Gå till innehåll

hur göra uppstarten


Rekommenderade inlägg

Får ställa frågan här du jag står utan svar.

Mitt nya kar snurrar på med enbart skummare och 30kg död sten. I detta ska jag köra zeovit.

samtidigt snurrar mitt nuvarande kar med koraller fiskar och sten som ska i det nya karet.

hur ska jag gå tillväga när allt ska flyttas i det nya karet när det ska köras zeovituppstart. Eller behlvs kanske inte?

ska jag flytta övrr stenen och låta fiskar och koraller vara kvar?

Hjälp uppskattas

Ändrat av akutmottagning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

behöver du verkligen köra zeovituppstart om du redan har ett etablerat kar du skall flytta över?

jag menar att nitrifikationsbakterierna redan är etablerade & inte behöver 14 dagar zeovitstart för att komma igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kör jag inte zeovit men resultatet av en flytt borde vara samma. Jag hade i 20 kg död sten i mitt nya kar och flyttade över cirka 20 kg levande sten från mitt gamla varav 5 till karet och 15 i sumpen. Jag tillsatte red sea's bakterier fyra ggr enligt instruktionerna på flaskan och mätte upp till 0.1 i nitrit några dagar vecka 2 sen gick det ner till noll.

Så i mitt fall behövde det cyklas lite som ett nytt kar men det beror väl på hur mycket sten man för över antar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du skall köra på B-alternativet i zeovit-manualen, dvs föytta över och behandla det som en zeovitkonvertering.

Zeovit-uppstart är nog lite ageessivt att börja med då du har mer zeolith redan från början, men då har du inga loraller i de två första veckorna när allt stabiliserar sig.

Alternativt föyttar du över lite LS i den nya burken pch kör en zeovituppstart på den och väntared

Att föyta något i två till tre veckor, och sedan nefolka karet låmgsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...