Gå till innehåll

Köpa med sig koraller på resa


HiTeq

Rekommenderade inlägg

Eftersom det finns många nätbutiker som verkar skicka koraller undrar jag om man inte kan köpa koraller med sig när man är på resa. Vad finns det för regler dels inom EU vilket jag antar är relativt enkelt jämfört med till exempel USA. Min nästa resa går mot USA och om någon har erfarenheter av att köpa med sig levande därifrån tar jag gärna del av dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inom EU är det inga större problem, finns några specialregler för införsel i Sverige (ex sötvattenskräftor) men annars funkar det. Att föra in från EU:s "utsida" är dock mer problematiskt. Alla hårdkoraller står på CITES-listan och kräver specialtillstånd.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Mjukisar importeras utan CITES men hur man skulle gå tillväga rent praktiskt vid gränsen vågar jag inte svara på.

Du behöver ett "häsointyg" om jag inte tolkar det hela fel och hur du löser det rent praktiskt kan vara en lustig fråga...

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/vattenlevandeprydnadsdjur.4.5ce6c400139a12671c880002768.html

Eftersom gränsveterinären verkar få anstränga sig för att skilja på räkor och krabbor så tro jag nog att korall-id är mer än dom flesta vågar ge sig in på.

Jag själv skulle inte ens tänka på att försöka egentligen, det känns som om det lätt skulle bli en heldag i tullen och eventuell uppföljning därefter även om man gjort allt rätt.

Myndigheter är generellt bra på att hantera sånt dom ser ofta, det som är udda brukar väcka uppmärksamhet och misstanke.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...