Gå till innehåll

strategier för att switcha 2 akvarier (sött <-> salt)


RickardK

Rekommenderade inlägg

Ok, nu händer det - har fått go ahead på att switcha våra akvarier så att jag flyttar saltet från en juwel 180-liters till vårt akvastabil 275-liters och i samband med det fixar sump till saltet. Samtidigt skall innehållet i sötvattensakvariet ploppas ned i juwelakvariet på något sätt. Nu undrar jag om någon har bra tips på hur sjutton det här skall gå till.

Det står klart att något av akvarierna måste evakueras under en tid för att jag skall hinna borra/limma akvastabilen och fixa sumpen. Frågan är vad som är lättast:

  1. köra saltakvariet i plastbaljor vilket låter mig städa ur juwelen och sedan flytta över allt från akvastabilen för att sedan borra och fixa. Sist i med salt-grejerna. Nackdelen är att korallerna lär vara rätt sura över att gå i plastbalja under tiden (gissar att vi pratar om några dagar här)
  2. köra sötvatten i plastbaljor och göra tvärt om. fixa akvastabilen och sedan flytta över saltgrejerna rakt av från juwelen. Kommer säkert tappa lite växter på kuppen men det känns bättre än att riskera koraller...

Hur hade ni gjort? Mer saker att tänka på?

hur noga måste akvarierna rengöras? På baksidan av juwelfiltret växer kalkalger och guck och det går inte att komma åt. Farligt för sötvatten?

här är tåv bilder på akvarierna som referens:

post-6023-14468930463474_thumb.jpg

post-6023-1446893046333_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag har aldrig gjort ett sånt här byte men jag röstar för förslag två. Flytta ut sötvattenfiskarna och fixa till med akvastabilakvariet först. Se till att du har alla rördelar och sånt innan du börjar så att det går fort att fixa till. Lägg lite grejer i plastbacken så fiskarna kan gömma sig och om filtret är löst är det ju listigt att köra det i backen också så att bakterierna inte dör. Rengöra är nog vettigt men jag tror inte att man behöver vara supernoga. Vanligt vatten borde funka i sötvattensakvariet. För att få bort kalkalgerna i saltvattensakvariet behövs nog dock ättika o så. Inte för att det lär vara farligt för sötvattensfiskarna men det är ju estetiskt riktigt att rengöra.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Juvelfiltret går att lossa med lite milt våld, det stitter limmat med typ silikon.

jag hade gjort enl. förslag två och rengjort hyffsat noga med ättika för att få bort kalkalger i det gamla saltkaret och med vatten och en fin svamp i sötvattenskaret för att få bort ev alger och så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man badkar så är saken biff. lägger allt från söt karet i badkaret och rengör söt karet. Anledningen är att söt karets invånare är ofta inte lika kännsliga och det är billigare att labba med sött om något skulle hända. Belysningen till växterna är nog inga bekymmer dom klarar en bra stund utan ljus visst efer någon vecka kan dom bli lite bleka vilket återställer sig på några dagar.

Allt beror lite på inivånare i vissa fall kan det vara smidigare att lägga sakerna srån det salta om man tex har tåliga saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen! Blir att köra sötvattnet i balja. Det skall nog gå bra.

Har bestämt mig för att riva ut juwelfiltret helt och enbart köra mitt eheim ytterfilter. Så då blir städningen lite enklare.

Har gjort det lite enklare för mig genom att bestämma mig för att köpa ett färdigborrat helglasakvarium och ställa på akvastabilbänken istället för att köra akvastabilakvariet. Så avrinning etc kan fixas i lugn och ro medan båda akvarierna tuffar på som vanligt. Funderar på om det är värt med optiwhite eller inte. Tycker att akvastabiltanken ser rätt grön ut i glaset. Men allt kostar...

Någon som vet hur högt akvarium med bottenyta 100*50 man kan ha utan ramar eller mittstag på ett ungefär? Har blivit inspirerad av Ormets tråd här på guiden och vill få till en liknande lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...