Gå till innehåll

Hur gör ni när ni byter vatten?


Nille83

Rekommenderade inlägg

Har precis gjort ett vattenbyte, så kan väl beskriva hur jag gjort :)

Jag gör osmosvatten i 2 25l dunkar, och låter dem stå över natten så de blir rumstempererade. Häller över allt i en smidig liten 60L regntunna (bor också i lägenhet), slänger ner salt och en streampump på 6000 l/h och blandar drygt en timme tills vattnet är klart och sedan byter jag. Finner ingen mening att låta vattnet stå längre än vad det behöver. Dessutom tycker jag det är viktigt att få undan alla attiraljer så fort som möjligt för att jag gärna vill ha kvar frugan i lägenheten också.... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör unger som jim. Gjorde 50% (120 l) vb idag, så jag tappade upp ca 60 l i tre dunkar samt 70 l i en tunna. Tömde sen sumpen (45 l netto) och blandade hälften i en 70 l back som jag körde över i sumpen.

Römde sen resten från karet och böandade andra sarsen i backen. Sen var det bara att ha i allt.

Idag tog jag en genväg att köra osmosvatten i vattenkokaren för att få blandningstemp på det. Kokade ca

3 l av 60 för att höja från 20 till 25 grader.

Nu får jag säkert nån purist på mig, men kan man koka tevatten så bordenset duga till akvariet, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ju bara ett lite kar, så jag byter bara 10 liter i veckan... Gör osmosvatten i en hink under dagen så det är klart på kvällen, öser i salt och slänger i en pump. På morgonen häller jag ut 10 liter i en hink och i med det jag har Sköljer ur hinkar och pump och upp på hyllan igen. Men allt i den här hobbyn växer exponentiellt med storleken på kar, så även ytan som krävs för vattenbyten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara ett rsm 130 liters vet inte hur mycket vatten det blir i karet med all sten osv. Men jag tappar upp osmos i en 25l dunk, tömmer i saltet dagen innan och skakar om det rätt rejält. Har två 25l dunkar med osmos så jag tycker det är lagom att byta vatten när den ena har tagit slut när man fyllt på nytt pga att det dunstar. På så sätt så får man ju ganska regelbundna vatten byten, ja vet att många tycker att det är för sällan men det funkar för mig. Jag använder biltemas hävert för att få ur vattnet. :)

jag är också lite nyfiken på hur dom löser allt dom som har stora kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först vill jag säga f*n vad man får hjälp fort på detta forumet och att folk inte gnäller/klagar på oss nybörjare att vi ställer dumma frågor.

Nu kommer några frågor till :)

Måste man köra Osmos? Alla säger olika, jag har bra vatten i kranan :)

Och

Kommer inte saltet blandas i spannen om man inte har en cirkulationspump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jill säger alltid "fan vad ni skriver på det där forumet, ni är ju helt störda..."

Saltet blandar sig inte om det bara ligger (inom överskådlig tid) Men du måste ju inte ha värsta pumpen, bara nåt som vevar runt vattnet, inget fancy. Jag fäster den inte eller nåt, utan bara dumpar pumpen i botten. När jag byter håller mitt vatten ett par grader kallare än akvariet, men 4-5 graders skillnad på knappt 10% av vattenvolymen tror jag i alla fall inte gör nånting.

Många klarar sig utan osmos, endel gör det inte. Får du problem och inte har osmos kommer alla säga "Skaffa osmos" som lösning nummer ett. Jag har ledningar från 60-talet och vet aldrig när/om vattenverket utför underhåll, vill inte riskera att blanda salt med det första vattnet efter att nån har bankat på järnrören :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar byta 100 liter varannan vecka. Fyller 4 st 25l dunkar med osmos nån dag innan så det blir rumstempererat. sen häller jag i 200 l tunna. I med lite salt efter behag och en stor kinareturpump på 4000L/h. Låter det gå nån timme.

Sen suger jag ut skitalger och gojs m.m i en 25 l dung.. Springer 4 gånget till toan och tömmer.. Nästa kar blir det ett vattenbytesfack och golvbrunn vid sumpen för att spara på ryggen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man inte en osmos så får man se till att man köper ett salt som är till för kranvatten. Du kan ju redan ha över 12 i KH i kranvattnet och ett salt med kanske 10 i KH.. Då får du plötsligt 22 i KH i det nya vattnet, vilket inte är så bra om du gör stora vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att inte få för snabba ändringar av vattenvärden - och såvida du inte kör skummarlöst - så tycker jag du borde klara dig på att byta 25 liter!

Stämmer in i kören, forumet och människorna är förträffliga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör upp några hundra liter osmos vatten över en helg så klarar jag mig ett tag. Vattnet förvaras i ca 10 gamla salthinkar, plastdunkar och en 100-liters tunna. Normalt byter jag 10-15% varje vecka och blandar alltid till med salt dagen innan bytet. Använder aldrig pump för att få saltet att lösa sig, det fungerar bra ändå. Pga riktigt dåliga värden så gjorde jag ett 100-liters byte i fredags, bara blandade till och bytte efter någon timma eller så. I morgon blir det byte av 100 liter igen men denna gång planerar jag lite bättre och låter det stå över natten, korallerna 'slemmar' betydligt mindre då:)

Förövrigt så finns det inga dumma frågor här på SG. Det finns i.o.f.s. ingen regel mot detta men hela poängen med SG är att såväl nybörjare som gamla erfarna akvarister ges möjlighet att diskutera det som behöver diskuteras inom den salta världen:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byter 25l varje - varannan vecka, blandar salt och osmos i en 30l hink och rör om några gånger. Jag kör ingen pump eller värmare i hinken.

Låter vattnet stå till dagen efter innan jag byter. Jag kör inte med någon buffring, men med detta intervallet av byten verkar det inte behövas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör samma salt som du red sea 660 gram på ca 20 lit kranvatten..Kallvatten som stått minst ett dygn..Ingen osmos och matar ganska mycket pga solkoraller och ganska mycket fisk,så det blir vtnbyte varje vecka. NU har jag även en skummare installerad! DET är hi-tech för att vara mig..Men det kan behövas,då jag ganska fort får kiselalger..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar väl säga att man klarar sig på 10% i månaden, givet att du kör med skummare och buffrar kh, ca och mg.

Jag är inte så haj med detta så jag vill be om en förklaring med det där att buffra hårdhet, kalcium och magnesium :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marie, du mäter och får koll på förbrukning och tillsätter i regel varje dag så mycket som behövs för att hålla balans på det.

Så mät rn dag, och sen mäter du efter 4-5 dagar igen så får du en dagsförbrukning. Enklaste sättet är att tillsätta salterna direkt, men det finns en del att tänka på. Helst bör man inte tillsätta dem samtidigt då de kan reagera med varandra och man då förtar effekten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byter 40 liter en gång i månaden (blir ca 20%). Jag blandar kranvatten (jo, jag vet) och salt (instant ocean, just pga kranvatten) dagen innan i två baljor med enkla cirk.pumpar i. Stänger av all cirkulation i karet, suger ur 4 hinkar och pumpar i det nya vattnet via sumpen, sen på med allt igen. Har funkat bra sedan november, i princip. Nu flyttar vi till eget radhus, så nu ska jag investera i Osmos under hösten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...