Gå till innehåll

Räcker dessa tester?


Nille83

Rekommenderade inlägg

PO4 är för fosfat, dvs näringsämnen i vattnet. Bra om man gillar alger annars mindre bra.

Jag skulle införskaffa tester för Ca, Mg och KH utöver de du har. Men de beror ju såklart på vad du ska ha i burken, för SPS är Ca, Mg och KH mycket viktiga. De är viktiga för andra koraller också men SPS är speciellt känsliga för dåliga värden och speciellt svängningar i KH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH test har jag på stickor, provade precis 7,2 PH och hårdhet 7. Detta är direkt från kranen. Kan inte utläsa om dessa stickorna fungerar i saltvatten. De heter eSHa Aqua quick test. Vad ska man ligga på i PH och hårdhet i ett saltvattenkar?

Jag ska ha koraller i karet, dock inte kommit fram till vilka. Alger är ju fult :) Men det kanske behövs?

Vad är Kalcium bra till? eller dåligt till :)

Samma fråga angående Magnesium.

EDIT: Hittade svaret själv angående testerna, de fungerar i saltvatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle skaffat mig tester för ändamålet, saliferts tester är poppis.

Alger är mat åt många invånare i karet, men dessa invånare skaffar man sig ofta för att just bli av med algerna. exempelvis sniglar och eremiter.

Kalcium använder koraller med hårt skelett, s.k. stenkoraller, för att bygga just sitt skelett. Kalcium är alltså viktigt. ca, mg och kh kan man säga samspelar i akvariets vatten. För att ha rätt nivå kalcium krävs det att du har en viss mängd magnesium, annars går det inte att hålla rätt mängd kalcium osv. Det finns en PDF som heter Saltvattenskemi för dummies under kemiforumet, läs den!

Det kan vara bra att veta ungefär vilka sorters koraller man vill hålla eftersom de ofta trivs i rena eller lite mindre rena vatten. En del koraller vill ha väldigt låga näringsvärden i vattnet (SPS) medans en del vill ha lite smutsigare vatten, exempelvis LPS och mjukisar. Det kan bli problematiskt att hålla båda sorterna isamma kar p.g.a. detta även om det absolut inte är omöjligt.

KH test har jag på stickor, provade precis 7,2 PH och hårdhet 7. Detta är direkt från kranen. Kan inte utläsa om dessa stickorna fungerar i saltvatten. De heter eSHa Aqua quick test. Vad ska man ligga på i PH och hårdhet i ett saltvattenkar?

Jag ska ha koraller i karet, dock inte kommit fram till vilka. Alger är ju fult :) Men det kanske behövs?

Vad är Kalcium bra till? eller dåligt till :)

Samma fråga angående Magnesium.

EDIT: Hittade svaret själv angående testerna, de fungerar i saltvatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satan, det är en helt vetenskap detta :)

Jag har No2 från Salifert och NO3 och PO4 från RED SEA.

Ska läsa den PDFen som du pratade om.

Jag kom på att jag har köpt ett magnesiumpulver, men inget test :) Ökar man Kalcium och Kh på samma sätt? I mitt malawikar ökade jag KH med bikarbonat, men kanske inte samma till salt? Har säkert 5 kg kvar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red sea testerna funkar bra, men du ska nog läsa av eem i dagsljus, inte under varmvitt glödlampsljus, alt köp en kallvit lampa (6500k).

Du bufftar kh, ca och mg med tre olika salter, bikarbonat är det i princip för kh, men kag törs inte svara på att din sötvattensårodulkt funkar. Läs på om ballingmetoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...