Gå till innehåll

Det bildas skit i Balling dunken


Mr_Blue

Rekommenderade inlägg

Hej,

jag började dosera Balling manuellt för lite drygt en månad sedan. Blandade tre 5 liters dunkar som nu stått i ett skåp i lite drygt en månad. Upptäckte idag att där är skit i två av dunkarna, ser ut som flytande trådalger. Har tidigare läst att det är lång hållbarhet på färdigblandade Balling vätskor. Någon som råkat ut för samma eller vet varför det har blivit så?

Med vänlig hälsning,

Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Råkade ut för samma sak när jag körde en typ av balling .

Bytade till en annan leverantör och problemet är borta .

Kommer du ihåg vilket märke du bytte från och till? Silade idag vätskorna genom ett kaffefilter. Man vet ju inte om skitet kan vara skadligt på något sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använde du vattenledningsvatten så innehåller det tillräckligt med näring för att det skall växa alger.

Har du hårt vatten bör det fälla kalk och gips när man tillsätter kalciumklorid.

Det kan också fälla med Magnesiumklorid men då behövs riktigt hårt vatten.

Har du använt osmosvatten blir det ingen fällning med salter av god kvalité.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt osmosvatten, så där har jag nog gjort rätt:-) saltet däremot skulle jag säga tillhör de billigare. Vilka salter är av "god kvalite?

Jag skulle säga att skitet är mer brunaktigt. Svävar runt lite, så det påminner nog mer om en utfällning som du säger. Frågan är om det kan vara skadligt på något sätt?

Tack för alla svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det brunt kan det vara järn som fällt ut från tillsatta spårelement. I så fall är det svårt att säga bu eller bä.

Å ena sidan blir det naturligtvis mindre snabbt tillgängligt järn. Dessutom finns det en risk att järnhydroxidkorn i porerrna i pannan kan bidra till "hål i huvudsjukan".

Å andra sidan kan det fällda järnet i viss mån avges till vattnet och fungera som spårämne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...