Gå till innehåll

Är detta en icke pulserande Xenia?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Hur är er erfarenhet av Xenia? Har de en benägenhet att ta över? Antar att eftersom ni föreslår att det kan vara xenia så finns det alltså icke pulserande Xenia?

Jag tror inte någon kan avgöra från dina bilder ärligt talat..

Jämför denna t.ex. Eller kanske denna

Den första länken är ju för en hydroid. Har haft problem med det också men detta är inte en hydroid :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min xenia har jag som näringsindikator om näringsvärdena går upp slutar den pumpa:) I mitt kar är inte xenian något problem sprider sig knappt märkbart. Medans i andra kar exploderar den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Här är lite bättre bilder på den/de. Någon som kan ge en "säker" identifikation?

post-5397-14468930810382_thumb.jpg

Den har ju vuxit ordentligt om ni jämför med tidigare bilder som bara en månad gamla. Börjar närma sig min acropora bredvid. Kommer min acropora ta stryk om de börjar nudda varandra och vad är era bästa tips för att göra mig av med denna korall?

post-5397-14468930809769_thumb.jpg

post-5397-14468930809967_thumb.jpg

post-5397-14468930810186_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det ser ut som xenia. Det finns lite olika varianter på den oxå. En sak har dom gemensamt för mig iaf.

det växer som ogräs även om det kan vara snyggt på rätt ställe. Inte nog med att dom växer och förökar sig som en matta och växer på bredden, dom kan även släppa taget, glida med strömmem och ploppa upp på nya ställen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt de ihop i en matta så var det inte Xenia. Tycker det är väldigt synd när man panikar för något man tror skall bli en pest. Du hade den på en sten och kunde definitivt kontrollera den. Denna typ ab koraller (som växer snabbt) är utmärkta att använda som näringsbegränasre och för mig mycket snyggare att titta på än en påse med fosfatborttagare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du hade gärna fått skickat dom till mig :)

Kontaktar dig ifall den växer tillbaka då :)

Satt de ihop i en matta så var det inte Xenia. Tycker det är väldigt synd när man panikar för något man tror skall bli en pest. Du hade den på en sten och kunde definitivt kontrollera den. Denna typ ab koraller (som växer snabbt) är utmärkta att använda som näringsbegränasre och för mig mycket snyggare att titta på än en påse med fosfatborttagare.

MVH Lasse

Det var 5-6st stammar så det satt inte ihop allihop. Jag valde att ta bort det eftersom dem saknar färg och med tiden troligen hade tagit över för mkt. Har inte så mycket plats och den plats jag har vill jag har färgglada koraller på.

Jag har redan slagits med hydroiden som höll på ta över så jag vill vara proaktiv och agera snabbt nu innan dem tar över och utrotning blir svårare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...