Gå till innehåll

Ny konkurrent till Razorn?


freddi36

Rekommenderade inlägg

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 3 veckor senare...

Jag tycker inte dom värkar vara något vidare, Värkar vara samma tyo som dom där billiga på ebay. Anledningen till att jag ej tror på rampen. är när man kollar specarna. 20:18 blå/vit

Fullspectrum ?

Dom vita ingen ordning alls ena rampen 4000k.14000k den andra utan fyrkantiga kluster likt razor 4500k-6000k 8000-10000k Sedan blandar dom hejvillt med dioder. känns som plattfall likt dom ramperna 150W Led för 1000kr

Nu är jag ej så duktig på LED men kvalite brukar vara lite mer exakta och ha full spectrum? Är det någon mer en jag som kollat specarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den senaste gillade jag bättre då den va lite mer exakt och bara 2 olika dioder. Men jag fick ett konstig känsla över rampen. varför blanda 3 olika diodtyper "märken"? någon spec anledning.

Som jag skrev tidigare är jag ej så bra på LED jag kanske får oro i onödan 4500k-6000k 8000-10000k skilljer ju lite mellan 4500 och 10000k vad får man ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag fick ett konstig känsla över rampen. varför blanda 3 olika diodtyper "märken"? någon spec anledning.

Maxspect Razor kör också med 3 olika "märkes" dioder; Cree XT-E, Cree XP-E och Epileds Dual-Core. Maxspect Mazarra med 4 olika; Cree XM-L, Cree XP-G, Philips Luxeon Rebel och Epileds Dual-Core. Orsaken är enkelt det att tillverkarna av dioder inte tillverkar ett sortiment av dioder som skulle vara bra ihop - man är tvungen att kombinera olika tillverkare för att nå en kombination som är bra/det man vill ha.

Samma sak med tex. DreamChip, där har du Epistar och Epileds ihop... Vortech Radion; Cree XT-E, Osram Oslon SSL, Cree XP-E och SemiLeds. Osv. Osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm tror ni att det går att koppla ihop flera och få dem att köra ett syncat program. Eller ställer man bara in dem likadant och slår på dem samtidigt?

Hur är det med Razorn i det fallet? Jag frågar eftersom jag lurar på att köpa nån bra ledramp till mitt lilla Juwel Lido men det vore att ha något som jag kan använda på ett större akvarium (typ 120 cm) i framtiden när jag uppgraderar. Då kunde man tänka sig att man köper en 60 cm sån här ramp eller en Razor 120W och sen köper en till när man väl uppgraderar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ju bara säga att allt som glimmar är ju inte guld. Genom jobbet så importerar jag en hel del från Asien och andra delar av världen, kan ju kallt säga att det är som ett lotteri innan man träffar rätt. Så mycket saker som jag fått hem som ser likadant ut bara för att kunna konstatera att när det demonteras så är det helt olika komponenter i. Det är krasst att säga, men ofta är det så att kan dom tjäna en dollar till så ser dom till att göra detta. Jag tippar på att jag under som senaste 8åren lagt ut ca 150Tkr på rena rama skiten. Samtidigt så har man ju funnit guldklimpar. Sen när det strular så kan det vara ett rent h-vete att komma rätt. Här är väl FS ett företag som fattat detta och är väldigt bra med sin support.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äsch, skulle jag vart på jakt efter LED hade jag valt Razor ändå.. Så mycket billigare är ju inte de här ramperna..144w modellen kostar 3600 med frakten typ.. sen får man väl räkna med några hundra i tull o så, så den hamnar ju ändå på över 4000kr tillslut? (jag vet inte vad tullkostnader ligger på)

Razor som är beprövad och dessutom har 160w kostar väl 4700 på triton om jag minns rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt om jag sticker ut hakan lite som "part i målet", men allvarligt - är det verkligen någon som seriöst överväger denna jämfört med en Razor - Först en ful film av ett akvarium som inte ens platsat i receptionen hos de synskadades riksförbund, sedan statements som: "one of the thinnest on the market"! - den är ju dubbelt så tjock som en Razor!

Urvalet av LED´s verkar lite slumpmässigt och specarna överlag rätt diffusa - hade den kostat en tusenlapp hade det väl kanske kunnat vara ett alternativ, men det verkar ju vara nästan samma pengar som en Razor - eller har jag missförstått något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt om jag sticker ut hakan lite som "part i målet", men allvarligt - är det verkligen någon som seriöst överväger denna jämfört med en Razor - Först en ful film av ett akvarium som inte ens platsat i receptionen hos de synskadades riksförbund, sedan statements som: "one of the thinnest on the market"! - den är ju dubbelt så tjock som en Razor!

Urvalet av LED´s verkar lite slumpmässigt och specarna överlag rätt diffusa - hade den kostat en tusenlapp hade det väl kanske kunnat vara ett alternativ, men det verkar ju vara nästan samma pengar som en Razor - eller har jag missförstått något?

+1 på det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt om jag sticker ut hakan lite som "part i målet", men allvarligt - är det verkligen någon som seriöst överväger denna jämfört med en Razor - Först en ful film av ett akvarium som inte ens platsat i receptionen hos de synskadades riksförbund, sedan statements som: "one of the thinnest on the market"! - den är ju dubbelt så tjock som en Razor!

Urvalet av LED´s verkar lite slumpmässigt och specarna överlag rätt diffusa - hade den kostat en tusenlapp hade det väl kanske kunnat vara ett alternativ, men det verkar ju vara nästan samma pengar som en Razor - eller har jag missförstått något?

+1 på det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt om jag sticker ut hakan lite som "part i målet", men allvarligt - är det verkligen någon som seriöst överväger denna jämfört med en Razor - Först en ful film av ett akvarium som inte ens platsat i receptionen hos de synskadades riksförbund, sedan statements som: "one of the thinnest on the market"! - den är ju dubbelt så tjock som en Razor!

Urvalet av LED´s verkar lite slumpmässigt och specarna överlag rätt diffusa - hade den kostat en tusenlapp hade det väl kanske kunnat vara ett alternativ, men det verkar ju vara nästan samma pengar som en Razor - eller har jag missförstått något?

+1 på det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt om jag sticker ut hakan lite som "part i målet", men allvarligt - är det verkligen någon som seriöst överväger denna jämfört med en Razor - Först en ful film av ett akvarium som inte ens platsat i receptionen hos de synskadades riksförbund, sedan statements som: "one of the thinnest on the market"! - den är ju dubbelt så tjock som en Razor!

Urvalet av LED´s verkar lite slumpmässigt och specarna överlag rätt diffusa - hade den kostat en tusenlapp hade det väl kanske kunnat vara ett alternativ, men det verkar ju vara nästan samma pengar som en Razor - eller har jag missförstått något?

Haha, bra skrivet, +1 =p

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag funderar väl inte seriöst på en sån här eftersom det skiljer så pass lite upp till en Razor... Men det är en fri värld och folk får väl kapa kostnader där de kan om de vill. Jag har dock ungefär samma erfarenheter som MrGoransson.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...