Gå till innehåll

Red Sea Max 650s


boman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 321
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Tampas med bekymmer i karet för tillfället. Först för högt Fosfat sedan ett vita prick utbrott som är ganska ordentligt. Det har inte dött några fiskar än och när jag skulle beställa från drakfisken beställde jag även medicin. Men efter ha läst på sidorena om vita prick har jag fått lära mig lite nytt "igen". Har lite nya planer med ett rum i källaren bredvid det rum jag har två fraggkar med sump samt tunnor för vattenblandning. En kompis som la ner sitt kar och ville ha bort allt tog jag även hans kar som jag hämtade i går och kommer att göra så att ett av karen blir ett tomt med bara vatten i för karantär och sjukdomskar. Ska försöka få igång det så fort som möjligt då det säkert går att få tag i några av fiskarna, dom större kanske. Tar man dom på första försöket fungerar det nog då många äter ur handen. Dock får man nog bara en change!! Fraggkaren är ju mindre kar men det senaste är dock lite större 375/ liter så får se om jag inte ska göra om lite på en gång. Är ju ett helt rum till så plats har jag ju samt massa material rör, kranar, pumpar, uvc mm.mm. Kommer också att försöka hitta hem åt tryckarna Picazzon & Nigeron då jag saknar räkor mindre kryp samt musslor som bara är att glömma med dessa som börjar bli större nu också. Någon som vet om Triton eller annan saltbutik brukar ta emot fiskar?

Bara att ta nya tag och få ordning på karet och ta lärdom av misstagen.

Trevlig Midsommar på er Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är jag igång, börjat städa ur nya akvarierummet. Huvudkaret RSM 650 kommer att vara uppe som vanligt detta blir ett karantärnskar samt ett större fraggkar på 375/liter samt två kar till där minst ett blir fraggkar och det sista låter jag vara fritt så länge. Eftersom jag kör all saltblandning, osmosvatten mm i källaren och har rör genom golv till huvudkaret kommer jag att göra om lite för att göra vattenbyten vattenblandning och vattenbyterna ännu enklare. Har även investerat i prifilux dator för att försöka få till ett så smidigt system som möjligt. Kommer att försöka vara duktig med dokumentation under tiden då det varit lite trögt på denna sidan ett tag, dock går det lite långsamt för tillfället då min himla rygg varit riktigt besvärande igen. Men som lärare har jag i alla fall sommarlov så jag kan göra lite i taget.

Här är lite bilder på blivande akvarierummet innan projekt start.

post-1812-14468936055481_thumb.jpg

post-1812-14468936054618_thumb.jpg

post-1812-144689360548_thumb.jpg

post-1812-14468936054969_thumb.jpg

post-1812-1446893605514_thumb.jpg

post-1812-14468936055315_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Projektet fortsätter och håller nu på med att sätta skivor på väggen så jag kan börja bygga bänken till de olika karen och sen försöka få ihop en gemensam sump till tre av karen . Dock blir karantärskaret ett eget system med egen sump. Ska ta lite bilder i kväll och lägga ut.

mvh Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan jag började köra tym eller tank transfet så har jag inte förlorat en kirurg i prick.

Så mitt råd är att köpa ett gängbplastbaljor och köra dem i det knnan de går vidare till karantän.

Sedan får huvudkaret gå fiskfritt i två månader om det skall vara 100%...

Jag har nog fuskat någon vecka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag inte hunnit klart med karen i källaren och hadde köpt medicin för vita prick även om det inte kommer att fungera fullt ut har jag kört den i alla fall då den kan hjälper lite och köper lite tid. Har sista delen kvar i dag med ett 30% vattenbyte ( 200/liter ) och sedan den sista flaskan i programmet. Får se om det har någon effekt?? När jag är klar i källaren ska jag försöka att få upp alla fiskarna och sätta över dessa i 375 liters karet och se till att få huvudkaret fritt från vita prick. Några förslag hur man gör det på enklaste sättet?? Som jag förstått det är det ju så att om jag har fiskarna i 375 liters karet tappar dom dom ev vita pricka dom har och byter jag kar och gör rent 375 karet och i med friskt vatten är risken borta. Rätt eller fel??

Så vad behöver jag göra med huvudkaret för att säkerställa att alla vita prick är borta. Sen ska jag använda karantärskaret innan något nytt kommer i huvudkaret.

