Gå till innehåll

Blev jag pålurad knappar? BILD


Nille83

Rekommenderade inlägg

Var inne hos handlaren idag för jag tänkte köpa någon enkel korall, lite som ett test för att se om allt står rätt till i karet. Han sa då att knappar var lätta och nämnde även att det snackas så mycket om att de är giftiga bla bla, men det är dem inte.

Så jag köpte dem, 125 kr. Så jag går inte i personlig konkurs om jag behöver slänga dem.

Ska jag slänga eller behålla? Jag tänker inte dö av mitt akvarium :)

g7bg.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror de är Zoanthus sociatus. Giftiga men inte giftigast. Så länge du inte skär i dem eller klämmer sönder dem behåller de giftet. Det är deras skydd så det är värdefullt för dem.

De flesta korallrevsfiskar är i stort sett immuna mot giftet till skillnad från oss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror de är Zoanthus sociatus. Giftiga men inte giftigast. Så länge du inte skär i dem eller klämmer sönder dem behåller de giftet. Det är deras skydd så det är värdefullt för dem.

De flesta korallrevsfiskar är i stort sett immuna mot giftet till skillnad från oss.

Känns som jag skippar dessa och köper de som inte är giftiga istället :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla koraller är mer eller mindre giftiga. I synnerhet knappar.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

+1 på den.. Klockrent , är man verkligen rädd så tyvärr , byt hobby..

Var försiktigt och är du osäker så fixa ett par gummihanskar som du kan använda .

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som skrivits av både Fiffe (Fredrik) och _Manne_ (Magnus) Så är ALLA koraller giftiga, till och med vissa fiskar, och dessutom alla borstmaskar som lever i dina stenar. Mer eller mindre.

Byt hobby helt om du är orolig/rädd, men oftast räcker det att bara vara extra försiktig och bära handskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som skrivits av både Fiffe (Fredrik) och _Manne_ (Magnus) Så är ALLA koraller giftiga, till och med vissa fiskar, och dessutom alla borstmaskar som lever i dina stenar. Mer eller mindre.

Byt hobby helt om du är orolig/rädd, men oftast räcker det att bara vara extra försiktig och bära handskar.

Jag är mest undrande varför de säger att dessa koraller inte är så farliga, sen när man läser i forumet här så låter det som man skulle dö bara man rör vid dem.

Blir det inte problem om dessa förökar sig? Då måste man skära i dem.

OCH

vad är det för handskar folk använder när de kör i nävarna?

Ändrat av Nille83
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är mest undrande varför de säger att dessa koraller inte är så farliga, sen när man läser i forumet här så låter det som man skulle dö bara man rör vid dem.

Blir det inte problem om dessa förökar sig? Då måste man skära i dem.

OCH

vad är det för handskar folk använder när de kör i nävarna?

Diskhandskar funkar strålande eller kirurghandskar.

Nej asså om du inte tycker de är fina kan det bli jobbigt för dig. De släpper inte sitt gift bara sådär utan något måste störa dom för att de ska börja släppa sitt gift.

Att folk säger att de inte är giftiga beror på okunskap, ett mer vettigt svar hade varit att man inte vet till helt 100% hur giftig denna art är - men man vet att protopaluthoa som är från samma familj som denna korall är ett utav den mest giftigaste organismen i världen.

Dessa koraller skär man inte som när man ska dela en anemon eller en skiva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blåbert: De flesta väntar väl med att de förökar sig själva. Såklart man kan dela på dom, men det hör väl inte lika mycket till vanligheten pga riskerna (giftet är ju luftburet - går självklart att fragga i vatten men det blir ju väldigt halt, tänk OM man skulle råka skära sig själv)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men vilka fuckade svar. Be någon byta hobby för att han inte vill hantera en av dom giftigare korallerna, idiotiskt? Finns väll många duktiga saltvattens akvarister som inte har knappar i sina akvarium och endel av dem har valt att inte ha det pga av giftet. Då måste de ju vara obligatorisk med stenfisk och blåringade bläckfiskar med eller?

Knappar kan bli väldigt jobbiga om dom börjar växa över på stenar och glas där man inte vill ha dom. Och vill man då inte hålla på och skrapa och skära i dom för att få bort dom pga av att det finns dom som är väldigt giftiga.

Är det verkligen bara luftburet giftet? Om man pressar en mellan fingrarna och sen slickar på fingrarna så e de inte farligt?

Men i alla fall till ämnet så tycker jag att om du inte tycker om dom så lämna tillbaka eller sälj dom och skaffa en som är mindre giftig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt svar var inte menat att låta otrevligt men i början av tråden låter det som att han inte vill ha något giftigt i akvariet - och nästan allt i ett saltvattensakvarium är mer eller mindre giftigt därav mitt tidigare svar om att låta bli denna hobby om man är väldigt orolig och inte vill behöva bära handskar om man är såpass orolig över att något ska hända (vilket det inte borde om man är noggrann med att tvätta händer noga osv) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju bra att vara medveten om att de är giftiga och då hantera dem varsamt. Oftast så ska man ju titta på akvariet inte vara och rota en massa :) jag har ett stort packe med skyddshansskar tunna vinylengångshandakar, väldigt smidigt :) försöker hantera sånt under vatten och aen slänger jag handskar och tvättar händerna. Enkelt. r ju använda skyddsmask och glasögon om man är väldigt orolig och ska greja över vatten,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...