Gå till innehåll

Varning: Zoanthids are they toxic?


Rekommenderade inlägg

Vi hanterade ca 300 kg sten fullt övervuxna med denna korall. Vi plockade upp dem, vi transporterade dem och vi plockade ner dem igen. Vi var exponerade under ca 8-10 timmar. 4 personer drabbades på Universeum - 3 på sjukhus. Dessutom sjuknade personer in i den byggnaden där vi rev ett akvarium.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi hanterade ca 300 kg sten fullt övervuxna med denna korall. Vi plockade upp dem, vi transporterade dem och vi plockade ner dem igen. Vi var exponerade under ca 8-10 timmar. 4 personer drabbades på Universeum - 3 på sjukhus. Dessutom sjuknade personer in i den byggnaden där vi rev ett akvarium.

MVH Lasse

om du har foto på korallerna så lägg gärna upp ett . det är säkert mer än jag som är nyfiken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du har foto på korallerna så lägg gärna upp ett . det är säkert mer än jag som är nyfiken

Inlägg 79 i denna tråd visar en bild på de som var aktuella på Universeum.

De flesta knappar är dock inte så giftiga och här var det stora mängder som hanterades. Men man skall vara försiktig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

Ingen bild eller namn på arten? Förstår inte varför man inte vill varna med bilder också..

Helt enkelt inte alla zoas som är så här farliga tror jag, men behöver ansiktsmask för att hantera tror jag att det får vara :)

Skulle vara bra med en sådan sammanställning, ärligt inget man borde behöva råka ut för..

Sedan tror jag att varma vattnet orsakade den största skadan, då det blev som en "inhalator" effekt som hette duga...

Hoppas han inte får några beständiga skador!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Palytoxin heter giftet som är kemiskt bestämt och härrör från koraller i släktet Palythoa och/eller Protopalythoa.

Jag har läst någonstans att det går att göra pilgift från Zoanthus sociatus också. Det är den vanliga gröna med gul fläck i mitten. Men den finns i andra färger också. Jag tycker att man skall utgå från att alla knappar är mycket giftiga.

Andra koraller innehåller också bakterier i slemmet. Vibrioarter är vanliga och de orsakar t.ex maginfektioner. Kolera är en Vibrioart t.ex men det finns många arter.

Inga småsår i vattnet i saltvatten alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha läst tråden uppmanar jag alla att ta sig en funderare på vad som finns i karet och vad man kanske vill undvika.

Det räcker med en större infektion, eller att man mår dåligt för att man kanske lägger ner av rädsla, eller utmattning etc.

Därmed tycker jag vi borde samla, kanske rangordna en lista med "Extremt farliga" respektive "giftiga" arter som säkerligen erfarna akvarister tar som en självklarhet, men skadar inte att vara uppdaterad och informera "nybörjare" :)

Skall vi bara köra på i denna tråd eller tycker ni en moderator borde göra "farliga listan", så att vi kan undvika problem för så många som möjligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte konstaterandet att knappar är MYCKET GIFTIGA nog?

Som med många djur så kan giftet variera mellan arter även om de tillhör samma familj. Diet och levnadsmiljö kan påverka hur giftiga de kan vara. Det finns de som påstår att en knappkoloni som är giftig i ditt kar idag, kanske inte är giftig i mitt kar om två år då den kanske inte får tillgång till de ämnen den behöver för att producera starkt gift. Samma personer hävdar att odlade knappar oftast är mindre giftiga än vildfångade knappar.

Hur det än är så tycker jag att lista vilka knappar som är "safe" kan få en negativ effekt om folk inte behandlar dem med den respekt dom kräver.

Även om jag vid flera olika tillfällen haft olika knappkolonier och fortfarande har en koloni utan att någonsin upplevt några problem med dem så tycker jag att man ska behandla alla som farliga... Better safe than sorry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju främst vi hanterandet som man ska vara försiktig, inte stå med näsan i påsen när den öppnas, inte klia sig i ögonen eller beröra andra slemhinnor när man hanterat koraller osv - och framför allt tvätta händerna noga efteråt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp, där ser man, jag är nybörjare och har läst massor här på SvG innan jag körde igång men helt missat detta, hanterade min första Zoanthus (Fire and ice) förra veckan utan att veta vad jag bollade med, ingen info från inköpsstället heller :sur:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp, där ser man, jag är nybörjare och har läst massor här på SvG innan jag körde igång men helt missat detta, hanterade min första Zoanthus (Fire and ice) förra veckan utan att veta vad jag bollade med, ingen info från inköpsstället heller :sur:

Christer, jag har samma erfarenheter som du, dvs jag har inte fått något obehag efter någon hantering av några koraller under mina år som akvarist, därmed inte så att jag inte hade kunnat få det, då det bevisligen är giftiga koraller, men oavsett hur jag har pillat på sten och korall så har jag inte blivit påverkad på något vis. Vad jag vet iaf, kanske min senkomna minnesnedsättning är ett tecken så gott som något annat, vad vet jag. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag har fraggat zoas har jag oftast kört utan hanskar, jag har några gånger skurit mig med samma skalpell som jag har delat zoas med.

Har inte märkt något särskilt.

Har däremot öppnat påsar med andra koraller tex acro och baltat o limmat. Fått en enastående huvudvärk dagen efter.

Har även dremlat acans ( vänsterhänt ) och fått en massa i fejan och mått dåligt dagen efter.

Var även så smart att jag gjorde samma sak någon dag efter med samma symptom.

Däremot så hajar man till när man ser bilder på något som man är jäkligt osäker på som man har i karet.

Jag har ett gäng olika zoas, ingen har jag mått dåligt av, 1 har jag ej rört. bilden ett par inlägg ovan.

Människor reagerar olika, men min uppfattning är och jag tror jag även har läst det någonstans att vildfångade är ett par snäpp värre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns två olika sorter av giftighet hos djur i havet.

Det ena är djur som bildar sitt gift själva. T.ex koraller.

Det andra är djur som äter giftiga organismer och samlar upp giftet. T.ex musslor.

Genom att korallerna själva bildar giftet kan vi inte räkna med att de blir mindre giftiga när vi har dem i akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är flera här som skrivit att de har fraggat zoo:s utan bli sjuka. Kan så va men den här korallen

attachment.php?attachmentid=9230&d=1160986832

är dödligt giftig och dess gift är också luftburet. Varför vet jag det? Jo jag har själv legat på sjukhus efter en ordentlig förgiftning, vi var 4 st som drabbades. Jag lovar - varningarna är inte obefogade.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...