Gå till innehåll

Nu har karet varit igång i 1 vecka, ska jag justera några värden?


Nille83

Rekommenderade inlägg

260 liter är karet. Det som finns i karet är skummare, 3 cirkulationspumpar, 1 sump fylld med LS, 28 KG LS totalt, 20 kg levande sand + 10 kg korallsand.

Ingen fisk och inga koraller just nu. Karet är tänkt som ett korallakvarium i förstahand.

Värdena är:

Temp: 27,5 C

Salt: 1.0245

Nitrit: 0

Nitrat: 4 ppm

MG: 1320

DKH: 10

PH: 7,8

CA: 470

Är det något som ska höjas eller sänkas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp komerciell produkt, typ jbl denitrol, den körde jag med, eller kolla upp lasses fattigmansnitriveck (sök på forumet).

För att få igång nitrifikationen så kan du stoppa i en liten fisk efter ett par veckor och mata ytterst sparsamt. Finns beskrivet i någon tråd det med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle använda fosfatremover nu i starten. Annars får du cyano så fort du slår på ljuset med detta fosfatvärde.

Inte om du tillsätter lite nitrat (1-2 ppm räcker). Är också väldigt frågande till värdet 0,5 ppm fosfat så här tidigt. Vad använder du för test?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte om du tillsätter lite nitrat (1-2 ppm räcker). Är också väldigt frågande till värdet 0,5 ppm fosfat så här tidigt. Vad använder du för test?

MVH Lasse

Jag använder Red Sea. Borde det vara mindre än 0,5? Kan det inte bero på all LS och levande sand då?

Ska jag åka och köpa något som tar bort fosfat, eller ska jag vänta?

Ändrat av Nille83
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde om testet.

Det är mellan 0,34 och 0,64. Färgen jag får ut hamnar mellan dem :)

Ska jag åka och köpa något som tar bort fosfaten? Jag har fortfarande inte tänt i karet, pga att jag vill får ner tempen lite till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte behöver du ge dig på nitraten i dethär läget?

Jag ska lämna tillbaka skitet imorgon. Båda preparaten dammade ner halva lägenheten när jag öppnade förpackningen.

Köpte det på närmaste stället som har saltvatten, de hade bara detta märket. Kör några mil extra imorgon för att köpa RedSea.

Ska jag skippa Nitrat? Tänkte köpa denna:

http://www.pwss.se/product.php?productid=13216&cat=1328&page=1

Den tar bort Nitrat också :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Katastrofen närmar sig - och det är inte ett osäkert mätt fosfatvärde som kommer att orsaka den. Utan du själv genom att du försöker göra allt på en gång - du behöver inte göra något åt nitraten i detta läge om dina mätningar visar rätt. Med tanke på åldern på ditt kar och att det troligtvis inte är cyklat så tror jag på lågt nitrat. Red Seas preparat är en kolkällemetod som kräver tillgång både på nitrat och fosfat för att fungera - och det i ett bestämt ratio av ca 16 kväveatomet till en fosforatom. Om du litar på ditt fosfatvärde (vilket jag inte gör) så är den enda metod som är tänkbar i detta läge den som Stig rekommenderar - ett medel som absorberar fosfat och endast fosfat.

Jag har tittat på vad Haquos Nitrator är för någonting. det finns konstgjorda sk "resins" (kådor) som absorberar nitrat men för samtliga av dem gäller att de ENDAST fungerar i sötvatten. Haquos Nitrator verkar dock inte vara av den typen eftersom dess verkan beskrivs så här (Översatt från Italienska till engelska med hjälp av Google)

HAQUOSS NITRATOR is a filter material with average grain size which occurs on the water chemistry in three ways:

1) Remove the ammonia

2) Due to its adhesion, in this filter material unlike other, nestle anaerobic denitrifying bacteria (ie that feed on nitrates) that, with the passing of time, will reproduce exponentially keeping nitrates to very low values . THIS PROCESS IS ESSENTIAL FOR REGULAR PARTIAL CHANGE OF WATER ON THE BASIS OF 10% OF THE VOLUME OF AQUARIUS EVERY TWO WEEKS. ? need to check the value of phosphates and nitrates monthly, with the appropriate test HAQUOSS HAQUOSS NO3 and PO4 CONTROL CONTROL.

3) also contains gluconate, other types of sugars and strains of organic compounds that inhibit the growth of algae, especially the CYANOBATTERI.

Frågan är - vad är detta. För mig tyder det på att det helt enkelt är zeolit med en tillsatts av olika organiska kolväten.

Min åsikt är att man skall inte, som nybörjare, börja mecka med olika värden under den första månaden - inte förrän nitrifikationen fungerar fullt ut. Stig har en annan åsikt vad gäller fosfatremover vid nystart men IMO så medför det instabilitet i det biologiska systemet så har man inte för avsikt att direkt sätta igång med avancerade SPS så är det bättre att låta akvariet stabilisera sig med olika alger och djur innan man börja påverka enstaka vattenvärden.

Dock är du bekymrad över ditt fosfatvärde - gör som Stig rekommenderar men endast det

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att där är fosfat i karet det är jag ganska säker på, mängden är svårt att utläsa på testerna. Jag gjorde ett test på kranvattnet och det gav 0 fosfat. Jag gjorde ett 20% vattenbyte igår och ska kolla värdena idag igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...