Gå till innehåll

syrebrist under lång tid?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Har under ett par månader nu förlorat fisk.... En åt gången med några veckors intervall, först började mina anthias försvinna, hanen dog och gruppen blev orolig varpå de "droppade av" en efter en. Sen dog min scopas, min flavescens, en liten fröken och igår en av clownerna. Det har pågått under lång tid, jag minns faktiskt inte riktigt när Anthias-hanen dog men det måste vara åtminstone 2 månader sedan problem började.... Inga nya fiskar på lång tid och karet har varit igång i 1,5år, samtliga fiskar som dött har varit i min ägo i 2,5år..... Jag kan inte riktigt komma på vad det beror på, först oroade jag mig inte särskillt, men något är ju fel.

Karet har gått genom en tung tid som nog började ungefär samtidigt som Anthiasen började trilla bort, korallerna har varit riktigt risiga. Blev en del förändringar på kort tid, kastade ut biopelletsen då de envisades med att klumpa ihop sig och ändrade cirkulationen, vilket ledde till vävnadsdöd och näringsvärde som åkt lite upp och ner. Kruxet är att jag tidigare inte mätt vattenvärde särskillt ofta alls, hållt lite koll på kh men inte mer....

Cirkulationen är återställd och förbättrad sedan länge och jag kör nu sedan ett tag med fosfatremover och lite sprit, mäter fosfaten ganska regelbundet med Hanna och ligger ganska okej, men den har pendlat lite upp och ner, senast 0,06(20ppb fosfor). Nitrat har jag bara mätt någon gång då och då och har då legat lågt, hyfsat nära noll sista tiden men i början av fiskdöden låg jag högre

Enda tecknet jag sett på fisken är att jag såg att min gule kirurg var skygg kvällen innan den dog, men igår såg jag min ena clown ligga och flämta ganska kraftigt, blek och flämtande låg den på botten..... Jag ser inga tecken på andnöd/syrebrist på övriga fiskar i karet

Cirkulationen i karet består av en wp-40, 2st koralia 4 och en maxijet bland stenen, skummaren är en Apf600, ytan är i rejäl rörelse, så syrebrist borde det väl ändå inte kunna vara?

Kan jag periodvis ha drivit ner nitraten för lågt? Har endast doserat 5ml vodka i karet, på c:a 650l vatten, så doseringen har varit försiktig.... Fosfat finns i vattnet....

Korallerna har hämtat sig och ser nu ganska bra ut....

Vad kan jag ha missat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har någon cm i framkant av karet, mindre i bakdelen och bland stenen...

Jag har alltså endast kört fosfatremover o sprit, problemen började efter att jag kastat ut biopelletsen....

I samband med problemen har jag oxå haft ganska mycket cyano(både på sand och bakgrund och sten när det var som värst), men det har börjat ge med sig senaste veckorna och var som värst under kanske två veckor....

Ska jag hålla upp helt med spriten eller halvera dosen? Alltså kört 5ml/650l i några veckor

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder du aktivt kol?

Det tar ju bort eventuella gifter och eliminerar en möjlig orsak.

nja inte just nu men har gjort under en period nu under eländet.... Men kan kanske vara läge att slänga i en strumpa kol....

Vad kan det annars röra sig om? Det är inte så att alla fiskarna verkar påverkade och det är först nu med clownen som jag ser flämtandet....

Kan det ändå vara syrebrist som kommt och gått under så lång tid? Med såpass låg dos sprit som 5ml/dag i karet som har volym på runt 650l.....

Har senaste månaderna gjort tre vattenbyte på c:a 90l/gång med Deltecs salt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du syrebrist drabbar det samtliga fiskar.

Alltså är det en parasit och då antagligen en gälparasit.

På clowner är Cryptocarion den vanligaste men det kan också vara hakmaskar, isopoder och copepoder.

Allt utom maskarna tas med koppar men du MÅSTE medicinera i separat kar. Sand och sten tar upp koppar som sedan kan avges.

För maskar gäller separat maskmedel. Alla "friska" fiskar kan bära på smittan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du syrebrist drabbar det samtliga fiskar.

Alltså är det en parasit och då antagligen en gälparasit.

På clowner är Cryptocarion den vanligaste men det kan också vara hakmaskar, isopoder och copepoder.

Allt utom maskarna tas med koppar men du MÅSTE medicinera i separat kar. Sand och sten tar upp koppar som sedan kan avges.

För maskar gäller separat maskmedel. Alla "friska" fiskar kan bära på smittan.

Ja det är ju oxå en möjlighet. Men senaste nytillskottet var en eldkejsare för c.a 5mån sen och den har klarat sig än så länge... Jag är som sagt osäker på när första Anthiasen strök med, men det kan kanske vara 3-4mån sen.....

Blir inte lätt att få upp kvarvarande fiskar, en Navarchus, en Blue-face, en Mandarin, en eldkejsare, en clown några damselar och en sandvändare.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enda tecknet jag sett på fisken är att jag såg att min gule kirurg var skygg kvällen innan den dog, men igår såg jag min ena clown ligga och flämta ganska kraftigt, blek och flämtande låg den på botten..... Jag ser inga tecken på andnöd/syrebrist på övriga fiskar i karet--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- tror det är förgiftning vilket medför syrebrist

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en damsel till död ikväll.... Känns som jag måste försöka göra nått för kvarvarande firrar, vill verkligen klara mina kejsare o mandarin!!! Om inte bättre förslag kommer, blir det nog till att försöka få upp dem med fälla och behandla med någon medicin mot parasiter i separat kar.....

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Djurmisshandel är inte okej ....nu får du jobba byt vatten ofta

Det är inte dina kommentarer heller!

Kom med vettiga svar om vad problemet kan bero på och hur jag botar mina fiskar istället!

Eller du tror på allvar att vattenbyte hjälper mot gälparasiter?

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det gäl parasiter så sötvatten doppa firrarna så ser du om det ramlar av något. Sedan slyttar du alla firrar till karantän. byt vatten och mycke så då får fin vatten i karet vänta ca 4 veckor så har parasitena sätt sitt slut i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du konstaterat att det är gälparasiter?

Nope.... Däremot är det ju som Stig skriver, syrebrist bör ju påverka flera fiskar än någon då och då under flera månaders tid.....

Men visst någon annan form av förgiftning är ju inte utesluten, vad skulle det kunna vara?

Det jag kan konstatera är att fiskarna uppvisar symptomen, flämtande, bleka, skygga, så är de döda dagen efter.....

De som klarat sig än så länge är en clown, en v puellaris, en mandarin, en eldkejsare, en Navarchus och en Blue-face kejsare.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...