Gå till innehåll

Kattegat och akvarium


jensnordfalt

Rekommenderade inlägg

Har lämnat huvudstaden för att ta mig till västkusten (Falkenberg). Dagen har bl a ägnats åt att leta liv bland stenarna i havet och största behållningen har varit gröna räkor som ser ut och beter sig som putsarräkor plus de små röda sjöstjärnor vi hittat. Räkorna ser precis ut som de vi har hemma i karet förutom att det röd-rosa är ersatt av olika nyanser av grönt. Skulle gärna ta med dem hem men det skulle väl inte vara så bra :-D

Någon som vet något om ett eventuellt släktskap mellan maneter och anemoner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då bor det några riktigt små tångräkor i ett nanoakvarium. De verkar pigga som sjutton. Någon som vet vad de har för favoritmat?

Tog prover på salthalten i Kattegatt och den var 1.013 där jag tog dem. Tänkte försöka vänja dem vid en högra salthalt för att eventuellt göra dem kompatibla med andra djur. Där jag tog dem var vattnet gott och väl +25 grader. Kanske så mycket som 30 grader. Någon som vet om de klarar så höga temperaturer under en längre tid?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skicka ett PM till Morot här på guiden - han har många olika västkustdjur i sitt akvarium. (korallrev) Du behöver inte vara rädd för temperatur eller salthalt med tångräkor. De förekommer i Hällekar där tempen blir rejal - samma med salthalten. Vänj dem bara under ett par timmar.

MVH Lasse

Som Stig säger - ingen speciell inmatning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tångräkor är trevliga och inte speciellt svåra att hålla. Mat, tja, de äter inte grus men annars så är de och plockar i det mesta. De tål visserligen rätt hög temperatur men vill man ha dem långlivade så är det bättre att ta det lite måttligare, vanlig rumstemperatur funkar och då även i måttligt stora kar. Med lite kylning så förökar de sig också, jag har fått ungar på dem.

Fast det där att ha inhemska djur i korallkar är egentligen lite avigt. De är intressanta nog för att stå för sig själva och vara värda ett eget kar. Läs gärna Jonas utmärkta artikel och fundera på att ta det lite coolare.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=40236&d=1258908837

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...