Gå till innehåll

Hjälp med rätt dosering av Zeovit


boman

Rekommenderade inlägg

Ordning på temperaturen ligger mellan 25,5-26 grader! Har dock fått gröna alger som är lite jobbiga skulle nog behöva lite hjälp av någon som är mer erfaren vad det gäller Zeovit. Har doserat efter det som Steven körde och även doseringar som stått på flaskorna, men funderar om jag överdoserar ändå för att många jag läser om doserar mycket mindre.

Doserar enligt följande:

Kör nu med Ballinge mg,ca,biokarbonaten har doserat 7 ml/dygn men bara kört ballinge ihop med zeovit två dagar.

1. Amino Acid 7 droppar/dagligen

2. Sponge Power 7 droppar/dagligen

3. Zeo Start 3 2 ml/dagligen

4. Coral Snow 7 ml/dagligen

5.Phol´s B- Balance 7 ml/dagligen

6. Zeofood 7 7 droppar/ 2ggr/veckan

7. Biomate 7 droppar/ 2ggr/veckan

8. Zeobak 7 droppar/ 2ggr/veckan

9. Zeozym 1/2 Tesked/veckan

10. Eisen concentrate 3 ml/veckan

11. Zeospur 2Mocroelements" 30 ml/veckan

12. Zeospur 2 7 ml/ var 8-10 dag

Karet är på 650 liter ink. sumpen

Tacksam för kommentarer på detta!

Vad är bra?

Mindre bra?

Någon som kan hjälpa mig med ett bättre schema om detta är fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan redan nu säga att du överdoserar vissa saker såsom coral snow och B-balance.

Zeospur skall du passa dig för. Det måste användas mycket försiktigt då set kan krascha dina koraller snabbt... Eisen är järn och göder alger. Till för att öka grön färg hos korallerna.

Om du precis börjat skulle jag stoppa allt utom zeobak, zeostart, zeofood, Sponge Power och Biomate. Sedan ber du om ett schema från Zeovitforumet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle kolla med ex G.Alexander på zeovit-guiden om doseringen.

Rent spontant tycker jag zeostart verkar lågt, amino acid i högtsta lag (kan ge algblomning) kanske räcker med mindre mängd eller uppdelat på dagar.

Sen skulle jag nog inte dosera mer än 1 droppe/100 liter samt flöde på 650 liter i timmen genom reaktorn.

Coral snow, behöver du dosera varje dag? Jag gjorde det själv 2 ggr/vecka.

Även om jag själv inte lyckats med zeovit så har jag läst åtskilliga spaltmeter om doseringen. Rekommenderar att kolla på zeovit-guiden iaf.

Sen finns alltid frågan (lasses standard fråga): hur mår korallerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för otroligt snabba svar när man behöver det, det är så härligt med denna sida.

Märker en del saker att ändra på direkt har därför inte doserat något förutom Ballinge ca- mg- och karbonatern.

Lite mer info kommer här.

Nettovolymen är 556 liter och sumpen på ca 90 liter.

Koraller:

Hårdkoraller 15-20 st ganska små (fraggar) och dom flesta av dom köpta från saltsidan för ca en vecka sedan.

2 st ganska stora Anemoner

1 ganska stor svamp

och några mindre mjukkoraller.

2 Clownfiskar

2 bluedevil

1 gul Clownart

7-8 st turbosniglar

2-4 st eremiter

så det är ganska lite än så länge.

Kört Zeovit sen 25/8 då akvarium startades upp

kört i 3 veckor den 15/9.

Lite mer info tar bort en del av produkterna jag använt och minskar lite på en del andra tills jag hittar en dosering som någon som håller på tycker borde vara bra. Tack på förhand. Janne. Korallerna verkar må bra har gått ganska kort tid dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som tidigare nämnts du går ut alldeles för hårt med zeovit ifrån början, ett zeovit akvarium tar lång tid att få ordentligt inkör,t upp till runt ett år om han har lite otur. Kör endast basic produkterna och avvakta resultat. Resterande flaskor använder du när korallerna är ordentligt vana vid zeoviten för att få fram det där lilla "extra"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med basic 4, och öka sedan med en flaska i månaden när allt väl är inkört och du har lite bättre koll. Det viktiga är att du vet hur ditt akvarium ändras av olika tillägg så du vet när du överdoserar något av dem eller får negativ effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tja Boman

Här har du lite matnyttigt... Kolla in hans kar så förstår du.

