Gå till innehåll

26C igår kl 23.00, 27C idag kl 09.00 ???


Nille83

Rekommenderade inlägg

Jag förstår inget!

Jag har fortfarande inte tänt lysrören även om karet varit igång 2 veckor med vatten, det går helt enkelt inte pga värmen.

Sätter jag igång alla 4 lysrören (T5) så drar värmen iväg.

Vad kan det vara som värmer upp karet?

Jag har 2 streamers, 1 sump med pump och 1 skummare (Juwel) i karet. Jag har känt på sakerna och de känns inte varma. Inget solljus kommer in i karet och doppvärmaren är urplockad. 22 grader håller lägenheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ett juvelkar så beter den sig lite som en termos...

Ett öppet kar tillåter avdunstning varpå man kyler ner vattnet rätt effektivt.

Om det är nåt fel på en pump så kan den börja värma karet, skulle i första hand misstänka juvels skummare då min handlare hade en bunt såna i reklamationshögen.

Men jag skulle inte vara så förvånad om allting fungerar som det skall.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta bort täcklocket eller se till att du får en luftström över ytan. Du måste få in din torra, kalla luft över vattenytan. Den kommer att plocka upp fukt och denna fuktiga luft måste ut. Att plocka upp fukt från en vattenyta kräver luft med så låg relativ fuktighet som möjligt. Har du stillastående luft över ytan så blir mikroområdet mellan luft och vatten mättat och du får ingen avdunstning. Du skall se till att du får så stor avdunstning som möjligt - den kräver nämligen energi - den energin tas från värmeenergin i ditt akvarium och resultatet blir sänkt temperatur. Du måste låta din kylda, torra luft gå över vattenytan annars får du ingen temperatursänkning. ditt problem är troligtvis inte att du har ngt som värmer upp akvariet utan att du inte har något som kyler ner det. Har du AC så kommer du komma långt endast genom att se till att du får luftväxling över ytan.

MVH Lasse

Börja med detta - om du sedan trots luftström över vattenytan inte får någon sänkning så kan du börja titta på vad pumparna i verkligheten drar i watt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men är det mycket W i karet? Eller det beror inte på det?

Jag misstänkte först någon pump/streamer, men jag har känt på dem alla när de varit i drift och ingen är varm.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att ha ett öppet kar då här bor 2 katter också.

Lasse: Hur får jag enklast en luftström över ytan? Kan ej ta bort täckglaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men är det mycket W i karet? Eller det beror inte på det?

Jag misstänkte först någon pump/streamer, men jag har känt på dem alla när de varit i drift och ingen är varm.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att ha ett öppet kar då här bor 2 katter också.

Lasse: Hur får jag enklast en luftström över ytan? Kan ej ta bort täckglaset.

Katterna åker bara ner en eller två gånger sen är det inget problem längre :)

//Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt in två datorfläktar i locket som drar ut luft - gör ventilationshål i motstående ända. Du måste, måste, måste få luftväxling över vattenytan. I ett slutet system som dit så kommer även 10 watt ge en ökad värme. Dina 55 watt till pumparna är att likna med en doppvärmare på 55 watt. Du kan iofs inte känna på en dränkt pump i drift och avgöra om den avger x mängd värme - den kyls ju hela tiden av vattnet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt in två datorfläktar i locket som drar ut luft - gör ventilationshål i motstående ända. Du måste, måste, måste få luftväxling över vattenytan. I ett slutet system som dit så kommer även 10 watt ge en ökad värme. Dina 55 watt till pumparna är att likna med en doppvärmare på 55 watt. Du kan iofs inte känna på en dränkt pump i drift och avgöra om den avger x mängd värme - den kyls ju hela tiden av vattnet.

MVH Lasse

Där har vi ett problem :)