Tacksam för råd och hjälp.

mvh Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Här kommer lite uppdatering om källarprojektet innan London invarderas i 4 nätter. Var ganska mycket jobb med hål genom vägg för avlopp och rör, men kommer att bli behändigt att hålla på med karen , vattenbyten, rengöring mm när det är klart. Har hittat två kar på guiden som ska användas till att bygga sump för karen. Har fått upp lite skivor och fortsätter nästa vecka efter London resan.

Här är några bilder.

post-1812-14468936111623_thumb.jpg

post-1812-14468936110542_thumb.jpg

post-1812-14468936110767_thumb.jpg

post-1812-14468936110993_thumb.jpg

post-1812-14468936111199_thumb.jpg

post-1812-1446893611141_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

I dag startar ett seriöst arbete att få tillbaka glöden i akvariumet!! Har haft problem då ryggen och orken stoppat mig från att hålla värderna och kvaliteten på karet det förtjänar. Samtidigt håller jag på med att bygga upp akvariesystemet i källaren med karantän karet och fraggkaren. Kommer även att lämna bort Picazzo tryckaren och negron till Triton akvarium i morgon om jag får tag i dom. Då jag kommer att lägga mer resurser på att få upp städpattrullen som Picazzon smaskat i sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var Stockholmstrippen klar och Picazzon "Ove" och Nigro tryckaren levererad till nya hem. Om någon är intresserade av någon finns dom finns dom nu hos Triton Akvarion i Täby där jag levererade dom i går. Köpte 20 nya sniglar som blivit sällsynta i karet efter "Oves" glupskhet. Var även hos Peter i Drottningholm och hämtade två kar som han så vänligt skänkte mig :-)). Dessa ska vari till mitt källarprojekt och kommer att bli till sump systemet i projektet. Bilder kommer att tas under dagen.

Så än en gång tack Peter för karen och för att jag fick se ditt kar och se din familj med barn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Lite bilder på källarprojektet. Har fixat klart slipning, målning mm av ståldelarna till bänken samt lite jobb med bänkbygget. Blir att sätta ihop bänken delvis och sätta dit sumpdelarna mm. Uppdaterar under byggets framsteg.

post-1812-14468936265112_thumb.jpg

post-1812-14468936261871_thumb.jpg

post-1812-14468936262047_thumb.jpg

post-1812-14468936262224_thumb.jpg

post-1812-14468936262569_thumb.jpg

post-1812-14468936262784_thumb.jpg

post-1812-14468936262996_thumb.jpg

post-1812-14468936263165_thumb.jpg

post-1812-14468936263338_thumb.jpg

post-1812-14468936263506_thumb.jpg

post-1812-1446893626372_thumb.jpg

post-1812-14468936263893_thumb.jpg

post-1812-14468936264063_thumb.jpg

post-1812-14468936264227_thumb.jpg

post-1812-14468936264419_thumb.jpg

post-1812-1446893626459_thumb.jpg

post-1812-14468936264756_thumb.jpg

post-1812-14468936264942_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då är det snart dags! på onsdag bär det iväg till kanarieöarna, ska bli så skönt och hoppas det blir lite dykning vi är bjudna då svärföräldrarna firar pansionen och bjudit alla barn och barnbarn så vi blir 18 st!! och en av dom har också dykcert. Fick hem lite efterlängtad uppdatering på städpatrull, 36 st eremiter och 36 st Turbo sniglar. Första gången jag beställt levande från företags Akvarium. Stora fina sniglar och eremiter blev även billigare än många andra ställen så nu gäller det att se till att allt fungerar själv under drygt en vecka. Har gått långsamt med källarprojektet mycket beroende på ryggvärken och jobbat mycket.

Mvh Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej var ett tag sedan nu. Har lite ideér med sumpen när jag ska köra en uppfräschning av karet som jag inte ängnat den tid det den förtjänar då ryggbesvären varit extra dryga och varit tvungen att byta styrsevon på dottern Scoda som inte varit det lättaste för en amatör innom bilmekandet. I samband med att jag ska få till karet ordenterligt igen kommer jag att bygga om sumpen, har räknat och skissat och enligt dessa skisser och beräkningar ska det få plats. Det som ska i som är extra är en inköpt Rollermate som jag varit sugen på en längre tid. Sen har jag en hel del koraller i det gamla fraggsystemet som väntar på att jag ska få till det nya för inflyttning. Har inte velat flytta upp dom som jag ska ha i huvudkaret fören jag haft tid och ork att få ordning på alla värderna , men nu är jag på gång. Startar i kväll med städning vattenbyte, samt i morgon börga förtillverka nya delar som ska sitta i sumpen när Rollermaren ska i. Ska ta lite bilder under vägen.

