Gå till innehåll

hagbards långa lilla


hagbard

Rekommenderade inlägg

  • 4 veckor senare...
Hagbard, vad är en dottyback? Hur går det med alger? Reduserats?

Hälsning

PECO

En sådan här: P.paganelle som är foto på lite längre upp i tråden..lila halva gul halva. De algproblem jag har nu och nästan knäcker viljan på mig är röd cyano som växer på sanden..håralger o annat fult har jag blitt av med...har kämpat ett bra tag nu..med ständiga störningar av cyanon..känns som jag ger upp sanden snart..för det är bara där den växer..det växer i perioder så till den milda grad att man häpnar..jag tror att jag kan ha för lite fisk i ...osmosen har jag slängt in i garderoben..ingen skillnad mot förut...vattenbyten som jag körde med ett tag har jag också slutat med...korallerna verkar trivas iallafall..ja det andra också..har börjat höfta i balling som kompensation till byten av vatten

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har planer på att fylla ett clownhotel som jag har på hyllan med sten o koraller till bristningsgränsen..och köra delvattenbyten enbart utan sand..det som blir över kan man kanske sälja...Jag är sugen på att använda mitt 160 cm långa kar till ett par veija argentea som jag har på "lager" i källaren...saknar lite action och attityd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ooooh jag har alltid velat ha ett par Argentea. Stora CA-ciklider & stora ormhuvuden är min andra akvarie-passion ... men det är inte så lätt att hålla dem i små lägenheter i storstan. Därav revakvaristiken :)

Lycka till hur du än väljer att göra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en montiporia enligt ormet..den växer o har typ dubblat sig i stl...färgen är beige med grönaktiga polyper om jag har glasögon på..är det en vanlig färg? skulle den kunna visa sig mer färggrann om man gör rätt typ?Omöjligt att svara på kanske...men har läst lite om stenkoraller som visar färgprakt om de trivs..men det kanske min gör om den växer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en montiporia enligt ormet..den växer o har typ dubblat sig i stl...färgen är beige med grönaktiga polyper om jag har glasögon på..är det en vanlig färg? skulle den kunna visa sig mer färggrann om man gör rätt typ?Omöjligt att svara på kanske...men har läst lite om stenkoraller som visar färgprakt om de trivs..men det kanske min gör om den växer?
den kan växa om den har calcium, men magnesium värdet måste vara rätt, och den måste få alla spårämnen och amino syror den behöver för att färg ut:)... teste red seas coloration program=)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har börjat tvivla på mig själv ang korallerna...men när jag ser de äldre bilderna så vet jag att jag är på rätt väg...tillomed min kärring kan utbrista OJ! vad de har växt!Det är fasen den bästa referens man kan få tycker jag

Hej,

Ja om frun säger så har du en toppen ref!

Min tyckte att vårt lilla ClownH är bättre än 325:an vi hade. Kör igång din clown!

Mitt lilla ClownH kan du se i min lilla tråd.

/PECO

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde ett 40 liters byte igår via en trädgårdsslang med hävert...närmade mig en glasros med slangen..den hade inte en chans...kommer testa det nästa gång också...iofs satt foten på bottenglaset i sanden men det borde vara svårare att hålla sig fast på en sten när suget(häverten) kommer..får se om det funkar då också..vore ju en hit..så man slipper krångla med andra åtgärder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

För den som är intresserad har jag haft en makalös tillväxt på koraller sista tiden..speciellt på sacrophyton...sickna as de blivit..ujuj! Givetvis var jag ju tvungen att dosera balling på höft mot alla råd,ingen protestant eller så men orkar inte mäta o dona..får hoppas att det inte tippar över gränsen o blir katastrof..jag har blivit varnad..men skulle jag se nått konstigt så gör jag ett massivt delvattenbyte men håller mig betydligt under rek.maxdos per dag.krånglar fortfarande med cyano i sanden..tänker inte köpa en droppe av korallen-zucht cyanomedel mer...ärligt talat börjar det stå mig upp i halsen detta med cyano får nästan nedläggningsplaner i svaga ögonblick...försökte mig på att suga ur sand med hävert,,men då fastnade ett snäckskal i slangen..o då la jag ner...vill icke slaska med truten i karet typ..en chans att få hävert i ren slang sen enough! Ska göra ett nytt byte imorron..ska passa på att suga glasrosor då oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på tillväxten så glömmer man bort allt annat som är trist. Har själv bara en liten korall som verkar trivas bra och den lever jag för och glömmer nästan bort att resten av karet ser ut som ängsmark :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på tillväxten så glömmer man bort allt annat som är trist. Har själv bara en liten korall som verkar trivas bra och den lever jag för och glömmer nästan bort att resten av karet ser ut som ängsmark

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ja det känns som man gör nått rätt när korallerna växer iallafall..man får kämpa på med div problem som oönskade alger...cyanon kan man ju angripa rätt så lätt mekaniskt..jag hade ett utbrott för en tid sedan med "dina" alger men lyckades bli av med dom..vet inte hur egentligen men massiva delvattenbyten o remover..typ...har du bara en korall kvar nu?Mina problem verkar lite prinsessan på ärten i jämförelse..kanske jag kan skaka fram en glabricens som du kan få! om du är intresserad av en liten fragg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

placerade en sten med skivor på ena akvariesidan i "skuggan"..de har nu blåst upp sig rejält..förvånad att det fanns så mycket att "ta" av...vart trångt på stenen o en beslutade sig för att släppa...hur ska man tolka detta? skriker de efter ljus eller är det ok?De ser fina ut nu..men skenet kanske bedrar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...