Gå till innehåll

"Försiktig" sjöborre..?


freddi36

Rekommenderade inlägg

Finns det någon sjöborre som är lika försiktig bland korall och inredning som Diadema setosum, fast som blir mindre? Hade gärna skaffat en till mitt kar men den får inte bli för stor, ska äta alger och ska inte ta halva inredningen och fraggarna med sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har både en http://se.reeflex.net/tiere/726_Mespilia_globulus.htm och http://se.reeflex.net/tiere/724_Tripneustes_gratilla.htm tycker båda är snälla och rör inte om allt för mkt.

båda två är roliga att ha i akvariet samlar på sig snäckskal och små sten. Globulusen har till och med en skivanemon som packning.

att den varit svår har jag inte upplevt den har aldrig sett ut att må dåligt.

har fått 1 ras men de var nog mer för att de var dåligt byggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ser dom ofta med diverse saker på ryggen, knappar, fraggar, småsten mm. Det är just det jag inte vill att den ska göra efterosm jag har en del lösa fraggar och koraller.

Visst plockar dem på sej mycket, men aldrig något du bryr dej om. Har set min med någon friväxande rörmask, en polyp av en zoanhus som lossnat vid fragning osv. Har hela karet fult med fraggar och det är inga problem med denna borre! Jag har däremot ingen xenia, så det kan jag inte svara för. Men den är snällare än min diadema! Och den är snäll=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft Globulus och dom var hopplösa om man hade fraggpluggar, större fraggstenar etc var inget problem.

Astropyga Radiata var en snygg borre men den drog med sig fragg den med, har nu en lila borre utan namn och den flyttar på allt löst material.

Kort o gott, har dom korta taggar så kan man nästan räkna med att dom bär med sig saker av lämplig storlek.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en lila borre som jag inte vet namnet på med halvlåg taggar, inte så vassa taggar. Den är ganska försiktig :) har haft ned grejer som sitter löst men det som sitter fast är inget problem. Den bär inte på saker och städar fint :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...