Gå till innehåll

Algea control Test Kit från Red Sea, erfarenheter? Bild


Nille83

Rekommenderade inlägg

Jag har alltid använt mig av Salifert´s tester innan. Men så blev jag "pålurad" detta testat från Red Sea No3 och Po4.

Salifert´s tester har jag alltid tyckt va lätta att köra med.

Men för första gången förstår jag inget och då gäller det märket Red Sea.

Jag får inte rätt på färgerna (jag är inte färgblind) jag har kört testet i vitt ljus som står på förpackningen. Man ska fylla upp 2 flaskor och sätta i en behållare. en med enbart vatten och den andra man tillsatserna. Sen står det "titta ner i båda flaskorna uppifrån och rotera färgskivan tills den närmaste möjliga färgen uppnåtts mellan de båda flaskorna". Jag kollar och kollar, men jag förstår inte vad flaska 2 fyller för funktion? Det är vanligt saltvatten i den. Sen greppar jag inte färgskivan, resultaten ligger mellan färgerna.

Jag är säkert dum i huvudet, men jag fattar inte. Haha.

Här är bild på skivan

http://img268.imageshack.us/img268/7351/2oyp.jpg

Bild på skivan + behållaren med pilen

http://img191.imageshack.us/img191/9358/2llk.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte har fel kan du få en liten färgskiftning genom de ml vatten i flaska 2 (ren gissning). Att färgerna ligger mellan i resultat och verklig färg kan jag uppfatta det som ibland också

Botten är helt svart på flaska nr 2 (i botten på behållaren där man ställer i flaskan)

Men jag förstår fortfarande inte hur resultaten på skivan kan vara mellan färgerna. Fattar inte vilket resultat som tillhör vilken färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Provet där du har i kemikalierna skall vara på en vit bas, gissar att den skall stå i mitten.

Referensen med bara vatten skall vara på dom färgade plattorna, det är till för att motverka eventuell missfärgning/påverkan från ditt akvarievatten.

Kolla helst under dagsljus eller kallvit belysning som dagsljuslampa...

När färgerna stämmer överense så tittar du på den lilla pilen på hållaren som pekar på ett värde...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställ pilen på ett värde och titta uppifrån, synkar färgen i glasen så är det ditt resultat om inte flytta över till följande och kolla igen.

//NiXoN

Ändrat av NiXoN
Hittade en väldigt tydlig beskrivning.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställ pilen på ett värde och titta uppifrån, synkar färgen i glasen så är det ditt resultat om inte flytta över till följande och kolla igen.

//NiXoN

Du är ju underbar!! varken jag eller min sambo fattade någonting av hur man gjorde No3 testet eller Ca testet från Red Sea. Inte hade jag en tanke på att kollapå youtube!!! hahaha

Tack!! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...