Gå till innehåll

Butik som har rabatt vid köp av fler salthinkar


Guest

Rekommenderade inlägg

Men är det ingen skillnad om man kan spara in 2400kr/år på salt? Man får en rätt härlig korall för den summan tex. Så visst inga jätte summor. Men många bäckar små.

Nä nu ska jag ej sabba min egen tråd denna tror jag lika väl kan låsas lär väl inte komma något vettigt i den iaf.

Men tack alla som svarat seriöst det värmer:D

Men om man ställer om frågan finns det något annat märke på salt som har samma kvalite som Red Sea och tropic Marine? Till ett lägre pris som saluförs i sverige?

För att göra det hela lite tydligare så är målet med karet LPS och mjuk koraller med en betoning på fisk.

Är ju en skaplig virr varr på saltfronten blue treasure är ett kanon salt som jag själv testat under flera år med mycket bra resultat saluförs inte i sverige längre mig vetligen :( Vill ju ha ett salt som saluförs här i landet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

600 för en hink "märkessalt"är ett bra pris och förutsätter nog någon form av kampanj från distributören, vilket Red Sea i o f s ofta har.

Tar man av momsen så är det 500 kvar, och då kan jag lova att det inte är många kronor kvar till handlaren - enda bonusen är väl att saltkånkandet spar in ett gymkort ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

600 för en hink "märkessalt"är ett bra pris och förutsätter nog någon form av kampanj från distributören, vilket Red Sea i o f s ofta har.

Tar man av momsen så är det 500 kvar, och då kan jag lova att det inte är många kronor kvar till handlaren - enda bonusen är väl att saltkånkandet spar in ett gymkort ;)

Har ni någon annan momssats i storstan ;). Det finns alltid möjligheter att deala. I mångt och mycket så måste man ju gå direkt till tillverkaren och göra dealen, som sedan kanske går via en dist eller handlare. När jag sålde 50 plattor till ett kommunalt bolag dealade jag med Acer men plockade via en dist. Har svårt att tro denna bransch skulle vara undantaget möjligheter till bra affärer. Men det är klart, en spann för 600 som kostar normalt 800 är ju en bra affär :).

Men när saltet är slut och du måste blanda 50liter vatten så spelar det ingen roll om den spannen kostar 1000spänn för behovet brukar styra inte plånboken.

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyskland har förövrigt ganksa billigt salt om du inte kollat där än, frakten är också ganska human. Beställde för ett tag sen en massa prylar och 100kg salt med 220kr fraktkostnad. Skall du ändå beställa annat kan det vara värt att kika på.

Ibland har de reor/rabattkoder på facebook sidan (köpte senast reefers best för 570kr, 20kg) och då jag ändå åkte på fraktkostnader på annat jag köpte blev fraken bara 20-30kr mer.

Sen finns detta saltet som skall vara hyffsat : http://www.deepoceanshop.dk/dejong/udstyr-og-det-sma/dejong-marinelife-salt-intro-tilbud.html

Inget märkessalt men med all sanolikhet hög kvalite med tanke på grundsäljaren. Annars har deepocean väldigt bra priser på salt generellt.

EDIT: länk till tysk sida med bra priser http://fish.aquaristic.net/Marine-salt-Reefsalt/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

480:-, då om det ska vara så noga..... :)

Har ni någon annan momssats i storstan ;). Det finns alltid möjligheter att deala. I mångt och mycket så måste man ju gå direkt till tillverkaren och göra dealen, som sedan kanske går via en dist eller handlare. När jag sålde 50 plattor till ett kommunalt bolag dealade jag med Acer men plockade via en dist. Har svårt att tro denna bransch skulle vara undantaget möjligheter till bra affärer. Men det är klart, en spann för 600 som kostar normalt 800 är ju en bra affär :).

Men när saltet är slut och du måste blanda 50liter vatten så spelar det ingen roll om den spannen kostar 1000spänn för behovet brukar styra inte plånboken.

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leffe: Jag kollade nu till vem som helt utan något vip kort eller liknande kostade en Red Sea coral pro 22kg 650kr. :) Så visst va det lite mer en 600kr. Och TM pro va någon 100ring dyrare för 25kg

