Gå till innehåll

Filtermattor, eller ej?


Chum

Rekommenderade inlägg

Vad säger ni, skall man ha filtermattor/skumfilter och filterpatroner etc, eller ej, i sin sump? Jag har hört allt ifrån att det inte är bra för att det kan "fastna salt" och således leda till minskad salinitet i visningskaret, till att det kan ackumulera gifter och avfall som nitrit etc vilket blir en grogrund för spikar. Jag har å andra sidan också hört människor som menar att det är ett krav för att filtrera bort partiklar och skräp. Själv har jag alltid haft filtermattor av den anledningen, trots att min filterpatron på returpumpen fick göras ren var 14:e dag för att inte klogga igen. Men är nu osäker inför nya uppstarten. Vad tycker ni om filtermattor?...

(Lånad bild)

attachment.php?attachmentid=15294&d=1183483923

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillhör dem som pratar för biologisk filtrering och där ingår filtermattor. Se till att du har en ordentilig recirkulation över dem - det skall vara fart på vattnet och det skall vara bra syresatt. Det finns en skillnad från sötvatten och det gäller speciellt om du kör en organisk kolkälla - Filtren skall rengöras mycket oftare i saltvatten med organisk kolkälla än i rent sötvatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På grund av att den på sin stora yta är en utmärkt substrat för bakterier. Man skall använda den grova mattan (10 ppi) och se till att ha en ordentlig skjuts av syresatt vatten igenom den. Bakterier sitter överallt i håligheterna - den är minst 10000 gånger så effektiv på samma volym som LS vad gäller oxidativ nedbrytning eftersom ytan är nästan oändlig. Det är den mest använda metoden inom akvaristiken för att få en biologisk filtrering idag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en i mitt första fack där vattnet kommer ner från akvariet. ytan på den är 22ggr 42cm och jag gör rent den i en hink med vatten tappat från akvariet när jag ser nivån stigit ett par cm jämt emot andra sidan. Det fullkomligt kryllar av småkryp bland alla håligheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För nitrifikation funkar det per volymsenhet mycket bättre. Vitsen med LS är inte myten om filtreringsegenskaperna för de är inte bättre än porös lava utan all det biologiska liv som medföljer. Det är bara i sverige som vi inte har biologisk filtrering som a och ö i saltvatten. en annan är myten om nitratfabriken. Om nu LS skulle vara en sådan effektiv nitrifierare som det påstås så är det en lika stor nitratfabrik eftersom nitrat är slutprodukten av nitrifikationen och är bara beroende på input och filtreringshastigheten och helt oberoende av substrat. Hänger inte hastigheten med "inputten" (läs matningen) så får man ammonium/ammoniak i stället

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men alla små kryp och copepods och sånt förökar sig sjukt snabbt. jag hade en sten i mitt refugium innan som jag tog ut och kokade för att bli av med glas roser. så det vara bara sand kvar och jag såg inte en enda copepod där nere. men sen när jag la ner den kokade stenen igen så tog det nog inte 2 dagar tills det bara kryllade av copepods i den. fattar inte hur det kan gå så snabbt :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filtermatta grov Är det suveränt bygger upp en bra biologisk nedbrytnings prossesen mycket stor yta för bakterier att växa på toppar man detta med lite biobollar så är det suveränt biobollar ska ligga efter filtermattorna. Sprintler filter är nog det bästa man kan tänkas ha tycker jag. Jag får nästa obefintilgt med skumm i skummaren kör wetdry filtrering hur bra som helst. Brukar få krama ut dom grova mattorna runt var 3e månad och det är jätte lätt att skölja i en hink och pressa ihopa några ggr klart i med dom igen. Jag kör kolkälla därav behöver jag skölja ut mattorna lite oftare. men fördelen är när jag sköljer dom så får jag bort skiten från karet med. jag lägger ca 20 min var 3e månad på min filtrering.

Dock är fin matta ganska värdelöst täpper fort igen och har ej denna bra funktion som den grova har. Fin matta + kolkälla gäggar ihopa efter 1 vecka och väldigt jobbig att göra rent.

