Gå till innehåll

180 Liter Juwel Rio!


Keff^

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag heter Rickard och är ny här på forumet och har fastnat helt för salt. Har idag 460 liter Sydamerika, 180 liter Malawi ( de ska få flytta nu )

-bok- Jag har läst på om salt så att mina ögon har torkat ihop, läst i sömnen, kollat i böcker, forum osv. Känner mig som total nybörjare(inte så konstigt ;) ) men fått en förståelse för vad det är att ha salt.

Har tänkt och köra ett revkar med några fiskar. Kommer börja med lättaste korallerna och inte skynda igenom. Detta ska bli ett super roligt projekt!! Dock lite frågor angående de ena och det andra :smiley20:

Här är lite av den tekniken jag kommer köra med! Om ni tycker något är helt galet eller liknande så är det bara och hojta till!

Akvarium: Juwel Rio 180 Liter

Cirkulationspump: Tunze 6045 + Tunze 6015

Skummare: Aqua Medic Turboflotor blue 500

Osmos: Aquili Reverse Osmosis Kit RO Classic NPS

Ljus: :snurrig:

1. Köra orginal(Juwelsramp) med Marine + Blue. Samt köpa en Glo 2x39 watt med ett blått och ett vitt rör. = 45+45+39+39 Watt 0.93w/Litern

2. Bygga egen LED-belysning, frågan är hur mycket ''sparar'' jag på det. Finns det något riktmärke på hur många leds som krävs? Sedan ang optics/linser så finns det

oftast olika ''degree'' 45, 60 och 80 vilka är att föredra ?

3. Köra Juwel 2x45 med reflektorer samt bygga två ''lister'' med ca 12 Power leds på varje list.

4. Köpa Maxspect Razor. 120 w eller 160 w ? Karet är ju 101 cm långt, 120w blev 90cm tror jag med ''armarna'' men det går ju att lösa. Vilken skulle ni ha tagit ? Räcker 120 w för de flesta koraller.

Vill inte köpa och känna mig begränsad p.g.a ljus

Kommer köra Juwels 2x45 w Marine+Blue med reflektorer till en start iallafall. Efter 10 dagar sätter jag i levandesten. 0.5 Watt per liter, och då ej reflektorer inräknade så borde

det väll räcka för att köra LS i en eller två månader? Under den tiden bör/kommer jag ha skaffat bättre/mer ljus.

Juwels filterlåda, är det något man kan göra något bra av ? eller ska man ta bort den. Läst att något gjort ytavrining av den. med en kam, någon som kan förklara hur man ska bygga/montera

en sådan kam? :) eller ska man sätta för den nedersta delen med typ ett plastkort eller liknande. Vad ska jag fylla den med ? LS ? Grovfiltermatta ? Något annat ?

Tack o bock! :woooow:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tjena!

Har nu haft 22kg sten i karet i ca 2 veckor. Det har kommit fram 3 sjöstjärnor, små små snäckor, små maskar, rörmaskar, en del macroalger! Sedan finns det en del av vad jag inte hittat vad det kan vara, ser ut som små ''minor'' runda bollar med små koner/taggar c 1-2 mm i storlek, sitter lite här och där. Skalet/huden ser som lite fjälligt ut! Bilder kommer upp snart -ciggar-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

post-7869-1446893084298_thumb.jpg Här kommer lite bilder på karet. Taget med en iphone. Så bilkvalen är inte den bästa :) Sedan får vi nu se hur det blir när jag laddar upp dem! Iaf från vänster. Första dagen. 1/9 La bara i stenen. 2. Försökte få till en scape. Blev galen och detta är resultatet. 3. Bild. 4. Lite skillnad från bild 3. 5. Svampdjur antar jag ? 6. Helhetsbild. Har nu efter 3 veckor fått tråd? samt kisel. 7. Stenen igen efter 3 veckor i akvariet. 8. Bild 9. Bild :) hehe

