Gå till innehåll

Få ner tempen snabbt, hur?


Nille83

Rekommenderade inlägg

Eftersom det var närmare 30 grader i Skåne igår så drog mitt kar iväg i temp. Mycket pga felinställd doppvärmare (så ska inte bara skylla på värmen)

Karet är uppe i 29 grader.

Är det petflaskor i frysen som gäller? Eller hur gör ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petflaskor är bra, kanske svårt att få plats med tillräcklig mängd i frysen beroende på storleken på karet. Själv kör jag med öppna dörrar ovanför karet/till sumpen + 6st fläktar (små värdelösa "PC" akvariefläktar) när inomhustemperaturen är som varmast. Som Peter skriver är fläkt väldigt effektivare än man tror :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flaskor är ett alternativ.

Men jag brukar öppna skummar luckan+front luckan samt köra kyl fläkten på max.

Detta brukar ta ner tempen men jag hamnar sällan över 27 grader då min skummare är utbytt (tunze 9002) samt min belysning likaså mot LED..

Vanligt problem under sommaren med RSM 130/D men det finns åtgärder för att långsiktligt få bukt med temp problemen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pja, som i nike83's fall.

Låt oss anta att 4500g (3 petflaskor) vatten höjs 45 grader i temperatur. Den energin tas från 450 l saltvatten (ca 4 600 000 gram)

4500*45/4600000=0,44

Så inte ens en halv grad sänker man. De ca 850 kJ som kyls bort har man dessutom snabbt tillbaka.

Frysta petflaskor känns mao som ett ganska dåligt alternativ, det stämmer med de prov jag gjort dessutom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

28,7 ligger tempen på nu. Så det går ner sakta men säkert.

Jag har ställt in doppvärmaren på 24 grader nu. Det lär gå upp på dagarna då jag har 4 T5 rör som ligger ovanför + pumparna som sitter i.

Doppvärmaren var på 27 grader innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

28,7 ligger tempen på nu. Så det går ner sakta men säkert.

Jag har ställt in doppvärmaren på 24 grader nu. Det lär gå upp på dagarna då jag har 4 T5 rör som ligger ovanför + pumparna som sitter i.

Doppvärmaren var på 27 grader innan.

varför har du en doppvärmare för? känns bara som en onödig felkälla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slå av doppvärmaren - ett fel på den och du har kokat hela akvariet. Även om du kan ha 20 grader i lägenheten även på sommaren så går det inte ner till det i karet. Jag försöker alltid ligga på 25 grader. Jag kan ha 20 grader i lägenheten på vintern - jag är aldrig under 24 grader i karet - även nu när jag bara har LED belysning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Termostatet i värmaren kan fastna och då int. e stänga av vid 23 grader.

Men hur värmer ni upp karen då? Så det räcker att värma med lysrören och pumparna?

Jag har haft doppvärmare i över 20 år och mina har aldrig hängt sig, men plötsligt kanske det händer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör det lätt för dig köp en kylare
Varför köpa utrustning för tusentals kronor när problemet kan lösas med att avlägsna felande utrustning? Om man behöver använda en doppvärmare så ska man ju knappast köpa en kylare, det är ju ett utomordentligt slöseri med pengar och energi.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör de? Jag tror majoriteten med öppna kar kör med doppvärmare. Jag har 24 grader vintertid men vill ha 25 grader så jag kör med en klen doppvärmare.

Den här artikeln av Lasse Omfors från bollmora akvarieförening använder jag som guide för hur man dimensionerar doppvärmare med minimal risk för att koka sina djur:

http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/ratt-doppvarmare-i-akvariet

(men jag vet inte om den stämmer)

1/10 av akvariets volym i watt höjer temperaturen 1 grad över "rumstemperatur". 250L / 10 = 25w. Men 50w är inte dumt om jag vill höja till 26 grader eller det blir lite kallare.

50w doppvärmare i 250L där termostaten hänger sig en varm sommardag är i princip riskfritt för mig iallafall, mitt kar har inte uppmätt över 26,5 grader i sommar. Men mitt förra med T5-belysning mätte 29 grader som max. Med +2 grader av en skenande doppvärmare så skulle det bli 31 grader. Risk för bleka koraller men gissningsvis ingen död.

2 25-wattare är ännu bättre ur säkerhetssynpunkt.

Eller som Larry skrev på ciklid.org, sätt doppvärmaren på timer.

300w skenande doppvärmare i ett clownhotell =

:D
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skriver att du har 20 grader i rummet även under sommaren - AC?

MVH Lasse

Edit: Jag har inga problem med att inte ha doppvärmare - jag vill ha strax under 25 grader och kommer sällan under detta. Min filosofi är att det är lättare att koka än frysa sina koraller. Skulle det bli ner mot 20 grader (vilket det aldrig blivit) så är det ofarligare än om det skulle bli kring 30 grader. Det får variera. Det är svårt att få fram siffror på hur temperaturen varierar under årstiderna i tropiska vatten men från Röda Havet (Gulf of Eliat) finns en del siffror. Överraskande nog så varierar temperaturen med ca 6 grader mellan vinter och sommar. Lägsta temperatur 21 grader under mars och 27 grader under Augusti. Djup mellan 0,6 och 2,1 m

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...