Gå till innehåll

Lyckas med Vitbröstad kirurg?


Emil_kba

Rekommenderade inlägg

Ni som lyckas med den vitbröstade kirurgen har ni några knep?

Jag har köpt en och den drog in odinium, och allt dog:/

Som jag fattat det så är det just flytten som är riktigt jobbig.

I mitt akvarium så har jag 3 st gula kirurger och en segelfenskirurg och det är på 540+110 liter.

Jag vill verkligen ha en vitbröstad men jag vill lyckas!!!

Hjälp mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UVC känns som en VÄLDIGT stor hjälp om man ska ha en A Leucosternon, speciellt under "inkörningen". Dessutom är enligt min erfarenhet den första tiden avgörande. Min första fick prick efter en tid och strök med. Min nuvarande trodde jag skulle gå samma väg efter några veckor, då den såg tämligen bedrövlig ut. Men sedan vände det och nu har den inte haft en prick på ett halvår. Dessutom äter den med god aptit och växer fantastiskt, och som Andreas säger är det verkligen en njutning att se den. Den är grymt kaxig och elak mot nya fiskar de första dagarna, men sen verkar den inte bry sig så mycket. Min går bl a tillsammans med en riktigt fin H Ciliaris och de två lever i harmoni (de gillar att spänna ut fenorna mot varandra ibland, men slåss aldrig). Sammanfattningsvis gäller att få den stressfri, och samtidigt minska risken för parasiter genom UVC och allmänt bra förhållanden (det sista viktigast) post-4970-14468930575689_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som tidigare föreskrivit se så den käkar och är frisk i butik.

Finns väl 3 allternativ

1. Ha ett gaska stort karantänkar kar2. Ha den länge i kar2 låg salthalt runt 1.020 kika efter signaler på prick eller liknande. Efter runt 2 veckor skulle jag köra en kur med koppar. Sedan byter du lite vatten ta vatten från kar1 och fyll på kar2 med. Nytt vatten flyys i kar1. När du bytt vatten under någon vecka och kar2 ligger på samma salthalt som kar1 så håvar du upp firren och i med den med lyset släck i kar1. Detta för att undvika stress. Långa vägen detta. Skulle den visa tecken på gälparasiter eller grumlig på ögonen sötvatten doppa firren lite drygt 1min max 3 min

2 Fyll upp ett lite mindre kar med vatten från stora karet kör ett sötvattendopp på max 3 min i med den i karantän tills den käkar ordentlig flytta den i stora karet.

3 Kör den våghalsiga metoden med inkoppning i mörker viktigt att den ej blir stressad skulle den bli det så i med den i karet. Vänta och se om den bär med sig något kul eller ej.

UVC/Ozon är väldigt bra att använda

Jag kör karantän på alla nya fiskar jag köper mycket lättare att för en blick på firren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fink som är van att vara i akvarie miljö är helt klart att föredra. Medium storlek skulle jag svara allt beror på hur stork kar man har dom vill ha mycket simyta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo.. Men med den definitionen är en chromis av samma svårighetsgrad som en prickbenägen och känslig kirurg.. Jag förstår att det beror på fiskens allmäntillstånd och andra faktorer men min fråga var i huvudsak generell. Är A svårare än B? :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stille jag har också funderat på om dom är lika svåra.

Men i mina ögon så är den vitbröstade snyggast så det är den jag är mest sugen på;)

Jag var verkligen nöjd med min vitbrösade(så länge det varade)

Nu har jag just flyttat över mitt akvarium till ett 540, men när akvariet är inkört och allt står på sin plats kommer jag försöka!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har jag fått hem en vitbröstad och den gick i karantän på min lokala zoobutik och har nu varit i mitt kar i ca 1 vecka.

Lite prick har den fått men nu är det borta.

Jag körde med ett deltec 39 watt UVC och ozon dygnet runt och detta verkar gjort susen.