Men det går inte jämföra dom är grossister och slipper en extra mellanhand. Samt har ingen lyxig lokal eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att denna tråd har startat. Man kan vända och vrida på priser hit o dit, och vad har vi för problem egentligen? Problemet är alla dessa mellanled som ska tjäna pengar. Leffe skriver om Red-Sea som kör kampanj på salt ibland. Vi ska ju knappast tro att Red-sea skänker sitt salt när det är kampanj... Tyvärr så är det för många som åker sportbil och semestrar på Bahamas på semestern. Och då syftar jag inte på den svenska handlaren, det är nog inte alltid så lätt att få verksamheten lönsam i lilla Sverige. Men sen kan ju den svenska handlaren vara lite smart och köra kampanjer på salt ändå. Som det är nu så är det väldigt dåligt, extrapris på algskrapa kanske inte är så häftigt... Och det är ju fruktansvärt smart att köra kampanj på salt. För alla vet ju vad vattenbyten resulterar, jo ett akvarium som mår bra där korallerna frodas och fiskarna håller sig friska. Som i sin tur innebär att fler akvarister kommer att fortsätta i stället för att lägga ned hobbyn pga. alla problem + att vi köper mer koraller när de helt plötsligt överlever! Kanske skaffar ett akvarium till. I bland kan det vara lönsamt att göra en förlust på en vara för att folk ska köpa andra grejer när dom ändå är i affären. Det kallas för lockpriser. Hur ofta händer det inte att man åker till affären för att köpa typ aminosyror, och när man går ut så har man ändå handlat för 1500:- Det är inte ofta man ser en annons typ denna: Handla koraller för 1000, köp en hink salt för 300!, eller något poängsystem typ, efter 1000 poäng ges 5% 2000 10%. Var är initativen? Jag vill nog påstå att de svenska handlarna är näst intill kass på detta. Det finns en som har fattat galoppen, han är inte svensk och har inte affär i Sverige. Han säljer 20 kg De-jong salt för 300 danska kronor. De svenska handlarna borde nästan tacka honom för den merförsäljning han fixar hos de svenska affärerna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett tips till dig för att få ner priset på ditt salt. detta har fungerat för mig:

Leta up en djuraffär i din närhet som har högomsättning ( säljer mycket och behöver inte med salt eller akvarium att göra) gå och prata med dem och be dem om ett bra pris på ditt salt som de kan beställa hem. ( du kan ringa deras leverantörer och fråga vad de har så du vet allt art. nummer etc underlättar för butiker som inte har en aning om salt). Sen kommer ni överens om att du kommer och hämtar det samma dag som de får det. Argumentet är att de inte behöver hyllplats för dina varor och det är en snabb försäljning. Jag har fått ner Red Sea salt Coral pro till 400 eller 450kr för 22kg.

de butiker som handlar väldigt mycket har längre inköpspriser än andra. du kanske kommer att behöva vänta tills de lägger sin nästa stora beställning men det kan det ju vara värt.

jag kan tillägga att jag även köpte tunze streamers till lägre pris än någon annan handlare som jag hade kollat upp innan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken trevlig input det har blivit i tråden nu det tackar jag för bra tips. Jo men självklart är det så att drar man till en butik som har en billig sak tex salt. Man blir en återkommande kund som kommer köpa en massa annat med eller oj den där korallen ser inte dum ut va kostar den tja 1500kr oj det va kanske lite mer en jag tänkt men saltet va jäkligt billigt så jag tar korallen iaf bara för den trevliga affären totalpriset på det man köper blir helt ok iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att denna tråd har startat. Man kan vända och vrida på priser hit o dit, och vad har vi för problem egentligen? Problemet är alla dessa mellanled som ska tjäna pengar. Leffe skriver om Red-Sea som kör kampanj på salt ibland. Vi ska ju knappast tro att Red-sea skänker sitt salt när det är kampanj... Tyvärr så är det för många som åker sportbil och semestrar på Bahamas på semestern. Och då syftar jag inte på den svenska handlaren, det är nog inte alltid så lätt att få verksamheten lönsam i lilla Sverige. Men sen kan ju den svenska handlaren vara lite smart och köra kampanjer på salt ändå. Som det är nu så är det väldigt dåligt, extrapris på algskrapa kanske inte är så häftigt... Och det är ju fruktansvärt smart att köra kampanj på salt. För alla vet ju vad vattenbyten resulterar, jo ett akvarium som mår bra där korallerna frodas och fiskarna håller sig friska. Som i sin tur innebär att fler akvarister kommer att fortsätta i stället för att lägga ned hobbyn pga. alla problem + att vi köper mer koraller när de helt plötsligt överlever! Kanske skaffar ett akvarium till. I bland kan det vara lönsamt att göra en förlust på en vara för att folk ska köpa andra grejer när dom ändå är i affären. Det kallas för lockpriser. Hur ofta händer det inte att man åker till affären för att köpa typ aminosyror, och när man går ut så har man ändå handlat för 1500:- Det är inte ofta man ser en annons typ denna: Handla koraller för 1000, köp en hink salt för 300!, eller något poängsystem typ, efter 1000 poäng ges 5% 2000 10%. Var är initativen? Jag vill nog påstå att de svenska handlarna är näst intill kass på detta. Det finns en som har fattat galoppen, han är inte svensk och har inte affär i Sverige. Han säljer 20 kg De-jong salt för 300 danska kronor. De svenska handlarna borde nästan tacka honom för den merförsäljning han fixar hos de svenska affärerna...

