Gå till innehåll

Bygga bakgrund


Guest

Rekommenderade inlägg

Tänkte använda mig av frigolit som grund och värma denna med varmluftpistol

Bakgrunden kommer byggas med skrevor och även stenar bergsknallar på botten. Någon som har tips på bruk för detta? funderar på tex detta

http://www.beijerbygg.se/store/Produ...atalogId=10551

Eller detta http://www.beijerbygg.se/store/priva...%A5r-900026434

Ium att flytkraften på frigolit är så hög kommer den först att värmas. Och bekläs med någon form av fix eller liknande samt urholkas och fyllas upp med fix.

Vill ha en lite grövre struktur på den så det kommer blandas i något lämpligt tes korallgrus. För lecakulor fungerar inte va?

Självklart kommer det att lakas ur under några veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

De innehåller säkert silikathaltig sand som fyllmedel förutom någon form av plast, latex eller gummi för att öka elasticiteten.

Dessutom är cementen kromatreducerad vilket medför en risk att krom frigörs via bakterier.

Sjöborrar och eremiter kommer att flisa sönder frigoliten. En del fiskar kan också skada den.

Skall du använda något bruk är det bättre att ta vitcement och kalksand eller någon blandning som är gjord för akvariebruk som t.ex Reefbond.

Många saltaffärer har kross av torr sten i storleken 1-4 cm. Det skulle jag mura ihop till en platta i stället. Och sedan fästa den i karet med silikongummi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar då blir det vitcement istället. Det ska bli överhäng på ca 30cm och bumlignar stora formationer därav frigoliten som sedan hade tänkte att värma det blir bara en tunt hårt skikt under cementen. Reefbond har jag uppfattat som att det är till för att fästa saker med inte bygga? jag kanske uppfattat det fel?

Är det sådant här som det syftas på http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/bindemedel-bruk/cement/vitcement-25kg-40s%C3%A4ckar-pall-900014391

Finns det något finurligt sätt att få denna mörkare? Vill inte ha vit bakgrund passar inte karet. Jo LS kross är fint det att jag ej tänkte på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läst att man kan använda portland ?

Är det då detta http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/gjutning-husgrund/gjuta-mura-putsa/cement-bruk/0101/standardcement#Product_information

Det har rätt nyans. Sedan blandar man i kross av LS

Annars va det detta du pratade om Stig ? http://www.finja.se/vitcement.54027.produktinfo

Något tips på hur man kan få det mörkare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I Sverige skall du inte använda portland cement då den är kromatreducerad. Man binder krom genom att tillföra järn som bildar en stabil kemisk förening med krom och kalk.

Men jag är övertygad om att i porer förekommer anaerob bakteriell aktivitet som sänker pH. Och då frigörs järn och krom. Vitcementen är inte kromatreducerad utan har naturligt lägre kromathalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om man har en bas bygger upp struktur med http://www.drakfisken.se/inredning/1...cape-foam.html

Sedan toppar detta med finja vitcement och blandar i kross an LS då borde det bli bra ?

Om en borre får för sig om att käka hål på det får man isf laga med Reefbond ? Det borde väl fungera. Gillar ju sjöborrar och dom käkar upp vilken bakgrund som helst förr eller senare.

Då sjöborrar är lite av ett favorit djur så kommer det finnas några.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig det finns en dansk AALborg White hur tolkar du den texten nuturligt låg krom eller järn reduserad

AALBORG WHITE© cement garanteras av tillverkaren

innehålla max 2 ppm vattenlösliga kromater.

Kromatreduceringen har skett genom valet av råmaterial

och produktionsprocess

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det namnet jag glömt! Detta är den cement som har det lägsta krominnehållet av dem jag kollade 2006. Men saken kan ju ha ändrats sedan dess. