Gå till innehåll

Hur länge ska man ha tänt i karet?


Nille83

Rekommenderade inlägg

Nu har mitt kar varit igång i ca 6 veckor.

I karet är där 4 mjukakoraller, 1 anemon, 5 fisk, 12 Turbosniglar, 1 ermitkräfta.

Man kan lugnt ha mellan 7-10h, jag kör på 9 h och det funkar för mig, men alla kar är olika så man får testa sig fram :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du nåt lyse alls på nu? Annars kan en tumregel vara att börja med en timme om dan, sen lägger du på en timme till varje vecka. Men det kunde du ha börjat med tidigare.

Edit: ja du måste ju ha en del lyse när du ändå har djur i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Tänker så här...över ett korallrev är det inte 100% ljusflöde från morgon till kväll. Visst vi har inte solen som ljuskälla, men beroende av vilka djur vi håller och val av ljuskälla, så är antal belysningstimmar intressant. Jag har belysningen tänd 8h per dag, vilket är tillräckligt i mitt 120 liters akvarium. Kör med 2*24 w t5:or vilket räcker till mjukkorallerna jag håller (än så länge). Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har moon light 2h t5 1h mh+t5+moonlight 4h moonlight +t5 2h sedan avslutas det med moonlight 2h dä efter under natten inget.

Nu på sommaren kör jag samma som övrig tid bara dragit ner mh till bara 2h för annars kokar karet ligger nu och gungar några koraller gick åt innan jag sänkte mh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...