Imorgon skall jag förmodligen skaffa mig en Maxspect 160w samt lite snäckor som äter alger. Värdena är 0 nitrat, 0 nirit, 0 fosfat, kalcium 440 mg, PH 8,5. Nitrat har varit uppe på 25mg Fosfat på 2mg. ''Spiken'' på nitrit var 0,7. Började med 4 timmar ljus per dag, är nu uppe i 5 timmar per dag, nästa vecka blir det 6 osv :)

Hade gott ute i höstvädret!

post-7869-14468930840904_thumb.jpg

post-7869-14468930841124_thumb.jpg

post-7869-1446893084136_thumb.jpg

post-7869-14468930841582_thumb.jpg

post-7869-14468930841808_thumb.jpg

post-7869-14468930842046_thumb.jpg

post-7869-14468930842296_thumb.jpg

post-7869-14468930842682_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

post-7869-14468931121521_thumb.jpg

Ursäktar dåliga bilder :) tagna med mobilen!

Smedberg:Knappar, Ricordea florida (multicolor) och någon fungia ? eller vad är de :D LPS iaf

Vita stenen till höger låg ''mittstenen'' på förut :) så den är blek! men kalkalgerna börjar komma nu :)

post-7869-14468931087769_thumb.jpg

post-7869-14468931088001_thumb.jpg

post-7869-14468931088242_thumb.jpg

post-7869-14468931088474_thumb.jpg

post-7869-14468931088766_thumb.jpg

post-7869-14468931089019_thumb.jpg

post-7869-14468931089265_thumb.jpg

post-7869-14468931120905_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyano är bakterier. Det räcker med att det finns Cyano i samma stad så kommer de förr eller senare. Det gäller att ha sådana förhållanden att det inte växer till.

Men ett nystartat kar är inte stabilt så jag skulle nog avråda. Fast hittade jag något jag längtat riktigt efter skulle jag inte kunna låta bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej! Tack för svar :)

en fråga till alla! :D Går redan i funderingar på att uppgradera....... till något i 300 - 350 liters klassen. Har kollat på juwel rio 300(350 liter enligt spec) samt juwel vision 260. Vilket är mest värt? Jag har ett 112 liters akvarium som skulle funka som sump med lite silikon och glas(avdelare). Vad tror ni det skulle kosta att lämna in karet, få det borrat och alla pvc-delar ''fixade'' sedan bygga bänk själv! Känner mig inte till mods nog att borra o hålla på själv med pvc då jag ej har någon erfarenhet av det! Läsa går ju men som sagt murphyslag och ''läsa sig till det praktiska''

Ang pris på vad de skulle kosta att lämna in menar jag en allmänbild av vad det kostar runt stlhm/uppsala

om jag uppgraderar funkar turboflotor blue 500 att börja med? Antar att jag får tömma koppen morgon och kväll men ''klarar'' den volymen?

P.S

Karet behöver inte vara Juwel!

:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har hänt lite i karet, vart hos Ted Camenius i västerås och köpt lite fraggar! Väldigt trevligt :) Imorgon skall jag till Åmål och hämta ett 320 liters deltec med sump som jag köpte av evert här på forumet! 4 h ner 4 h hem! Får väll se lite av sverige iaf -bil2-

Ang att flytta över allt. Ska till ikea idag och köpa 130 liters plastbalja och 2 st i 50 liters klassen. Tänkte först flytta korallerna till en 50 liters balja, sedan levandesten till 130 liters, till sist fiskarna som är 5 chromies, 1 Blennid, 1 Dvärgkjejsare bi-color. Tänkte köra en pump i levandesten baljan. och en i fiskbaljan, korallerna får klara sig med lite röra runt i 2 timmar. ev att jag slänger ner en eheim compact 600. Men den är i malawikaret.......

