Gå till innehåll

vad är det för fel med min anemon


patrikk

Rekommenderade inlägg

En vit anemon kan bero på att den förlorat sina zooxantheller:

http://www.3reef.com/forums/coral/white-purple-tip-anemone-66056.html

Jag fick en vit magnifica av min LFS en gång. Ren tur att jag lyckades få den att överleva. Det tog ett par månader innan den var utfärgad igen. Kan inte påstå att jag visste vad jag gjorde men för mig funkade det att ge den ljus och mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste på reef central att om anemonen är vit så har den tappat alla zooxantheller pga stress. detta gör att den inte kan ta tillvara på näring från ljuset (zooxanthellerna skapar en restprodukt från ljuset som är näring för anemonen) där av så finns endast mat som näring för en blekt anemon. läste även att man kunde mata en blekt anemon up till varannan dag för att hjälpa den på fötter igen och få tillbaka sina zooxantheller. och detta knde ta upp till 2-3 månader.

jag kan ju tillägga att det stod inte när man skulle börja mata en blekt anemon men antog att man borde göra det snarast. Varför säljes halvt döende anemoner och varför köper folk halvt döende anemoner och till och med till full pris?( ja jag gjorde det tyvärr jag trodde det fanns anemoner i den färgen) Hoppas att andra tar lärdom av mitt misstag. även om jag hoppas på att jag kan få min på fötter igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett kritvita anemoner som ej varit blekta, viktigt att säga är nog att dessa haft lila toppar så man kunat se att de inte varit blekta. Får för mig att en blekt anemon bör bli mer av halvt genomskinligt vit färg så som LPS blir vid blekning, bara en gissning dock.. Det jag vill säga är att bara för att din är vit behöver det nog inte betyda att den är blekt, men eftersom man inte kan veta säkert är det nog bäst att mata den. Men vänta några dagar nu först å den får lugn och ro och kan acklimatisera sig till sin nya plats. Annars kommer du bara stressa den mer. Testa att mata om 3 dagar igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min är inte blekt kritvit med lysande rosa toppar.

Jag tycker nog inte du bör få någon panik om att du har en blekt anemon. Den ser klar ut i färgen men det återstår att se om den får någon häftig färg. Folk vill ha vita anemoner lite udda snyggt och oseriösa grossister bleker djuren för att konsumenten efterfrågar dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett kritvita anemoner som ej varit blekta, viktigt att säga är nog att dessa haft lila toppar så man kunat se att de inte varit blekta. Får för mig att en blekt anemon bör bli mer av halvt genomskinligt vit färg så som LPS blir vid blekning, bara en gissning dock.. Det jag vill säga är att bara för att din är vit behöver det nog inte betyda att den är blekt, men eftersom man inte kan veta säkert är det nog bäst att mata den. Men vänta några dagar nu först å den får lugn och ro och kan acklimatisera sig till sin nya plats. Annars kommer du bara stressa den mer. Testa att mata om 3 dagar igen

Som freddi säger bör du nog utgå från att den är blekt och då är enda födokällan det den får av dig. Mata försiktigt i början. Kör 3-4dagar mellan matningarna och ge inte för stora bitar utan ge ex. rom (inte den sorten du köper på ICA). Om den får för stora matbitar lägger den ner energi på att försöka smälta något den inte kan hantera och det slutar med att den spottar ut maten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta om jag drog igång allt snack om blekta anemoner, jag var bara nyfiken generellt :smiley3:

Jag syftade på blekning som sker i haven på sina ställen, där hela rev dör. Om det är så att handlare kan färga/bleka så är ju det sjukt omoraliskt, lika illa som att färga fiskar t.ex.

Bara så vi inte blandar ihop blekning med blekning..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag kanske lite väl optimistisk. Men ser att foten har fått "fläckvis" lite Brunröd färg samt så ser jag en mörk prick i mitten längst ut på vissa tentakler (på toppen av dem). Detta borde väl vara ett bra tecken eller ropar jag hej innan jag är över bäcken?

I te den bästa bilden men kolla i den nedre västra delen.

ne4a5a9y.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av att döma på sista bilden så ser din nästan blekt ut.

Men det finns många heteractis crispa som är vita som jag fattat det som att dom inte är blekta. Dom har oftast en prick i mitten av tentaklarna med, typ blå eller lila.

Din anemon ser ut lite som en heteractis crispa tycker jag. Dom brukar villa kila ner foten mellan stenen och sanden. Får hoppas det går bra med den. Men den ser ju inte döende ut heller ;). Lite dåligt av handlaren bara att sälja om den är blekt. Men vem vet den kanske är gul eller rosa eller någon annan rolig färg om den nu e blekt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid kul med överraskningar om den bytar färg. Oavsett så är jag böjd om den klarar sig. Min 3 spot damsel har varit på visning flera gånger idag jag tror att han kommer att bjuda över mina clowner för de har inte visat något större intresse. Visste inte innan idag att även se kan flytta in hos en anemon ;). Men den verkar att ha tyckt om sin nya plats eftersom den har satt fast sig bra mellan stenarna.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste uppdateringen min anemon har flyttaT på sig tre gånger idag tog en bild på den innan flytt 3. Och då såg jag lite brunstiga trådar på den. Jag antar att sett inte är bra. Vad har ni för tips till mig. ? Jag har inte matat den som folk rekommenderade vilket jag tror gjorde att den flyttade sig. Vad tror ni ? Vad kan jag göra?

2a4edaze.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...