Gå till innehåll

Gå från sötvatten till saltvatten, hur noga rengöring?


Nille83

Rekommenderade inlägg

Äntligen är man med här! Har haft Malawiciklider i 20 år och alltid haft en dröm att börja med saltvatten och nu är tiden inne.

Jag har idag ett Juwel Vision 260 och tråkigt nog är pumpen fastlimmad i glaset, vilket betyder att det lägger sig skit där. Jag fick ett tips att trycka ihop vattenslangen och spruta in där och fick bort ganska mycket.

Där finns fortfarande lite alger kvar. Karet har varit utan vatten i snart 2 dygn så vet inte hur bra algerna mår, men de finns kvar.

Hur noga är det att jag få bort detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algerna kommer nog dö och ruttna bort. Jag skulle bry mig ganska föga om de för massan av algerna totalt lär vara så liten att den temporära belastningen från deras nedbrytning lär vara i princip obefintlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du använda pumpen - låt den sitta kvar. Bra med lite skit i karet när du startar om - där skiljer sig inte sig salt från sött.

MVH Lasse

Först tänkte jag riva ut pumpen. Men mitt googlande och min bok säger till mig att det är bra att ha den mekaniska rengöringen i början eller är jag fel på det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, ett filter första dan eller två för att ta lös skit kanske. Sen är det väl en försvinnande liten del som kör med ett filter efter det.

Isåfall skulle jag kunna montera bort det och sätta i en vanlig pump med sugproppar sålänge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kvar mitt filter, tog bara ur all filtermedia och stoppade i aktivt kol samt fosfatremover istället. Så slipper jag ha synliga påsar med det i karet då jag inte har sump. Pumpen i filterboxen är kvar och jag har även doppvärmaren där som det är tänkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man fobi för filtermattor som är standard praxis här på guiden( ;-) ) så kan man fylla filtret med små bitar levande sten istället. Då får man en liten mörk fristad där för allsköns små härliga djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har precis som du haft malawi i ett juwel 260. Jag tog bort filterboxen för jag tyckte att det förstörde visuellt samt att den tog för mycket plats. Jag skar bort min med en rakbladskniv ( tror jag att de heter) en sån som har flera blad som sitter i hop och man trycker ut den lite för att skära. jag drog ut hela ( alla blad och stoppade in den och skar bort det, det hur bra som helst.

Lite nyfiken på vilken teknik du har tänkt att ha i/till karet.

Lycka till och välkommen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker göra som vissa säger här att fylla pumpen med LS, ska man även ha biokulor och vadd? Eller det är lite överkurs?

Jag har köpt 3 cirkulationspumpar så jag kommer få ca 3500 l/h, 2 T5 lysrör ett med lite vitare ljus och ett blått. Skummare tänkte jag köra Juwels egna, vet att vissa gnäller på den men tänkte ge den en chans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker göra som vissa säger här att fylla pumpen med LS, ska man även ha biokulor och vadd? Eller det är lite överkurs?

Jag har köpt 3 cirkulationspumpar så jag kommer få ca 3500 l/h, 2 T5 lysrör ett med lite vitare ljus och ett blått. Skummare tänkte jag köra Juwels egna, vet att vissa gnäller på den men tänkte ge den en chans.

Det är bättre att köra med streamers du får ett bredare vattenflöde samt så låter 3500l/h ganska lite jag har 2xTurbelle® nanostream® 6045 och de är inställda på max vilket ger mig tot 9000l/h och då har jag inte räknat med de som pumpen till skummaren ger och jag hade kunnat tänka mig en till streamer för att får ännu bättre vatten rörelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bättre att köra med streamers du får ett bredare vattenflöde samt så låter 3500l/h ganska lite jag har 2xTurbelle® nanostream® 6045 och de är inställda på max vilket ger mig tot 9000l/h och då har jag inte räknat med de som pumpen till skummaren ger och jag hade kunnat tänka mig en till streamer för att får ännu bättre vatten rörelse.

Haha, jag läste faktiskt fel på ena förpackningen. Jag har alltså 3 cirkulationspumpar. En streamer ger 3000 sen 2 cirkulationspumpar på 2000 totalt. Så 5000 + Skummare och filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...