Jag tar på mig skydden nu och inväntar påken

Edit ang LS jag har det framför allt för alla djuren som lever där i samt lite bakterier.

En annan bra närings export är ATS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken påk - du gör ju rätt Patrick. Om man har lite problem med lågt pH skulle jag dock rekommendera tätare rengöring - speciellt om man kör med organisk kolkälla. Glägget ni tar bort när ni rengör är inte fastnad smuts - det är bakterier och bara bakterier. Kör man organisk kolkälla så gynnar man de snabbväxande heterotrofa bakterierna på nitrifierarnas bekostnad - man behöver därför ta bort dem betydligt tätare än om man inte har organisk kolkälla - därav oftare rengöring. Har man lågt pH på morgonen så beror det oftast på koldioxid - koldioxid som utsöndras till mesta delen från bakteriernas verksamhet - är de för många - för mycket koldioxid. rengör.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det pratas nitrat att den blir tok hög med biologiskfiltrering "filtermatta" varför har jag då problem att hålla nitraten uppe? Hör jag utan kolkälla så sjunker den till väldigt låga nivåer.

Brukar små le lite åt all nitrat som hamnar i hinken när jag gör rent filtret:P hehe även om det är till 90% bara bakterier

Ändrat av Guest
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som lasse skriver så tänker jag med. Sedan har jag tänkt till ett steg till och kör wet/dry Massor Massor syre vilket gör att jag inte har någon svacka i ph på natten.

Ang rengöring brukar liggga på 8.2 runt 3 månader sedan dalar det lite då det är lite mycket bakterier i filtret som släpper ut koldioxid? min teori

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse; du skrev att mattorna måste göras rent mycket ofta i saltvatten. Inom sötvattens akvaristiken får man lära sig att störa filtret så lite som möjligt så att bakterierna kan bosätta sig och öka i antal. Om man gör rent filtret ofta, stör man inte de biologiska processerna då och bakterierna så dom inte "får fäste"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan jag svara delvis på. Bakterie tillväxten är betydligt högre i salt vs sött. Tillsätter man då kolkälla triggar man bakterierna enmera. Det är inte så mycket skit man sköljer ut utan det mesta är bakterier och man bör ej avlägsna alla vilket är i stort omöjligt.

I sötvatten har denna prosses ett långsammare skede när jag hade mina diskusar rengjorde jag mitt filter 1ggr/år karet va på 860L filtret va väldigt rejält. fitret bestod av filtermatta pp5 och pp10 biobollar torv och sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men alla små kryp och copepods och sånt förökar sig sjukt snabbt. jag hade en sten i mitt refugium innan som jag tog ut och kokade för att bli av med glas roser. så det vara bara sand kvar och jag såg inte en enda copepod där nere. men sen när jag la ner den kokade stenen igen så tog det nog inte 2 dagar tills det bara kryllade av copepods i den. fattar inte hur det kan gå så snabbt :P

Bara ett litet tips koka aldrig LS.

Vill du döda av så kör med MgCl eller saltsyra.

Jag tycker att det är tveksamt om man överhuvudtaget ska ha filtermatta i om man kör kolkälla. Skulle isåfall köra minst 10% Natriumkarbonat i Ballingdunken.

Ja ser i min burk att pH droppar nästan 0,2 i medel när ja har en period med kolkälla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Freddi: Biobollar skall ej rengöras Om dom ej kläggat ihopa sålenge det är genomströmmning skall dem ej röras.

Larry: kör du wet/dry eller mattorna helt undervatten? Ium att jag ser ph sjunka efter ca 3 månader och kör med kolkälla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Freddi: Biobollar skall ej rengöras Om dom ej kläggat ihopa sålenge det är genomströmmning skall dem ej röras.

Larry: kör du wet/dry eller mattorna helt undervatten? Ium att jag ser ph sjunka efter ca 3 månader och kör med kolkälla.

Kör dom normalt i ett Eheim ytterfilter i sumpen direkt efter skummaren, men har plockat ur dom denna kolkällerundan.

Korallerna ser betydligt piggare ut o pH droppar mindre än vanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...