Sedan kör jag i färdigblandat saltvatten i det nya karet. i med sand, sedan starta systemet, i med levande sten. Fixa scapen exakt som jag vill ha den. Limma den med lite korall''cement'' på de som ev kommer vara lite ostabilt. Man ska fortfarande kunde lyfta upp allt utan att gå mental. Sedan sätter jag i korallerna och sist fisken! Sedan kör jag i lite bakteriekultur. Kan inte göra på något annat sett vad jag vet? Har någon en super idé så får du gärna berätta hur du skulle gjort! -haj-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag flyttat över allt :) Allt verkar må bra :smiley20: så nu har jag ett kar på 130*60*60 med sump! Vilken skillnad. Mer djup mer höjd, känns riktigt bra faktiskt. Nu blir det till att skaffa mer LS. Går i funderingar på att köpa torr-''LS'' och köra dem i en 130 liters balja med min gamla skummare och en lite ljusramp över. Har skummare och ramp så inge extra utlägg på det. Priset på 40 kr/kg känns lockade då jag tänkte ösa i 25 kilo till och går från arbetande till studerande -bok- sedan efter ett tag då värden ser bra ut ympa med några kilo färsk LS. Blir nog bra!

I det nya karet så läcker förövrigt 2 st kul-ventiler :)))))))) O-ringarna i är mjuka och fina. Kan jag kanske dragit åt dem för hårt så att det blir plast mot plast ? Istället för o-ring mot plast -Tummen upp Ventilerna är stängda nu och sumpen är halvfull. Läcker ej nu. Men måste dra ner rören som är fyllda med vatten och kolla va f** det kan vara!

Sedan är jag så äckligt förbannad på mig själv.. köpte 2 st clownfiskar (ocellaris) på Bromma zoo. YEY gissa vad.. 3 dagar efter isläpp så ser jag en 1 mm stor vit prick. :grattis så nu har man den skiten. Jaja verkar som att man får köpa en UV för att hålla det nere lite. Det är väldigt lite just nu.

Är iallfall nöjd med mitt Deltec akvarium :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har även satt i 10 kg LS från triton. Byggde en revpelare som jag blev rätt nöjd med :) planerar på att sätta i ca 10-15 kg till så att jag slipper ''nystart'' igen i karet!

just nu har jag dessa koraller: Euphyllia paradivisa, Euphyllia Glabrescens, 5 st Ricordea florida, Caulastrea furcata, ca 5 Xenia, ca 20 st rhodactis(lilabas med grön ''frost'' ring i mitten) Sedan Rhodactis som är lila med grönt ''gräs'' en koloni med gröna knappar, en fraggsten med röd mitt och grön/gul ring ser lite ut som watermelon. En fraggsten med ''rastafari'' knappar.

Har även tillkommit en eldräka! Det skall inhandlas en till eldräka slipper den vara så skygg :)

Tog vattentester igår, såg bra ut :)

Ricordea floridan multicolor som jag köpte för hmm. 1 till 1 ½ månaden sen har fått en till mun! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tjena! Bild 9 i inlägg #19 så är tanken att ha en liten ''hög'' på höger sida också! Sedan ''pelaren'' i mitten av akvariet. Köpt en osmolator! Tunze 3155.. Hoppas den hinner komma till nästa vecka :S innan man åker upp till föräldrarna för att fira jul & nyår ;) Blir nog iaf en sväng ner i mellandagarna för att kolla till akvariet :)

Ändrat av Keff^
Katten går på tangentbordet :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Har hänt lite sedan december :) Bland annat har vi haft vattenskada i hallen och vardagsrummet -.- dock inte från något akvarium utan golvbrunnen i badrummet.. cheers! Tur nog så vart det ingen fuktskada under saltkaret, så det kunde stå kvar under torkperioden! Dock mindre roligt att riva det för att kunna lägga nytt golv :/

Hittar alltid nya saker i karet, hittat en fet mask, som ser ut som en fireworm fast endå inte. Färgen stämmer inte, men den har 1 miljon ''glasfibertaggar'' på sidorna ca 2 cm bred sen är den platt. Senast idag hittade jag en nakensnäcka, svart med bubblor längst ner på ryggen sedan två antenner till ögon med en vitprick som öga ca 2 cm lång 0,5 cm bred någon som vet va de kan vara för en ? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Sålt mitt deltec, har nu ett 112L med inbyggd sump! Håller på att bygga in mitt 160x50x60 kar! Bilder kommer :) Det kommer vara inbyggd sump i det akvariumet så måtten blir 130x50x60. Sump 30x50x60. Vart hos glasmästaren och beställt glas! De kommer borra och fasa ut för avrinning och retur. Pris för detta 420kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...