Gå till innehåll

Hur skulle ni behandlat prick?


Strikt

Rekommenderade inlägg

Upptäckte för ett par veckor sedan vita prickar på mina två ocellaris. På inrådan av en bra handlare började jag behandla dem med herbtana. Men efter att några koraller sett ledsna ut (flera dagar med infällda polyper) avbröt jag kuren efter 5 dagar trots att den egentligen ska hållas i minst 10. Prickarna var också borta för tillfället. Ytterligare några dagar senare var korallerna glada men prickarna tillbaka (inte helt otippat) och har nu testat igen med herbtana 3 dagar och det verkar funka bättre för korallerna denna gång så här långt (kan ju också varit nåt annat som fick dem att må dåligt första vändan).

Undrar nu lite i förebyggande syfte (om nu herbtana-kuren inte funkar) om råd för plan B.

Har läst på en hel del om parasiten och har följande idéer som jag funderar på:

1. Startade ett litet karantänkar för nio dar sedan på 20l, utan sten och sand men med ett skumfilter och vatten från huvudkaret. Funderar på att testa hyposalinity i detta. Är det meningslöst om inte övriga fiskar (två gobies) fångas in och behandlas (de visar inga tecken på ich)??? I så fall behövs en fiskfälla...

2. Är ett ozon (som jag sett många förespråka här) eller uv-c ett alternativ i detta läge?

3. Oavsett vad jag väljer, bör jag ta bort levande sanden (1cm djup) ur huvudkaret? Har läst att parasiten kan ligga kvar längre i den?

Mycket tacksam för råd och svar från er erfarna!

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft prick ett antal gånger, aldrig behandlat det och har alltid försvunnit av sig själv efter några veckor.

Mest gjort stora vattenbyten och matat ordentligt. Har ett antal fiskar som är känsliga för prick och aldrig kört med karantän, jag är ganksa säker på att vi många gånger stressar ihjäl sjuka fiskar.

Många som inte håller med mig ang. detta. Men det är så jag upplever det.

//4 kirurger som haft prick 4-5 gånger och mår idag bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft prick ett antal gånger, aldrig behandlat det och har alltid försvunnit av sig själv efter några veckor.

Mest gjort stora vattenbyten och matat ordentligt. Har ett antal fiskar som är känsliga för prick och aldrig kört med karantän, jag är ganksa säker på att vi många gånger stressar ihjäl sjuka fiskar.

Många som inte håller med mig ang. detta. Men det är så jag upplever det.

//4 kirurger som haft prick 4-5 gånger och mår idag bra.[/quote

Ok, intressant! Har de haft prick som hållit i sig i längre perioder också? Verkar vara vanligt att kirurger får sk stressprick som snabbt försvinner igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Startade ett litet karantänkar för nio dar sedan på 20l, utan sten och sand men med ett skumfilter och vatten från huvudkaret. Funderar på att testa hyposalinity i detta. Är det meningslöst om inte övriga fiskar (två gobies) fångas in och behandlas (de visar inga tecken på ich)??? I så fall behövs en fiskfälla...

2. Är ett ozon (som jag sett många förespråka här) eller uv-c ett alternativ i detta läge?

3. Oavsett vad jag väljer, bör jag ta bort levande sanden (1cm djup) ur huvudkaret? Har läst att parasiten kan ligga kvar längre i den?

1) Ja. (hypo har desutom visat sig verkningslöst mot viss vita prick som kommer från bräckvatten)

2) För att avlasta fiskarna och hålla nere antalet parasiter, ja. För att bota & utrota parasiten, nej

3) Parasiten lever i ett kar utan fisk upp till 9 veckor. Vare sig du har sand eller inte.

Antingen lever man med prickparasiten och låter fiskarna ständigt kämpa emot angreppen eller så gör man något för att bli av med vita prick ur karet & på fiskarna och inför karantänsrutiner på ny fisk så att prick aldrig mer kommer in.

Såhär ser min prick-regim ut idag:

Huvudkaret går utan fisk 9 veckor.

I ett karantänskar går mina 2 fiskar i normal salthalt och medicineras med PraziPro

2 veckor innan 9 veckor kommer mina fiskar genomgå "Tank Transfer Method" för att sedan få hoppa ner i huvudkaret.

Ny fisk genomgår 1 vecka PraziPro i karantän, sedan 2v TTM innan de släpps ner.

Lycka till med vad du än väljer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1) Ja. (hypo har desutom visat sig verkningslöst mot viss vita prick som kommer från bräckvatten)

2) För att avlasta fiskarna och hålla nere antalet parasiter, ja. För att bota & utrota parasiten, nej

3) Parasiten lever i ett kar utan fisk upp till 9 veckor. Vare sig du har sand eller inte.

Antingen lever man med prickparasiten och låter fiskarna ständigt kämpa emot angreppen eller så gör man något för att bli av med vita prick ur karet & på fiskarna och inför karantänsrutiner på ny fisk så att prick aldrig mer kommer in.

Såhär ser min prick-regim ut idag:

Huvudkaret går utan fisk 9 veckor.

I ett karantänskar går mina 2 fiskar i normal salthalt och medicineras med PraziPro

2 veckor innan 9 veckor kommer mina fiskar genomgå "Tank Transfer Method" för att sedan få hoppa ner i huvudkaret.

Ny fisk genomgår 1 vecka PraziPro i karantän, sedan 2v TTM innan de släpps ner.

Lycka till med vad du än väljer!