Det är en liten fisk och den äter som en gris!

Nu tror och hoppas jag att det håller sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått hem en vitbröstad och den gick i karantän på min lokala zoobutik och har nu varit i mitt kar i ca 1 vecka.

Lite prick har den fått men nu är det borta.

Jag körde med ett deltec 39 watt UVC och ozon dygnet runt och detta verkar gjort susen.

Det är en liten fisk och den äter som en gris!

Nu tror och hoppas jag att det håller sig!

Trevligt.

Du skriver att du körde med uv och ozon, lite kaka på kaka kan jag tycka, hängslen och livrem.

Men har du redan stängt av dom?

Minst 4 veckor efter introduktionen ska det gå, prickparasiter har en ganska lång livscykel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror mycket hänger på exemplaret man köper...

Köper man en fet fisk utan prick, synliga infektioner osv, så ökar man chansen enormt att lyckas.

köper man någon mager, med prick, bara för att man bestämt sig att man ska ha en sån fisk och inte kan vänta... ja då går det inte alltid bra.

Det är rätt ofta man ser dåliga exemplar i handeln... och, de jag har pratat med, som är duktiga på att hålla fisk, säger nästan alltid samma sak, att det är ytterst svårt att klara av en flytt av en fisk i denna svårighetsgrad, när den redan fått prick och dessutom börjat magra...

Om du har/hade kirurger i karet, så, mina var rätt aggressiva, krävdes att jag satte upp flera speglar för att de skulle lämna den nya kirurgen i fred..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 år senare...

Börja alltid med ett foder i taget. När fisken äter det kan du prova nästa. Överfodra inte... bra att börja med är ju det de kört med i butiken annars är alltid mysis det säkraste kortet enligt min mening.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall va lite pessimistisk men det är baserat på erfarenhet:

Denna art får cryptocarion och ibland till o med odinium oavsett hur bra vatten eller moget kar du har. Det beror på att fisken har troligen sjukdomen latent, ELLER att du har det latent i karet (finns nästan alltid), och då fisken då blir stressad, vilket den blir just för att den simmar i ett akvarium och ej i ett hav (beror alltså inte på vattenkvalitet utan det mer rent geografiska, liten yta, stress av andra fiskar mm), bryter sjukdomen ut då fiskens immunsvar sänks. Just denna fisk har extra känslig hud, därav att den är extra känslig. Om du har tur klarar fisken av sjukdomen mha sitt eget immunförsvar, och då kan den sen klara sig länge. UV ljus har mkt måttlig effekt. Jag tror inte på UV ljus, har sett alldeles för mkt sjuka fiskar i system med massor med UV ljus. 

Så vad skall man göra

1) överväg att inte köpa denna fisk alls nånsin. Vill du ha ett problemfritt kar bör man undvika fisken

2) vill du ändå testa, chansa så gäller

  • en fisk som gått minst 2 v i butik, o då ser pigg ut, fet, inga prickar o äter helst "allt".
  • Stort akvarium, minst 540 liter eller mer o helst ganska långt kar då dom vill kunna simma. Egentligen tror jag man ej skall gå under 720l
  • Inte för mkt andra fiskar som kan stressa den, särskilt inte acanthurusarter som är aggressiva
  • Inte för stor, men inte en superliten heller
  • Mata den flera ggr om dagen, kirurger äter i naturen hela tiden
  • Får den prick(hög sannolikhet) o du ej kan ta upp den, så kan du inte göra så mkt. Mata normalt, det går ej mata en fisk frisk så länge den äter hyffsat normalt. Du bara förstör vattenkvalitet o riskerar att fler fiskar blir sjuka. Vitlök tror jag är helt meningslöst. testa ej heller sk revsäkra prep. Dom fungerar dåligt eller inte alls. Koppar är det som funkar och då måste du få upp fisken o behandla den separat. 

Det finns så många fina fiskar, man klarar sig utan just denna;-)

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...