Gå till innehåll

Depreimerat Kenya träd?


Playmain

Rekommenderade inlägg

Va i Fredags och köpte min första korall ett Kenya träd. Efter acclimatiseringen ( ungefär 1 timma ) så slog den ut helt och såg riktigt snygg och glad ut. I lördags hade den dragit ihop sig något och såg lite blekare och sur ut. Så har det fortsatt nu och den drar ihop sig mer och mer varje dag nu. Väderna är normala gjorde ett 20% vattenbyte igår bara för att vara på den säkra sidan. Vad är det för fel? Gogglat runt som en galning och många säger att det är rätt knepiga och går igenom cykler där de ej blåser upp sig fullt ut? Flytade ner den närmare botten imorse för att se om det gör någon skillnad.

Kör ett Aquael Nano reef 30 och har varit igång i cirka 26 dagar. Belatning 1 clownfisk, 3 turbo sniglar, 2 sandsniglar och en sandvändande sjösjärna.

Någon som har ngn fundering eller bra tips till en ängslig nybörjare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va i Fredags och köpte min första korall ett Kenya träd. Efter acclimatiseringen ( ungefär 1 timma ) så slog den ut helt och såg riktigt snygg och glad ut. I lördags hade den dragit ihop sig något och såg lite blekare och sur ut. Så har det fortsatt nu och den drar ihop sig mer och mer varje dag nu. Väderna är normala gjorde ett 20% vattenbyte igår bara för att vara på den säkra sidan. Vad är det för fel? Gogglat runt som en galning och många säger att det är rätt knepiga och går igenom cykler där de ej blåser upp sig fullt ut? Flytade ner den närmare botten imorse för att se om det gör någon skillnad.

Kör ett Aquael Nano reef 30 och har varit igång i cirka 26 dagar. Belatning 1 clownfisk, 3 turbo sniglar, 2 sandsniglar och en sandvändande sjösjärna.

Någon som har ngn fundering eller bra tips till en ängslig nybörjare?

3

Vad har du för värden ?

Det viktigaste att veta är nitrit, nitat och fosfat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även min var lite visen i början innan den slog ut.

Sedan dröjde det bara några månader så förökade den sig, så nu måste jag rensa ut då och då.

Grenarna sväller upp som ballonger och till sist lossar de och svävar runt tills de fastnar nånstans och där börjar ett nytt träd växa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitraten är ingen fara. Vänta och se dom brukar ej vara så kinkiga på näringen i karet. En av mina surade närmare 3 veckor och under denna tid vart den halvt uppäten över en natt av min sjöborre men klarade sig. Ser nu jätte bra ut.

Bifogar en bild på mitt träd som är med min blåsfisk. Som du ser ett väldigt simpelt kar byter 20% vatten/vecka. Och då matas det rejält med musslor snäckor och annat kul som skitar ner.

Så vattenvärdena krävs ganska mycket. Det är väl mer om man har för låga värden som surar till.

post-7043-14468930693871_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det kan hjälpa en hel del om den har lugnt flöde och inte rakt under belysningen. Så du värkar ha placerat den som jag skulle gjort. Du kan ju tästa att sätta den på en plats med lite mer ljus. Om den ser värre ut. Men så länge det ej blir värre så låt den vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...