Du borde starta en butik som har så många bra ideer.

Fråga dansken om du kan bli hans svenska motsvarighet.

Jag väntar med spänning på att svenska handlarna står i kö för att tacka honom för den merförsäljningen han fixat.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag skall köpa 25kg salt för 800kr som det kostar i göteb trakten kommer jag definitivt snåla med vattenbyten men om jag köper 20kg för 340kr så kommer jag byta vatten oftare samt få friskare koraller som växer mer och jag kommer också handla mer nya koraller och slipper lika så gråta var gång man häller i 8kg salt i tunnan.

jag har sett vissa butiker ha salt på hyllan i 2-3 år..... undrar om de på allvar tror att de någonsin får sålt det.

Det som Henric sa om nedsatt pris vid köp av xxxx antal kronor tyckte iaf jag lät väldigt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror det beror på att de flesta är hobbyister och inte affärsmän

Tror det finns mycket sanning i det, dock är problemet att en riktig affärsman ger sig inte in i denna branschen, alldeles för mycket arbete och för lite avkastning.

Sverige är för glesbebyggt + ett postsystem som inte hjälper vår hobby. När frakten är dyrare inom landet än när man importerar från tex tyskland/england blir det lätt svårt att få en bra affärsmodel online, där den mesta tekniken köps nu för tiden. Och när det är så få akvarister som det är i landet blir det svårt att få levande att gå runt utan höga priser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en ond cirkel det där. Det är få akvarister = högre priser vilket leder till många som funderar på att starta ej har råd och avstår eller nöjer sig med sitt lilla nano inget fel i nano men ger inte mycket för en butik. Sedan gör inte saken bättre att i vissa delar av landet är hyror dyra och priser går upp vilket leder till en mycke liten ökning. Sänker man priserna så kommer fler och fler handla och butiken går mer och mer + i kassan inte många som tänker så. Dom allra flesta tänker jag behöver mer pengar höjer priserna med får ingen större ökning i omsättning av produkter. Det är därför många kör med rea :P Då handlar folk upp lagret. Sedan höjs priserna och det står och segdrar igen. Det är ju som oftast plånboken som styr hur mycke man kan handla. Sedan är ju inte just akvaristik något man blir stormrik på. Det vet jag själv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

henrik har helt klart en poäng...det finns alldeles för lite iniativ i svensk handel..jag tror det beror på att de flesta är hobbyister och inte affärsmän

Det har du nog helt rätt i! Tror inte att det finns nån affärsman som skulle kunna se en att våran lilla hobby skulle kunna vara en guldgruva. Vi köper nog saker till våra kar för många miljoner kronor per år men i det stora hela så är det småpengar. Det är nog mycket mer lönsamt att sälja kattmat istället..

En intresant tråd.. Bra att säljare och köpare får säga sitt.

Jag håller med Andreas N om att skulle saltet vara lite billigare så skulle man kunna byta mer vatten. Jag tror att butiken skulle få in lika mycket pengar på salt om man sänker priset men säljer mer istället.

Det är väldigt sällan man bara köper en hink salt.... Ska bara köpa en liten fisk eller korall.. Lämnar butiken 1500 kr fatigare.. :)

Sällan man lämnar en butik utan att ha handlat för mindre en 1000 kr.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har du nog helt rätt i! Tror inte att det finns nån affärsman som skulle kunna se en att våran lilla hobby skulle kunna vara en guldgruva. Vi köper nog saker till våra kar för många miljoner kronor per år men i det stora hela så är det småpengar. Det är nog mycket mer lönsamt att sälja kattmat istället..

En intresant tråd.. Bra att säljare och köpare får säga sitt.

Jag håller med Andreas N om att skulle saltet vara lite billigare så skulle man kunna byta mer vatten. Jag tror att butiken skulle få in lika mycket pengar på salt om man sänker priset men säljer mer istället.

Det är väldigt sällan man bara köper en hink salt.... Ska bara köpa en liten fisk eller korall.. Lämnar butiken 1500 kr fatigare.. :)

Sällan man lämnar en butik utan att ha handlat för mindre en 1000 kr.. :)

Visst är det så Jag har minst 3-4000 med mig. För man vet ju aldrig vad man hittar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...