Gå till innehåll

Tips när jag ska bygga sump?


Hallberg

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag startade med saltvatten för ungefär ett år sedan och har nu (som det lätt blir) bytt upp mig till ett större kar.

Det nya karet är på 250 liter och min tanke är att bygga om det gamla (96 liter) till sump.

Min fråga är väl egentligen kort och gott: Hur gör jag?

Eftersom det nya karet redan är uppstartat så är alltså borrning helt uteslutet. Jag har funderat på om jag ska använda mig av en overflow box eller om det räcker med att skapa en hävert med en simpel slang/rör? Eller finns det något annat bra för att leda vatten från karet och ner?

Väl nere i sumpen (som kommer att bestå av tre "fack") så kommer vattnet i första facket passera genom levande sten, aktivt kol, fosfat absorber m.m innan det passerar till mittenfacket. Där kommer det finnas plats för skummare, och sen via en "bubbelfälla" in i tredje facket där en returpump kommer att finnas. Där kommer då nästa fråga in i bilden. Hur balanserar jag flödet tillbaka upp i visningskaret med flödet ner i sumpen?

Finns där några bra tips på hur jag ska gå till väga för att fixa en någorlunda driftsäker anordning?

Tack på förhand!

Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Micke,

En overflow box är ett måste, om man som i ditt fall (och mitt) inte kan, eller vill borra karet. Om du bara drar ner en slang och gör en hävert så har du dels ingen koll på flödet ner till sumpen, utan den suger tills den inte har vatten kvar att suga, och dels måste du återskapa häverten varje gång den tappas, pga vattenbrist. I en avrinningslåda får du en permanent kvarvarande hävert, även om flödet skulle avstanna på grund av tex strömavbrott.

En annan fördel med en låda är att du får ytavrinning och blir av med eventuella beläggningar på vattenytan.

Man får se till att man anpassar vattenvolymerna i kar och sump, så att om strömmen går eller returpumpen lägger av, att sumpen kan svälja allt vatten som rinner ner innan ytan i karet sjunkit under avrinningslådans kant, samt att karet i sin tur kan svälja vattnet i sumpens returfack om avrinningen skulle upphöra (tappar hävert eller blockerade rör)

Vattenflödet ordnar sig självt, såvida du inte använder alldeles för trånga rör ner till sumpen. Ett par 25mm rör sväljer ganska mycket vatten...

Du kan relativt lätt bygga en egen box, men lite plexiglas och pvc-rör (går att hitta beskrivet på nätet, eller i min 240 liters tråd)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte att den lösning jag har kanske kunde fungera men å andra sidan har du ingen ytavrinning ner i ett separat fack i hörnan är jag inte säker på funktionen. Kanske går att lösa men man får ju se till så man inte tömmer hela visningskaret vid eventuellt strömavbrott.

MVH Niclas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-7365-14468930089705_thumb.png

Min avrinning ser ut som den på vänster på bilden. Men utan avskärmad hörna bör man kunna göra som bilden till höger.

Enligt bilden är de "röda rören" 32mm rör och de blåa är reducerade till 25mm. Kran på första röret ner till sumpen.

Med bara 25mm rör var det extremt svårt att justera in flödet och få det ljudlöst och fritt från bubblor.

Ett problem kan dock vara då finns större risk för bakteriefilm på ytan.

Kanske bra med rörelse på ytan kan hjälpa mot detta?

OBS Insugs skydd är väldigt viktigt för att inte snäckor eller annat ska komma och dumma sig i rören.

Denna är byggd med extremt mycket hjälp som jag tackar och bockar till Stigigemla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack på bra svar! Jag har en ganska klar bild på hur jag ska göra om jag ska bygga en egen. Jag hittade även en färdig på Fish-street för en väldigt överkomlig peng som fått bra betyg. Men det är ju nästan roligare att bygga en egen ;) (om man får den att fungera som den ska) Jag får klura lite till innan ett beslut klubbas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är roligt att bygga egen. Den typ jag har är ganska billig, med en kulventil på nedersta röret hamnar den på runt 400 + marginal för felräkning + tangit så slutar den på ca 500kr tror jag. Den har fungerat felfritt och själva avrinningen är helt tyst :)

MVH Niclas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...