Gå till innehåll

varför klarar reaktorn inte sänka ph mer?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Har en gammal Deltec P601, har tyckt den är lite oeffektiv under hela tiden jag haft den, typ 2år, och gjorde en egen gasåtervinning för ett tåg sedan. Kopplade in en ph-mätare(kalibrerad) häromdagen och efter en halva med gas på så ligger ph på strax över 6, trots att reaktorn då har så mycket gas i sig att man ser små bubblor stiga i hela reaktorn och återvinningen skickar runt olöst gas. Finns det nått sätt att förbättra gasens löslighet? Kraftigare pump (Aquabee 2000 idag)? Andra idéer?

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska tillägga att flödet är lågt, under 1droppe/s och om jag skruvar upp gasen om så bara lite lite blir reaktorn full med bubblor på relativt kort sikt. Idag låg ph på 6,3 när gasen satte på, nu två timmar senare 6,21....

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet ju nu inte hur din kalkreaktor och inlösningen ser ut. Det bästa sättet jag kan tänka mig att lösa in gasen är att sätta ett injektoravstick direkt efter pumpens utblås och bubbla in gasen där. Sedan är väl 6,2 rätt så bra värde för att kalken skall lösas upp.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

reaktorn suger in gasen i ett "vanligt" instick strax innan pumpen, tanken är väl att bubblorna ska slås sönder av pumpen.

Jo, runt ph 6 är väl okej egentligen men tycker det borde gå att sänka mer :confused:

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säker på att pH probe>/mätare funkar som de ska?

nja, kalibrerade innan jag satte i den, men visst kan det vara så att den inte ger riktigt rätt värde... Ska ordna nya kalibreringsvätskor när jag får möjlighet!

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...