Gå till innehåll

Citronsyra/Pumpar


bjomat

Rekommenderade inlägg

Jag har läst någonstans att man kan lösa upp kalkalger på ett bra sätt om man blötlägger pumpen/streamern i vatten blandat med citronsyra. Är det någon risk att överdosera citronsyra och skada pumpen? Blanda citronsyra i osmosvatten eller saltvatten? Hur länge behöver den ligga?

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst någonstans att man kan lösa upp kalkalger på ett bra sätt om man blötlägger pumpen/streamern i vatten blandat med citronsyra. Är det någon risk att överdosera citronsyra och skada pumpen? Blanda citronsyra i osmosvatten eller saltvatten? Hur länge behöver den ligga?

Med vänlig hälsning, Björn

Givetvis använder du ljummet kranvatten. Du låter pumpen ligga i blöt så länge det behövs tills den är ren eller påskynda processen genom och skubba med en svamp. Har du inte bråttom så är den annars kliniskt ren på ett dygn utan handpåläggning. Citronsyra skadar inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både citronsyra och ättika fungerar, det är dock enklare att handskas med citronsyran tycker jag, dessutom så räcker en burk i åratal. Är man som jag lat och bekväm så stoppar man sina pumpar eller skummaren i lösning sent på kvällen, sedan när man vaknar på morgonen är det en mycket enkelt match att skölja av under lite rinnande vatten med minimalt skrubbande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med citronsyra, när jag gör ren mina pumpar. Kolla in min gamla tråd "Benny's kub 50x50x50" inlägg 52 så ser du resultatet. Jag låter pumparna, det jag ska rengöra ligga ett par timmar. Sedan tar jag en diskborste och skrubbar. Skiten lossnar utan problem. Har även glömt pumparna i citronsyrebadet en natt, utan åverkan på pumparna. Då var det bara att skölja av, så lossnade skiten.

Mvh Benjamin

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...