Gå till innehåll

Balling Light med ZEOvit


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Jag skall snart konvertera till zeovit tänkte jag, och då ska kag göra som jG antar att de flesta gör, sköta Ca, Mg och KH med ballingsalter (utan spårämnen såklart).

De frågor som jag grubblar lite på är:

1) FM har i nåt mer än de rena salterna i sina burkar enligt egen utsago, mineraler och biopolymerer. Misstänker att det (tillsammans med vattenbyten) ersätter delar av behovet av NaCl-fritt salt från classic.... Eller så är det bara marknadsföring.

Hur som helst, om salterna inte är rena så är det väl bättre att köra med bra classic-salter?

2) som följdfråga. Jag antar att FMs mg-pulver är en mix av MgCl2 och MgSO4? Bör man därför ha i lite MgSO4 i Mg-dunken för att få i lite svavel? Eller kommer det tillräckligt med Reefers Best salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iden med Balling light är att det körs tillsammans med regelbundna vattenbyten, typ 5-10 %/vecka - då behövs inte mg-sulfat eftersom det finns tillräckligt i saltet

Natriumfritt salt behövs inte heller, eftersom vattenbytena motverkar jonisk obalans.

Calciummixen innehåller en gnutta biopolymer för att öka korallernas välbefinnande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...