Gå till innehåll

Levande sten eller inte?


Tomas

Rekommenderade inlägg

Poängen med konstgjord sten är väl att skona reven?

Hur skulle det vara billigare att köpa in material för att tillverka sten - ympa i havet och sedan plocka upp igen för att packa och skicka till Sverige.

Annars är det ju bara åka ut till närmsta rev och riva upp stenen direkt...

Dessutom får man förhoppningsvis med mer bra bakterier och organismer om stenen kommer direkt från havet.

Görs stenen porös och snygg nog för att lägga i karet så har jag i alla fall inte något problem med att köpa den.

Dock ska den ju marknadsföras som konstgjord LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

jag säger inte emot att den inte har liftare..stenen ligger ju i havet?Det jag säger emot och som också har mängder med emotsägelse om prima är hur?ja hur?år av urlakning...om man skulle göra det själv så inbillar jag mig att jag kan välja o vraka över produkter...det tror jag inte de kan göra i 3.e världen..mer än att slänga dom i plurret ett tag..det kan jag ju själv göra prismässigt genom att resa dit slänga i och återkomma o ta hem...blir sur över ocker o dåliga produkter var dom än är...sen att man ska göra en miljögrejj över sånt som inte funkar är snudd på ja..jag vet inte vad...kriminellt typ

Saken med den sk odlade stenen är väl att reven ska skonas.

Skulle tro att det ligger i framtiden att köra sådan sten om våran hobby ska få fortsätta, inte att förringa är att det du ser som ocker och dåliga produkter lever folk på att tillverka.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wrang som startade denna sida var tidigt ute att göra egen sten...ambitionen var bra..frågan är om resultatet var bra?Varför skulle dom lyckas mer på balis strand?jo pengar!undrar om inte div handlare i sverige skulle gå i ed på att detta betong otyg inte skapar problem...ja att de garanterar detta som inga problem med tanke på vad de tar ut för fusk sten!!! Dax att ställa lite krav på guldgossarna

Vilka guldgossar har blåst dig?

Vill du bygga egen sten kan jag skicka dig ett par säckar std cement så kan du köpa till snäck kross med hög fosfathalt.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Största kostnaden med Ls är frakten, eftersom den flygs hit från t.ex. Bali så spelar det ingen roll om den är odlad eller bruten - frakten/kg är densamma.

Däremot är priset på odlad sten ofta högre än för bruten sten.

Men man behöver inget CITES på odlad sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Största kostnaden med Ls är frakten, eftersom den flygs hit från t.ex. Bali så spelar det ingen roll om den är odlad eller bruten - frakten/kg är densamma.

Däremot är priset på odlad sten ofta högre än för bruten sten.

Men man behöver inget CITES på odlad sten.

frakten för alla är helt logisk

att odlad sten är högre i pris är också logisk...det har ju kostat att tillverka...hur det går i saltkaren overthere är väl en annan femma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man ha ls i karet ser jag det som en självklarhet att använda konstgjorda stenar. Detta av 2 anledningar. 1 runt 10000-15000kg bryts från fijis rev /år detta är helt absurt att tro att reven klarar av att skövlas på detta sätt i förlängningen. 2 konsgord sten ligger ca 3-4år i fijis rev och ympas med djur och bakterier. Skulle nog tom säga att denna konstgjorda porösa sten av bra kvalitet kan tom vara bättre en den hårt packade som bryts. Just för den är så porös. Sedan är det hantering av sten. Fungerar ju inte så jätte bra om den ligger i en låda hur länge som hälst i butik. Detrus är något jag käpar med på stenen i karet. Skulke jag ha högre flöde skulle garanterat lpserna tjura. Det är något jag vill slippa

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen ligger väl ändå inte i lådor i butik, de läggs väl i vanliga kar med vatten? Så har det iaf varit i alla de butiker jag besökt. :)

Man kan ha bra flöde i karet utan att för den sakens skull ha pumpar som spolar runt korallerna i karet. Vågfunktioner på många fabrikat är till stor del här, det flyttar hela vattenmassan så att de streamers man har kan transportera bort smutsen. Du slipper då ansamling av skit inne bland stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det finns två milstolpar i revakvariets historia, den ena är levande sten och det andra är kolkälla.

