Gå till innehåll

Salthalt ?


Nille83

Rekommenderade inlägg

Jag har hört att man kan gå ända ner till 1.010 i vissa fall tex vid sjukdom och förgiftning i akvariet och man bara har fiskar. Fiskarna verkar klara det bra.

Har själv legat på 1.010-1.011 i början när jag fick mitt kar och till och med korallerna klarade sig bra men det beror givetvis på vilka koraller man har.

Och man bör nog inte ligga där så länge i mitt fall så var det typ 1 vecka som jag körde så lågt.

Men har du koraller så bör man nog inte gå under 1.020 för vissa koraller tycker inte om det.

För att få optimala värden för koraller så bör man ligga 1.023-1.025 enligt vad har läst mig till.

Ju högre salthalt desto högre belastning på fiskarna och vid sjukdom så kan man gå ner för att lätta på belastningen på fiskarnas organ så att dom kan bekämpa sjukdomen.

Men som alltid så har olika koraller/fiskar olika krav eftersom dom kommer från olika miljöer.

Så man bör nog tänka sig varje akvarium som ett eget litet mini hav med olika invånare krav etc beroende på vad man har i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...