ZEOvit Products

Dosage for my 200l aquarium:

In the morning:

.2ml start2/daily

1 drop PIF/daily

1 drop Iron every day

2 drops Food 3 times/ week

3 drops stylo/picco glow/daily

.2 ml b balance/every other day

.2 ml K-Balance/ every other day

1 ml pohl's xtra/daily

In the evening:

1 drop sponge power/3 times /week

2 drops Aminos/daily

3 drops bak/2x's per week all 3 mixed with snow, given during darkness.

3 drops pcv/daily

My zeovitreaktor contains .5 liters zeoliths, 200l/hour flow. changed every 8 weeks.

I use carbon (KZ) .2 liter with very slowly forced flow, changed every 2 weeks.

Water changes 10%/week.

I still use energy elements from aquaconnect 1 and 2, 5 drops/daily

With these products it is possible to regulate the nutrient levels so that the corals remain healthy, have good growth and colors.

Other Miscellaneous Maintenance

I use Reef crystals witch works good for me.

http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=13407

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte fått någon större hjälp än känns lite krångligt på zeovit .com och känner att det finns kunskap här så det räcker för mig att komma igång!

Problemet är bara att alla har så delade uppfattningar. alla kar är olika och därför har alla vi väldigt delade erfarenheter att dela med oss (vilket inte alls blir bra för dig i slutändan).

Några punkter som det finns väldigt delade meningar om:

Skall man köra med levande sten alls med zeovit

Skall man köra med UVC/ozon

Hur snabbt kan man börja dosera

Fungerar det att tillsätta Fosfatremover om fosfaten stiger

Balling Light eller Calcium reaktor

listan kan göras lång. punkterna jag nämnt gör stora skillnader i hur du bygger upp ditt kar, och jag har sett helt motsatta svar från folk som kört med väldigt lyckade resultat.

Mitt tips är att hitta någon som är erfaren som bor nära som kan hjälpa till i uppstartsfasen, läsa väldigt mycket på zeovit.com och bilda dig en uppfattning själv.

Alternativt att du får vara EXTREMT noga med bilder och mätvärden som postas här på forumet och sedan ta med en nypa salt vad alla föreslår (som i detta fallet var det generellt att du skulle minska doseringar).

För oss som inte ser hur ditt kar utvecklas är det svårt att göra en bedömning hemmifrån.

Tja Boman

Här har du lite matnyttigt... Kolla in hans kar så förstår du.

ZEOvit Products

Dosage for my 200l aquarium:

In the morning:

.2ml start2/daily

1 drop PIF/daily

1 drop Iron every day

2 drops Food 3 times/ week

3 drops stylo/picco glow/daily

.2 ml b balance/every other day

.2 ml K-Balance/ every other day

1 ml pohl's xtra/daily

In the evening:

1 drop sponge power/3 times /week

2 drops Aminos/daily

3 drops bak/2x's per week all 3 mixed with snow, given during darkness.

3 drops pcv/daily

My zeovitreaktor contains .5 liters zeoliths, 200l/hour flow. changed every 8 weeks.

I use carbon (KZ) .2 liter with very slowly forced flow, changed every 2 weeks.

Water changes 10%/week.

I still use energy elements from aquaconnect 1 and 2, 5 drops/daily

With these products it is possible to regulate the nutrient levels so that the corals remain healthy, have good growth and colors.

Other Miscellaneous Maintenance

I use Reef crystals witch works good for me.

http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=13407

Detta tex tycker jag personligen inte alls är bra att göra, följa någon annans doseringsschema. har den andra personen mer ljus än dig, mer koraller, eller större koraller, koraller som växer mer, eller helt enkelt andra typer av koraller är det väldigt lätt för dig att börja överdosera saker samtidigt som du inte har en aning om vad som gör vad.

Alla kar är unika, skall du följa någon annans kar, skall det vara någon som just börjat med zeovit och är i exakt samms sits som du. och även då, bara med en nypa salt, börjar han ändra doseringar pga problem han har i sitt kar som han inte skriver om finns det risk att du justerar saker som det inte är problem med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Reuben

Förstår exakt vad ni menar, samt detta doserings info finns på ex flaskorna man köper.

Självklart måste det göras mätningar i början så man kan se om man överskrider doseringen.

Själv har jag lyckats väldigt bra med rsm 250 genom att följa doserings anvisningarna på flaskorna.

Mvh

Dani

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att köra igång med doseringar enligt flaskorna är som att be om problem. Det är MAX doseringar och doseringarna skall anpassas till hur korallerna ser ut/ hur många de är/ vilka de är/ vad PO4 och NO3 visar mm.

