Gå till innehåll

Kalibrera refraktometer?


Aquaguy

Rekommenderade inlägg

Gör man en stamlösning med saltvattenssalt så kommer man ha 3 möjliga felkällor om man nu inte har instrument att kontrollera dessa.

Saltet i sig är långt ifrån nåt man kan kala en homogen blandning som i detta fall nog blir den största felkällan och jag skulle inte använda en sådan variant själv.

Värdena på salten har beräknats på dom dispade mängderna råvara och man tar nog inga IPC prover för att bekräfta detta.

Kranvatten är helt ok även om det inte är optimalt, osmos är lite bättre o dest är bäst men för våra behov så fungerar samtliga (för dom flesta akvarister ;))

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anv kran vatten så den visar noll. Det duger för vårat behov. Om det skulle fela ett par 10on delar är inget som dina koraller eller fiskar bryr sig om. Jag kan inte fatta varför allt skall gå till sådan idiotisk hets om hitan o ditan...... Skärpning för f.n får jag säga detta är en hobby och det låter på vissa som man håller på med labboratorie arbete där korrekta värden är på liv eller död.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske bäst att jag Kalibrerar efter kranvatten iaf....om det är fel från Aquacalc så ligger jag på en väldigt hög salthalt

Jag har en refraktometer från FS. Den visar våldsamt olika när jag kalibrerar mot osmosvatten jämfört med referensvätska. Jag kan bara tänka mig ännu sämre resultat med kranvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Jag kalibrerade precis refraktometern mot osmos, kranvatten och 30 ppm referensvätska. Osmos och kranvatten ger för mig samma utslag men när de är kalibrerade mot 0 så visar referensvätskan 32 ppm.

Jag har en refraktometer från FS. Den visar våldsamt olika när jag kalibrerar mot osmosvatten jämfört med referensvätska. Jag kan bara tänka mig ännu sämre resultat med kranvatten.

Var får du tag på referensvätska för din önskade salthalt? Vad siktar du på, 34-35 ppm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En refraktometer är i normalfallet gjord för att visa halt av NaCl. Det betyder att med saltvatten visar den lite för lite.

En normal refraktometer skall visa 3,55% när salthalten är 3,45% om man tittar i ytterkanten av skalan.

En referensvätska kan innehålla enbart NaCl och vatten om den är gjord av refraktometertillverkaren eller saltvatten om de är gjord av ett företag i akvariebranshen. Men då brukar den heta multireferens och vara på ungefär 3,5& salthalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...