Gå till innehåll

8 KH och 21 i GH?


Nille83

Rekommenderade inlägg

Detta är gjort med teststickor och är säkert inte 100%. Ska köpa ordentliga tester imorgon.

Har inte KH och GH något samband med varandra? Och kan 21 i GH verkligen stämma?

Karet har varit igång i 1,5 veckor nu. Hällde i salt för 2 dagar sedan och idag slängde jag i sand och levande sand. Det är ganska "rökigt" i vattnet fortfarande.

Jag körde dessa stickorna någon timme efter jag hällt i saltet och då visade GH inte alls så högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Niklas,

Tror att KH och GH i viss mån visar på samma sak, skillnaden att GH visar total hårdhet. Här brukar det i regel vara KH som är intressant, då som dkh. Ligger själv på dkh mellan 7 och 10 vilket jag tror är normalt? Någon med bättre saltvattenskemikunskaper får gärna fylla i. Finns en jättebra fil här på guiden som ligger som "sticky" i underkategorin kemi som jag skulle rekommendera.

/// Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte bry mig alltför mycket om vad teststickrona säger, de är enligt mig inte särkilt pålitliga.

Dessutom så tycker jag du ska vänta tills saltet är väl läst och dimman lagt sig.

Sen så tycker jag också du ska kolla vad saltet säger att de ska ge för hårdhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltet ligger exakt på 1.025 i karet och de ska ge 7,8-8,2 i DKH enligt förpackningen.

Neee stickorna är inget bra, hade kvar dem sen Cikliderna och bara testade. Jag har mätsaker till Salt, Nitrit, Nitrat och Fosfat och alla det ligger perfekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag förstått det så är GH ett mått på totalhårdhet, till skillnad från KH som står för karbonathårdhet. När man mäter KH är det framför allt olika salter som påverkar mätvärdet, medan i GH påverkar även sulfater och kloriner bl a.

/// Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stickorna är värdelösa och visar ordentligt fel på GH. GH = Totalhårdhet och är ett indirekt mått på hur mycket kalcium och magnesium som är löst och i saltvatten med 430 ppm Ca och 1300 ppm Mg blir GH nästan oändligt stort. Använd inte stickorna - inte ens i sötvatten - du har bättre tillförlitlighet bara genom att gissa

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...