Gå till innehåll

Hur ordnar man en smidig vattenbyteslösning i sumpen?


Datate

Rekommenderade inlägg

Vet inte när det kan bli dax, eller hur stort karet kan bli, men det jag grubblar mycket över såhär i ett startskedt är hur man bygger en mycket smidig vattenbyteslösning.

Omständiga och bökiga vattenbyten var en av alla de orsaker som till slut fick oss att sälja revet och skaffa sötvatten istället.

Nu när längtan efter ett nytt hemmarev blir allt starkare för varje vecka, så försöker jag hitta lösningar på alla de småsaker man störde sig på när man hade revet igång. Vattenbytena var således en sådan punkt.

Tanken är att det borde kunna gå att få en en enkel å smidig lösning i sumpen, utan att krångla till det. En vattenbytesdel på mellan 50-100liter beroende på hur stort karet kan bli.

Vill slippa ha hinkar ståendes runt karet i onödan!

Vi kan väl börja där iallafall... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker mig såhär för ett 15 l byte varannan vecka:

Kvällen innan ser jag till att ha ca 17-18 l i osmostanken. Då har jag kanske en l för mycket på morgonen. När jag skall till att blanda vattnet pumpar jag över det som är för mycket i sumpen och stänger sen av ATO.

Vattnet i osmostanken håller nu samma temp som akvariet då det är ett separat fack i sumpen. Så i med en streamer och blanda till salt till rätt salinitet (lite extra då skummaren tar lite salt, man lär sig det).

Det nya vattnet får stå och blanda någon timme kanske. Sen stänger jag upp och nedled ingar från sumpen med kranar (och stänger av returpumpen).. Ur med skummare för rengöring och sen skrubba och damsuga sumpen i samband med att jag suger ur 15 l.

Sen med det nya vattnet i sumpen, öppna kranar och igång med returpump.

Se kan man passa på att torka ur osmostanken oman vill och sen börja fylla den med nytt osmosvatten. ATO sätts igång igen märan har tillräckligt i den.

Typ så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då är jag med.

Fungerar säkerligen perfekt på ett mindre system, men nånting säger mig att det blir bökigare när man har ca 50liter osmosvatten och man skall göra vattenbyten på mellan 50-100liter varje gång.

Första steget är väl att skaffa en bättre osmos än den vi körde med, som med vårt taskiga vattentryck gav typ 25liter/dygn...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedär, då hade jag tokfel hehe

Nej, mer än 10% bytte vi aldrig i något av våra kar, men skulle volymen hamna runt 1000liter så blir ju även 10% en del...

Tror jag läste lite för snabbt första gången. Nu är jag med på riktigt hehe

Klart smidigt å slippa en extra tank.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett extra kar mellan kar och sump som jag kan koppla förbi.

När karet inte är en del i cirkulationen tömmer jag det med en kran direkt till avloppet. Sen trycker jag på en knapp och karet fylls med osmos.

I med med nytt salt. Sen kopplar jag på karet igen med en kran.

Tadaaaa! Inget spill och smidigt som attan. Blir inte ens våt. Men det kräver ju lite utrymme.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte enklare att ha bytesfacket först och sedan bara flytta eller dirigera om avrinningsröret till nästa fack om man vill isolera första?

Borde vara enkelt om man har slang istället för styva rör eller med en ventil/kran med två utgångar.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har en 20l påfyllningstank när jag ska byta blandar jag vattnet där när det är stabila värden på vattnet låter jag det gå ca 5h till för att se så inget ändras.

Sedan stänger jag av pumpen till påfyllningen tömmer ur 20 l från karet drar igång påfyllningen och fyller på RO vatten i påfyllningskärlet klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...