Tack för bra svar, har förstått att du har koll på det här med karantän:)

Gissar att du har lärt av andras erfarenheter att PraziPro är bra medicin? Är den kopparbaserad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PraziPro är stapelmedicin för de flesta akvarister verkar det som. Den är inte kopparbaserad & hjälper inte mot prick. Däremot hjälper den mot gälparasiter & interna parasiter & maskar.

Jag kan tillägga att jag inte heller låter koraller komma ner i karet utan en viss procedur.

Om korallen är helt frisk och täckt av vävnad överallt så doppar jag den 20 minuter i Fauna marin ultra pest control, klipper av den från fraggstenen och monterar om den på en ny fraggsten. Inspekterar korallen sedan med förstoringsglas innan den hamnar i karet.

Är korallen skadad och visar korallskelett klipper jag av de delarna och gör sedan ovan procedur.

Då känner jag mig ganska trygg i att inte få in oönskade kritters.

Det är en jädrans tur att jag inte visste om det här innan jag startade med salt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PraziPro är stapelmedicin för de flesta akvarister verkar det som. Den är inte kopparbaserad & hjälper inte mot prick. Däremot hjälper den mot gälparasiter & interna parasiter & maskar.

Jag kan tillägga att jag inte heller låter koraller komma ner i karet utan en viss procedur.

Om korallen är helt frisk och täckt av vävnad överallt så doppar jag den 20 minuter i Fauna marin ultra pest control, klipper av den från fraggstenen och monterar om den på en ny fraggsten. Inspekterar korallen sedan med förstoringsglas innan den hamnar i karet.

Är korallen skadad och visar korallskelett klipper jag av de delarna och gör sedan ovan procedur.

Då känner jag mig ganska trygg i att inte få in oönskade kritters.

Det är en jädrans tur att jag inte visste om det här innan jag startade med salt ;)

Haha, ja trots att jag är ny är jag inte avskräckt trots att allt kompliceras varje dag som går. Men det är ju kanske lite det som är tjusningen också.

Låter som en nitisk och bra procedur. Om jag har förstått rätt sitter mycket av parasiter mm nere vid foten på koraller?

Jag har joddoppat nya koraller hittills men har förstått att vissa (främst sps:er?) inte tål detta, samt att det inte hjälper mot AEFW som du drabbades av. FMU pest control verkar vara ett bra alternativ.

Tack för tipsen, lika bra att försöka göra så rätt man kan från början för att förhoppningsvis slippa en del trubbel senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft prick ett antal gånger, aldrig behandlat det och har alltid försvunnit av sig själv efter några veckor.

Mest gjort stora vattenbyten och matat ordentligt. Har ett antal fiskar som är känsliga för prick och aldrig kört med karantän, jag är ganksa säker på att vi många gånger stressar ihjäl sjuka fiskar.

Många som inte håller med mig ang. detta. Men det är så jag upplever det.

//4 kirurger som haft prick 4-5 gånger och mår idag bra.[/quote

Ok, intressant! Har de haft prick som hållit i sig i längre perioder också? Verkar vara vanligt att kirurger får sk stressprick som snabbt försvinner igen.

3-4 veckor som längst, enda jag har gjort under en tid är att min hepatus var i karantän inne i karet (köpte ett litet plast akvarium som jag lade i karet så hon inte kunde skrapa sig mot stenar då hon skrapat upp ett litet sår, men blev helt bättre efter 4-5 dagar utan att kunna skrapa mot stenar.

I detta fallet var det mest stress som drog fram pricken i.o.m. 2 nya kirurger som var elaka mot henne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1) Ja. (hypo har desutom visat sig verkningslöst mot viss vita prick som kommer från bräckvatten)

2) För att avlasta fiskarna och hålla nere antalet parasiter, ja. För att bota & utrota parasiten, nej

3) Parasiten lever i ett kar utan fisk upp till 9 veckor. Vare sig du har sand eller inte.

Antingen lever man med prickparasiten och låter fiskarna ständigt kämpa emot angreppen eller så gör man något för att bli av med vita prick ur karet & på fiskarna och inför karantänsrutiner på ny fisk så att prick aldrig mer kommer in.

Såhär ser min prick-regim ut idag:

Huvudkaret går utan fisk 9 veckor.

I ett karantänskar går mina 2 fiskar i normal salthalt och medicineras med PraziPro

2 veckor innan 9 veckor kommer mina fiskar genomgå "Tank Transfer Method" för att sedan få hoppa ner i huvudkaret.

Ny fisk genomgår 1 vecka PraziPro i karantän, sedan 2v TTM innan de släpps ner.

Lycka till med vad du än väljer!

jag har läst siffror som säger närmre halvåret som de kan leva utan fisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det irritans som avses? Jag ser också att stressprick nämns...alltså är det olika prick? http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Cryptocaryon&prev=/search%3Fq%3Dcryptocaryon%2Birritans%2Bich%2Bin%2Bfish%26biw%3D1366%26bih%3D643 teoretiskt skulle väl marin ich kunna följa med levande sten också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det irritans som avses?

Japp

Jag tror det är irritans i båda fallen, andra tror inte det.

teoretiskt skulle väl marin ich kunna följa med levande sten också?

Absolut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen levande sten i dagsläget, men om jag skulle få för mig att sätta upp ett nytt kar med LS så skulle det nog få gå utan fisk minst 9 veckor, ja.

Det har inte forskats på stressprick, men det har forskats ganska mycket på Irritans. Man kan undra varför det är så ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst det med men kommer inte pröva då jag inte har något behov av det för tillfället. Medicinerar i karantän nu, inte för att jag tror mina fiskar är sjuka, mer för säkerhets skull och få in rutinen.

Men med tanke på vilka på rc som medicinerar det rakt ner i karet kan jag inte tro något annat än att det är revsäkert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...