Att köra zeovit är effektivt om man har koll på vad man gör. Men det är också dyrt med alla de blå flaskorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för respons det är väl det jag är ute efter lite märker jag när jag läser det du skriver. Läser så mycket jag kan också på grund av att det är intressant och är inte häller ute efter att kopiera någons doserings schema som även jag anser vara helt fel på grund av alla våra olika förutsättningar med tekniker, preparat hur ofta vi kan och vill lägga ner tidsmässigt. Det är ju faktiskt så att för den ena är tjusningen att få tekniken att sköta så mycket det bara går medans en annan vill dosera och fixa flera gånger om dagen. För dom allra flesta ligger kanske sanningen någonstans i mitten och beror på vad man kan/vill betala för. Dock finns det saker som dom flesta använder och har som bas och kanske saker som man får tips om som är helt olämpligt och kommer att ge stora problem. När man läser om många som vill ha hjälp så är svaren väldigt många och väldigt olika men man kan få en hum om vad produkten/rna ska ge för resultat om dom fungerar som det är tänkt, kanske bra förslag för den nystartade var det är mest lämpligt att lägga pengar på för produkter i början. Att tex ha kontakt med en som också startar upp ett Red Sea Max 650s är i alla fall en bra och intressant situation att vara i även om som sagt även vi kan ha helt olika förutsättningar på våra kar. Tex som du skrev Levande sten eller ej?? Kanske en kör utan och jag har 100 kg = ganska stora skillnader på hur karen reagerar på olika preparat mm.<br>Så att läsa mycket och försöka hitta godbitarna från andra som lyckas och dela med sig av egna lyckade och mindre lyckade ide´er och produktanvändande, för jag tycker att det är ovärderligt att få respons från andra som försöker uppnå samma sak med olika ide´er, ekonomiska resurser, erfarenheter mm. Det tackar jag för och så tackar jag för de förslag om att allmänt gå ner i dosering på grund av att jag överdoserade, för har mycket mindre alger bättre tillväxt på koraller och det känns som jag är på väg åt rätt håll. Blev kanske lite långt men!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att köra igång med doseringar enligt flaskorna är som att be om problem. Det är MAX doseringar och doseringarna skall anpassas till hur korallerna ser ut/ hur många de är/ vilka de är/ vad PO4 och NO3 visar mm.

Att köra zeovit är effektivt om man har koll på vad man gör. Men det är också dyrt med alla de blå flaskorna.

Jag tycker att flaskorna är ganska dryga så jag vet inte om det blir så dyrt egentligen. Jag har i och för sig inte gjort någon vetenskaplig undersökning och jämfört med andra fabrikat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är dom dryga det är väl mest i uppstarten då man inte har några det blir riktigt dyrt om man vill ha många olika. Men samtidigt har jag lärt mig att man inte behöver alla och speciellt inte vid uppstarten och är därför bra om man får lite bra instruktioner vad man bör börja med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte man ska försöka kopiera andras dosering eller försöka styr doseringen via ett forum, det är något som man måste ta tag i själv. Det är först när man förstår varför och hur mycket man ska dosera som man får ut maximalt av dem. Använd heller få som du har koll på än att dosera många i blindo, man kommer jätttttelångt med basic4 som många nämner. Det har alltid funnits fina Zeokar, men det är först nu de sista åren floran av flaskor har exploderat, många är ju kaka på kaka också eller problemlösare. Sen ska man inte stirra sig blind på Zeoflaskorna, det är minst lika viktig eller en förutsättning för att lyckas med Zeo de dagliga rutinera vattenbyten, tillsättning av karbonater kalcium, magnesium m.m. de är mycket viktigar än man tror. Våra små burkar ska flukturera lika lite som haven, de är ju en utopi, men så nära som möjligt. Sen finns det inget facit hur man ska dosera, det finns rätt vaga rekomedationer i manualen, men sen finns det ju en mängd olika kombinationer som också kan komma fram till samma resultat, därav olika rekomendationer från olika akvarister. Jag själv har har släppt manualen för läng sen och går mer på känsla vad behövs, är inte heller renlärig utan blandar både Korallen-Zucht och Fanua Marin, kan t.o.m. blanda in fosfatremover.

/Janne

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att flaskorna är ganska dryga så jag vet inte om det blir så dyrt egentligen. Jag har i och för sig inte gjort någon vetenskaplig undersökning och jämfört med andra fabrikat.

Personligen tycker jag bara zeobak o zeofood är dryga redterande flaskor går som smör i solsken.

man får prova doseringen själv utgår själv från halva dosen och ökar/minskar efter 2-3 veckor beroende på påverkan i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...