Gå till innehåll

Filfisken dog efter mindre än 24 timmar, nu då?


Nille83

Rekommenderade inlägg

Var och köpte lite fisk igår. När jag kom hem och kollade i påsen så såg jag att filfisken var ordentligt skadad på ena sidan nästan som han skavt av massor med "hud". Klockan var 17.50 när jag köpte fisken så butiken hade stängt när jag kom hem så kunde inte mer än släppa i honom.

När jag kollade i karet i em så låg han död på botten.

Sambon som inte är så insatt med fiskar reagerade också på hur skadad han var i påsen.

Vi tog en bild på att han var död i karet och tog bild att allt annat klarat sig.

Jag tänker åka dit och gnälla imorgon, men har jag någon rätt på min sida? Eller det är goodwill från dem om de ersätter fisken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du får ersättning men tror inte du har nån "rätt" på din sida. Vissa affärer kör med att om fisken dör efter max en vecka efter inköpet så får man ersättning. Bilder är alltid bra att ha som "bevis", har du en bild på den i påsen, dvs att handlaren sålde en skadad fisk till dig har du förmodligen mycket större chans. Men åk och gnäll, det hade jag med gjort :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en knepig fråga. En affär kan ju bara ha koll på sina egna akvarium. Så fort fisken lämnat affären kan ju vad som helst hända. Så om affären är 100% säker på att fisken var i utmärkt kondition när de sålde den så borde de egentligen bara ersätta dödsfall pga dåligt packning.

När det gäller att välja fisk så råder jag alla att kontrollera fisken noga innan man köper. Det är ju bäst både för affär och kund. Själv anser jag att om jag godkänt och köpt en fisk så kan jag inte skylla på affären i efterhand. Jag kan inte begära att de ska se ngt som jag missat. Men för nybörjare så har ju affären givetvis ett större ansvar.

Men att lära sig att se om en fisk är frisk eller sjuk är bland det viktigaste man kan lära sig som saltvattensakvarist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filfiskar (det framgår inte vilken) brukar anses vara medelsvåra, men de är känsliga vid transport och acklimatisering och kan ganska lätt få "hjärtsnörp" om de inte vattnas in ordentligt.

Sedan är ju skillnaderna i vattenkvalitet mellan ditt kar och butikens också avgörande - kolla t.ex salthalt, om du har betydligt högre salthalt än butiken, så måste ju fisken koppas in under längre tid för at undvika chock.

Som nybörjare är det ju svårt att veta om en fisk ser frisk ut och beter sig normalt - men framför allt inte vara rädd för att fråga - t.ex om det är en lämplig fisk för dina förutsättningar och "kunskapsnivå"

Vissa Filfiskar blir ofta fläckiga vi stress, kan faktiskt se ut som skrapmärken, men skinnet ska ju vara intakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får helt enkelt åka in och fråga dem idag.

Jag "vattnade" in fisken i 1 timme och mina värden är ungefär samma som affärens. Vi såg när vi tog upp påsen att Fisfisken hade skrapat av "hud" var en riktigt stor kal fläck på sidan av honom. Han låg nästan upp och ner i påsen. Men jag hade inget annat val än att slänga i honom eftersom affären hade stängt.

Affären hade 1 Filfisk kvar och det kanske var en anledning varför denna fanns kvar där :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...