Ha det bra mvh Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Åkte 30 mil på eftermiddagen för att köpa lite koraller och två fiskar samt välbehövliga nya städmedlemmar till karet. Ett par eremiter 10-15 Turbosar , pepparmintsräka x2 pluss en tillräka. Rätt många koraller som ska rensas på lite glasrosor (dom som hadde lite större snenar till. Ska ta lite bilder när jag fått lite ordning.

Tackar Nicklas för träffen och koraller och fisk.

Ha det bra Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej lite uppdatering! Har senaste veckan jöbbat med att få till karen i harmoni igen, både huvudkaret och dom för tillfället tre karen (två fraggkar och en sump) i källaren. Förhoppningsvis blir jag klar med det grova i dag så jag starta med finliret och få koraller mm på rätt plats. ska ta bilder när jag fått lite ordning.

Trevlig helg Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej då är det dags för detta kars stösta utmaning och är jätteintresserad av tipps och ideer för att förbättra oddsen att få så mycket som möjligt att klara sig då jag definitift tänker ta med detta kar och innehåll när vi flyttar in till Gävle. kommer nog att ha ca två till tre månader innan flytten sker då vi har ett stooort hus och änn så länge inget att flytta till i Gävle, vilket inte värkar vara det lättaste.

Men info frå andra som flyttat lite större eller mindre kar om tipps som gjort att det gått lättare, eller misstag som man kanske kan förhindra. Jag håller just på med en uppdateringen av den sump som kommer färdig i dessa paket. Har länge varit sugen på ändra lite då jag anser att sumpen kan byggas bättre. Har tagit bort allt glas i sumpen och börjat dra om rören från huvudkaret då allt vatten från huv.karet nu kommer att gå direkt ner i Rollermaten som var den stora anledningen till att jag rev sumpen. Länge varit sugen på kopplat in en sådan och blivit mer intresserad när jag läst andra som skaffat den. Sen kommer troligen dom nya väggarna att bli i plast hittade plexi på Biltema jag tänkte använda då jag hört att det fungerar bra silicon att limma och att plexiglasen inte ska vara farlig för fisk och koraller. PS är det någon som vet annat tar jag gjärna imot synpynkter då jag inte är någon expert på plexiglas. Har lite ideer på borra mm och blir ju lite lättare än med glas. Vet inte riktigt vart man får tag i acryl och om det inte spellar någon roll så är ju plexin mycket billigare och det märks ju inte så mycket när det gäller mellanväggar i sumpen.

 

Så som sagt tar jättegärna imot synpunkter på vad man bör tänka på för att flytta allt så smidigt som möjligt. Kommer att ha tillgång till akvarium vid andra boende för att underlätta samt 150 liters tunner för att flytta med det vatten som behövs.

Ha en trevlig helg :-) Jan Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Blir nog inte flytt förrän ca 15 månader då de tilltänkta krävde för fort inflyttning, 1 månad att tömma detta stora hus på 4 plan då bara källaren är på 150 kvadrat var inget jag var sugen på så då sa vi nej. så optimalt med utgående lån mm är att flytta om ca 15 månader så vi tar riktlinjen dit i stället. Så då jobbar jag på med sumpbygget som beräknas vara klart i morgon och ska då sätta mig och ordna lite med bilder.

Med vänlig hälsning Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej Boman! Du håller en på halster.....hur går det med karet. Har ett likadant som ditt och med originalramp. Har ordnat det med kylning genom en kullagrad fläkt som sitter till höger om karet, ca 60 cm, och i höjd med rampen/vattenytan. Den blåser således från högra sidan, längs med rampen/vattenytan, mot vänstra sidan. Det funkar kanon. Som alla andra, har jag förstått, stack tempen iväg mot för högt innan jag fixade fläkten.

 

Mitt har nu tuffat på i snart 2 år och jag börjar få fason på det. Var tyvärr lite si och så med värdena tidigare då jag inte hade varken Balling eller Kalkreaktor. Har nu ordnat med reaktor och därmed lyckas jag även få stenisar att överleva:)

 

Har smygläst här på forumet i snart 5 år, utan att ta tag i saken, men nu skall jag iaf försöka få till en presentation av mitt eget kar.

 

Har ej lyckats lägga in bilder då de jag har på datorn (Mac) är "för stora", för att kunna läggas in som bilagor. Skall försöka få hjälp med det om du vill se hur jag löste temperaturbekymmerna.

 

Som sagt så är jag väldigt nyfiken på hur det har gått för dig och ditt kar, nu då det inte blev någon flytt direkt.

 

M v h

 

Stiffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...