tiere/4585_Clinitrachus_argentatus.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Lasse skriver, behåll! Alltid roligt med dessa "mysterie invånare" :) Fick med en pytteliten anemon med min DO beställning som jag var påväg att döda då den liknade en glasros, men de visade sig vara en rock anemone när den blev lite större :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Fan jag tänkte ju inte ens på att kolla deras utbredningsområden haha *smart*..

Men okej så då kan jag alltså lugna ner mig lite - skönt! =) Ja firren på sista länken du skicka var ju riktigt häftig faktiskt, kan ju alltid hoppas då!

Liknande lite polyporatusen, men ju mer jag kollar på juveniler på wrassar ser jag mer likheter i det släktet. Jag ville ju ha en wrasse tidigare men var ändå lite osäker på om jag skulle skaffa en eftersom jag gärna vill ha musslor och sexy shrimps i akvariet. Men esch detta ska nog årna sig, den är ju faktiskt riktigt häftig och det ska bli riktigt intressant att se hur den morfar sig! :) Hittills är den väldigt orädd dock, stoppade ner den i akvariet och kolugnt simmade den ner till bottnets kant vit silikonen och kollade omgivningen.

Tack som vanligt Lasse! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik: Det blir att behålla och nyfiket se vad den morfar sig och blir för art i slutändan! Dock vet jag inte hur det blir med min dröm om musslor och sexy shrimps nu.. Men det borde ju funka nu när den är liten? Sexy shrimpsen är ju te.x. tänkta att gå i minimaxi och av vad jag läst är de väldigt snabba att krypa under dom vid fara så kanske ändå kan bli av :)

Tack så mycket för hjälpen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...