Finns inte mer plats i locket, då jag satt lysrör där :(

Hjälper eller stjälper det att ställa in någon pump så ytan rör sig ordentligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Nille83: Hjälper inte. Skall försöka förklara varför. Vatten har 100 procent fuktighet eller hur. Vi utgår från det i alla fall. Luft kan vid ett givet tryck och temperatur innehålla x mg vatten som fuktighet. Eftersom mängden vatten luften kan hålla är starkt beroende på hur varm luften är (varmare luft kan hålla mer mg vatten per volymsenhet än kallare luft) så brukar man prata om relativ fuktighet som är relativ till temperaturen. Om luft har 100 % luftfuktighet så betyder det att inget mer vatten kan gå upp i luften vid den givna temperaturen. Nu är det så att när två medier träffar varandra - i detta fall vatten och luft så sker en utjämning av gaser i kontaktytan (interfacet). Vattenånga är vattnets gasform. Vad som är drivande för denna utjämning är koncentrationsskilnaderna. Om vattnet har 100 % fuktighet (som det alltid har) och luften har 98 % relativ fuktighet så sker en långsam överföring av vattenmolekyler till gasform och upp i luften. Har luften i stället 50 % luftfuktighet så sker en mycket snabbare överföring av vattnets gasformiga tillstånd. Om du har stillastånde luft över ytan så blir luften snabbt 100 % mättnad och överföringen stoppas. Detta är grunden för gasöverföring - koncentrationsskillnaderna. Vad gör då temperatursänkningen i vattnet på grund av denna fuktbildning och vattenavgång. för att förstå detta kan du göra en test på dig själv. Om det nu blir varmt idag så kommer du känna en viss värme på din hud. Ta då och rikta en fläkt mot huden (eller ställ dig i blåsten) Spelar i princip ingen roll om luften är varm eller inte - bara att den har mindre relativ luftfuktighet än 100 %. du kommer känna en kylande effekt. Det är vatten som bildar ånga på din hud (svett!) och som avgår till den torrare luft som hela tiden blåser på dig. För att bli i ångform behövs energi och den tas från din kropp i form av värmeenergi. Ställer du dig vindskyddat eller stoppar fläkten kommer du bli varm igen på din hud - mikroklimatet mellan hud och luft blir mättat - ingen ny bildning av vattenånga. Eftersom luftens innehåll av vatten är beroende på tempen så kommer den roliga effekten att varm luft med 50 % luftfuktighet kan kyla mer än kall luft med 100 % luftfuktighet. Du använder AC och med AC får man kall luft men också väldigt torr luft så får du in den luften över din vattenyta så får du en bra ångbildning och en mycket bra temperatursänkning - men du får inte låta luften bli stillastående över vattenytan. om du inte tror mig - ta bort locket någon dag och låt en fläkt blåsa över ytan. AC gör också att du hela tiden kommer att ha en torr luft i rummet och därmed bättre ångbildning och lägre temperatur i karet. Jamför med moderna torkrum som idag inte har en värmekälla utan istället en luftavfuktare.

Du måste, måste, måste har rörelse på luften över vattenytan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du att du inte får plats med 2 stycken 50 mm datafläktar (som finns 10 - 15 mm tjocka)? Lysrör ger mycket IR strålning så de kommer att värma ordentligt - även om du lägger drosslarna utanför.

MVH Lasse

Kan du visa en bild på din ramp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du att du inte får plats med 2 stycken 50 mm datafläktar (som finns 10 - 15 mm tjocka)? Lysrör ger mycket IR strålning så de kommer att värma ordentligt - även om du lägger drosslarna utanför.

MVH Lasse

Kan du visa en bild på din ramp?

lägg drosslar och dyligt i en separat låda eller något=)... eller kan du köpa ett t5 don och sätta på väggen bredvid karet eller vart du nu vill ha det. Så slipper du alla drosslat och skit=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut att vara ett utmärkt lock att borra hål i och montera fläktar. Det är inget negativt om fläktarna blåser på lysrören på vägen mot ytan, snarare tvärt om. Jag hade gjort två hål och gärna en springa. Hålen för fläktar som blåser in luft och springan som luft åker ut ur.

Lysrören i stängd spalt är en värmefälla av rang, lysrören avger mängder med värme pga hur varma de blir. Pröva känna på de när de varit igång en stund. Det blir som en bastu i locket som pressar ner värme i karet. Dessutom försämrar de lysrörens livslängd och verkningsgrad då de körs väldigt varmt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är jättelätt. Fläktarna har två sladdar till sig, normalt en röd och en svart. Den röda är plus och den svarta minus. Du behöver sedan köpa en liten strömdosa som ger ut någonting mellan 8 och 12 volt likström. Det finns ställbara att köpa på många affärer som clas ohlsson och biltema, de är mycket smidiga för det här ändamålet. Sedan kopplar du från strömadaptern till fläkten med plus till plus och minus till minus. Det kan du göra med kopplingsplintar("sockerbit").

Så här låg spänning är helt ofarligt detta sammanhanget så det är ingen risk att du skadar något annat än din plånbok om något går tokigt :-)

Vi kan nog hjälpa dig vidare, det är nog mer besvär att ordna hålen än att koppla in fläktarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Händer inget tråkigt alls, inte för karets skull iaf. Fläktarna slits nog men det kommer de göra oavsett pga att datorfläktar är avsedda för annat än att sitta montera i salthaltig fuktighet :-) Sedan kan det ju ge oväsen från fläktarna. Men i övrigt är det bara köra på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Cheva har lovat att hjälpa mig, vad skulle man gjort utan detta forumet :)

Har kikat lite på Clasohlson efter adapter till datorfläktar, men jag hittar inget :(

Dessa fläktar har jag kollat på

http://www.net2world.se/#/fläkt-140mm---fractal-design-silent-series-r2/35/304246510

http://www.net2world.se/#/fläkt-140mm---corsair-air-series-af140-quiet/35/304246523

http://www.net2world.se/#/fläkt-120mm---fractal-design-(15db)--gummiskruvar/35/23782

Ändrat av Nille83
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...