Gå till innehåll

DIY Nilsen reaktor / Kalkvattenreaktor


PeterP

Rekommenderade inlägg

Nybygge av kalkvattenreaktor. Första DIY :-)

Börjar med några bilder.

1) Sanderskummare (för att få gratis akrylrör)

2) Reaktor utan lock

3) Reaktor med lock

4) Ingående delar (kommer fler)

  • Fot i PVC utfräst spår och svärisk botten
  • Gängat lock modell avlopp ca 125kr på rörfirma
  • pump noname 150l/h
  • PVC-rör till pumpen för att blåsa utloppsvatten nere på botten
  • Akrylcylinder från sanderskummare Y diameter 100mm höjd 570mm volym 4,1L
  • Luftslang
  • Luftrör in och ut kommer att gå genom locket
  • Tangit... Inte optimalt för Akryl men efter egna vetenskapliga tester vet jag att det sitter som berget:skrattar:

Varför bygga?

Citat från Mars organisationen: (http://camelreef.free.fr/visio/)

  • the reactor is air-tight, the solution doesn't react to atmospheric CO2 (as it happens when you are using a dripping system). We are seeing the following reactions in that case:

Calcium Hidroxyde dissolution in water

Ca(OH)2 + H2O -> Ca++ + 2OH- +H2O

with CO2 present, this follows

Ca++ + 2OH- + CO2 -> Ca++ + CO3-- +H2O

CO3-- is the carbonate ion

Then

Ca++ + CO3-- -> CaCO3 (calcium carbonate)

if the reactions stop there, by lack of CO2, you lost some calcium into an insoluble component. On the other hand, if CO2 is still available:

CaCO3 + H2O + CO2 -> Ca++ + 2HCO3-

2HCO3- is the bicarbonate ion, so this reaction gives calcium away and maintains alkalinity (reactions from Nilsen and Fossa)

  • the reactor being airtight, we can use a more important dose of calcium hydroxide without worry for a period of many days, even many weeks,
  • knowing the way the reactor is working, all the aquarium's evaporation can be compensated by kalkwasser, which is not the case with other methods, in any case not in an optimal fashion. For aquariums evaporationg less than 1% of the total volume per day, the use of kalkwasser may be insufficient if the corals load if high. The parallel use of a calcium carbonate/CO2 reactor can then be studied, or you can raise the evaporation rate.

post-928-14468912201782_thumb.jpg

post-928-14468912201873_thumb.jpg

post-928-14468912201962_thumb.jpg

post-928-14468912202042_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag satt igång Kalkvattenreaktorn och provkört under natten. Inte en droppe på golvet. :nöjd:

Idag kommer jag att testa med Kalcium Hydroxid för att det garanterat skall fungera när jag trycker in allt i sumpen.

Fler bilder kommer....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har nu provkört reaktorn i en vecka utan större problem. Har ändrat höjden på pumpen och kortat röret till inloppet av osmosvatten. Detta för att pumpen rörde runt allt lite för bra och med det för långa inloppsröret blåste detta upp kalciumhydroxiden från botten.

Verkar fungera klockrent.

post-928-14468912227539_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall försöka ta en bild nu när allt är istallerat i sumpen men tills dess finns ju sammanställningen ovan.

Allt styrs av två timrar alla Clasohlson.

Doserar på natten i 15 minuter per gång, två timmar efter varje "blandning"

"Blandar" med den interna pumpen var fjärde timme.

Funderar på att öka blandningstiden och dosera även på dagen men det tar nog ett tag innan man vet exakt vad som blir bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp röret är 100mm utvändigt. Stämmer inte alls överens med standarden för avloppsrör där närmsta är 90 och 110mm. Skulle jag köpa nytt idag skulle jag nog köpa 90 eller 110rör för att slippa svarva och fräsa.

Fick svarva ur skruvlocket (110mm) för att få upp den invändiga diametern till 100mm.

Jag köpte ett helt vanligt skruvlock för avlopp från vår lokala rörfirma i Hörby... Finns det här kan jag nog garantera att det finns i större städer också;) . Kan om ni vill kolla villken grossist som säljer dem.

Genomföringarna är för luften är två 40x6mm plaströr som sitter med presspassning och tangit. Hoppas det skall hålla. Sladden sitter med en standard kabelgenomföring, används i elskåp där man inte vill ha in fukt och vatten. I denna har jag lagt in en extra o-ring för tätning och silikonat extra runt sladden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...
(Ursäkta att jag tar upp en så gammal tråd...)

Någon som vet hur man löser eventuella problem med hävert åt ena eller andra hållet i en sån här Nilsenreaktor?

Trådar skall tas upp igen även om de är gamla -Tummen upp

Backventil på matarpumpen

och själv rinning för utloppet, när nivån stiger i reaktorn så rinner det över i ett rör å ut sedan så när pumpen stannar så slutar det rinna ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...