Gå till innehåll

Patriks andra kar, 80l


phhasek

Rekommenderade inlägg

Köpte 2 st 200mm stänger istället för de 100mm som jag hade innan. Ville få upp modulen lite och får bättre spridning på ljuset och minska risken för saltstänk på den. Det blev riktigt bra tycker jag!

På närbilderna kan man se min "red turf algae" vilket är anledningen till att jag behöver få tag på mexikanska turbos.

Mina värden är:

SG =1.025 (inför varje mätning kalibrerad refraktometer)

Ca = 420 (salifert)

Mg = 1300 (salifert)

KH = 8 (salifert)

Nitrat = ljust ljust rosa med salifert

Fosfat = 0 med hanna checker (mätt olika tider på dygnet)

pH = ca 8.2 (salifert)

Dessa värden ligger stabilt förutom KH som sjunker till ca 7.3 på någon dag. Har inte fixat automatisk dosering än med doseringspumpen.

post-6408-1446893140827_thumb.jpg

post-6408-14468931405223_thumb.jpg

post-6408-14468931405628_thumb.jpg

post-6408-14468931405947_thumb.jpg

post-6408-14468931406397_thumb.jpg

post-6408-14468931406635_thumb.jpg

post-6408-1446893140752_thumb.jpg

post-6408-1446893140777_thumb.jpg

post-6408-14468931408015_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 215
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

När du hade din Mazarra lägre ned, körde du 100 graders linserna då? Bytte du i så fall till 70 graders linser nu när du satte den högre upp?

Funderar nämligen på att höja mina 2 moduler för att få lite bredare ljus, nyfiken på hur andra använder sina linser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du hade din Mazarra lägre ned, körde du 100 graders linserna då? Bytte du i så fall till 70 graders linser nu när du satte den högre upp?

Funderar nämligen på att höja mina 2 moduler för att få lite bredare ljus, nyfiken på hur andra använder sina linser.

Jag hade och har fortfarande 100 linserna. Tanken har slagit mig att byta till 70 men jag tycker det ser bra ut nu. skaffade precis en sps och man har ju möjligheten att köra en 70 ovanför just den om den vill ha mer ljus. Kör visserligen bara på 75% men jag har ju saker som inte gillar för mycket ljus också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur snabbt kan digitatan växa fast om man bara sticker ner den i ett hål i stenen? Det är två bitar, en relativt stor och en som bara är någon centimeter. Ingen av dem står särskilt fast just nu.

Beror ju på förutsättningarna men som ett exempel så satte jag ner en digitata i en springa och den har vuxit fast på en vecka ungefär. Jag skulle försöka få fast den så att den inte rör sig av strömmarna - borde ta betydligt längre tid om den kan vicka fram och tillbaka.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadå - trivs den så kommer den ta fäste där också. Jag hade en pavona cactus som jag lagt på en sten för att fragga - en vecka senare så satt den fast. Jag "ryckte" bort den men fick inte bort allt så nu växer det en ny cactus för fullt där :)

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har beslutat mig för att tillsätta sand. Karet känns inte helt komplett utan tycker jag. Nu är bara frågan:

1. Hur ska jag göra det så enkelt som möjligt? Du som tillsatt sand under drift, hur har du gjort?

2. Vilken sand ska jag ha? Jag vill inte ha massa sand som flyger omkring. Kan detta vara någon? Erfarenhet?

3. Hur mycket sand ska jag ha? Funkar det bra med ett tunt lager, säg 1cm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har klurat lite och när jag bestämt vilken sand jag ska ha så kommer jag att:

1. Portionera sanden i x-antal köksplastpåsar (1-3l?)

2. Tappa ur lite mer vatten än jag tror kommer behövas i en dunk.

3. Ta en påse i taget och lägga ner på botten och öppna försiktigt och sprida ut sanden.

4, Fylla på med vattnet i dunken till normal nivå

5. Räkna bort volymen av vattnet som blir kvar från den totala "verkliga" vattenvolymen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har beställt http://www.tritonakvarium.se/kz-argonite-sand-korallenzucht/3130-0 för avhämtning imorn. Den är på 3-5mm. Hittar inte så mycket information om denna sand. Vad jag vill ha är vit sand som inte far omkring. Finns det några nackdelar med att köra med så stora korn (3-5mm) om man inte tänker ha DSB? Jag tänkte lägga ett lager så att det täcker botten bara för syns skull.

Måste jag skölja denna sand?

post-6408-14468931549569_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre påsar hemma, enligt dem skall sand ligga en tid i RO-vatten innan man lägger den i karet.

http://www.korallen-zucht.de/files/zeoguide_103_english-1.pdf

In addition, we recommend the use of some kind of bottom substrate. Our experiencehas shown that aragonite or coral sand (2 – 4 mm grain size) works the best. You

should soak the material in RO water for a period of 2 weeks before use primarily to

release bound phosphates. Change the water in this soaking container every two days

until there is no measurable PO4.

Det skall tilläggas att det inte står så specifikt om deras egen sand.

Det har i andra trådar beskrivits hur man lägger till sand enklast i kar med vatten. Grov slang/rör och tratt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm konstigt att man inte hört om det tidigare. Det är lite död LS principen som man bör/ska tillämpa om man ska köra zeovit-metoden alltså, vilket jag inte ska. Jag mäter 0 i fosfat med hanna så det borde väl inte vara någon fara om jag sköljer av den noggrant innan. Kör nog sista sköljningen med RO-vatten. Bör väl inte vara något magiskt med deras sand eller? Att de kommit fram till att 2-4mm är bäst är väl också för zeovitmetoden.

Hur är det med storlek på kornen för andra system och ett tunt lager sand? Vad är för- och framförallt nackdelen om det finns någon att ha stora korn om man inte kör DSB?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har sand som liknar den du presenterar med bilder och det växer kalkalger på sanden men det stör mig inte....rör om någon gång/månad samt viss omrörning sker med hjälp av eremiterna. Tycker du har ett snyggt akvarium och jag undrar hur du uppfattar skötseln av akvariet? Andledningen till min fråga är att jag också har liten volym och tycker att mitt akvarium är lätt att sköta. Men fördelar kan vändas till nackdelar. Tänker i första hand på vattenbyten, manipulering av parametrar, förbrukning t.ex. En "nackdel" är att jag börjar bli klar med akvariet känner jag. Är osäker på antalet fiskar, vilken inriktning jag ska välja gällande koraller (montipora, hysterix). Just nu är det skönt att njuta av akvariet men saknar också planerandet. Men som sagt.....ditt akvarium verkar ha utvecklats bra, snyggt! Med vänlig hälsning/ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...