Så här gör man när man inte har något annat att bygga av. Det är en bild från flygplatsen på Maldiverna som är byggd på ett rev av levande sten, det har gått åt mer sten än alla akvarister i hela världen kommer att göra av med på mycket lång tid.

/Janne

post-810-14468932377763_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och om man bygger 400 sådana saker så blir det kanon bra. Sedan kan vi passa på att ha utsläppen rakt ut över reven det fungerar ju idag hehe

Så du tyvker att det är dumt att skona reven och använda en produkt som fungerar mycket bra istället?

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och byggs den inte till flygplatser används den som billig fyllnadsmassa i vägbyggen... vi akvarister står för en rätt liten del av bruten revsten, men den som bryter får ett högre kilopris och behöver inte bryta lika mycket om den har ett högre värde... då får revet högre värde för befolkningen och blir viktigare att bevara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.havet.nu/images/270/3447.jpg detta fungerar med kanon bra. Jo det finns sten på ställen där vi kan ta men görs det. Fiji är en av dom största exportörerna av ls och där dryts det rakt från reven. Och dom har själva kommit på att det ej fungerar i lägnden. Så dom började göra konsgord sten som fungerar lika bra. Den sten som använd till fundament är ofta ingen sten man vill ha i akvarium. Utan vi vill ha dom finaste fulla med kalkalger

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj vilken onödig formulering. Det jag vill komma fram till är värnar vi ej om reven så kommerv dom försvinna. Vilket skulle vara katastof

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ympar konygord sten behöver man ej bryta. Dvs arbetskostnaden är lägre vilker ger mer vinst. Va vet jag. Vet helt ärligt inte vilket som är billigast. Antagligen ympa annars skulle dom ej göra det

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstgjord sten kan aldrig mäta sig med äkta levande sten.

Hur många har någonsin brytit upp en stor stenklump, mitt itu?

Dom riktigt bra stenarna är extremt porösa och är fyllda med miljontals hårfina gångar där bakterier och mikroorganismer frodas.

Konstgjort kanske funkar bra, but theres nothing like the real deal.

Däremot så tycker jag att det är riktigt tråkigt att det finns allt för många människor som bara slänger levande sten på soptippen när allt går åt skogen och dom tröttnat på det.

För så länge det inte har utsätts för kemikalier eller gifter så går det faktiskt att få det att bli som nytt igen med lite tålamod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte odlad sten från korallfisken i Linköping nu senast o den är verkligen fin. Har fått en hel del liftare saker jag aldrig sett tidigare o en mängd olika alger. Hur fin som helst. Har detta i ett litet akvarium ca 50L bara för att det är så kul.

Dock är det inte kul att se borstmaskar men antar att även dom är en del i kretsloppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ympar konygord sten behöver man ej bryta. Dvs arbetskostnaden är lägre vilker ger mer vinst. Va vet jag. Vet helt ärligt inte vilket som är billigast. Antagligen ympa annars skulle dom ej göra det

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

Och vad är den konstgjorda stenen gjord av... inte så att man importerar sand och cement för att gjuta till sten... att det bryts i land, visst... men tar man för mycket måste man hämta nån annan stans...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo allt går att vända till något dåligt. Jag värnar iaf om naturen och reven. Ni andra får göra som ni vill. Jag vill ej stödja att man bryter sönder reven. Och försöka göra det bästa av det hela

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande Sten är faktiskt en förnyelsebar resurs, och det finns ställen i världen där man samlar in och bryter sten med ett minimalt skada på miljön, samtidigt som det finns ställen där det skövlas odiskriminerat.

LS är ju trots allt i grunden inget mer än gamla korallskelett och sediment.

Däremot så riskerar konstgjord sten att ha mycket större miljöpåverkan då materialet ska brytas från kalkbrott och sedan transporteras innan det ens kan bli en färdig produkt så att säga.

Sen ska det ju också förberedas på ett eller annat sätt så att det blir levande, vilket kan innebära fler transporter och/eller energiförbrukning.

Och då har du ju dubbel miljöpåverkan i form av både utsläpp och direkt åverkan på miljön runt om kalkbrottet.

Upp till var och en, men det finns alltid fördelar och nackdelar med allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...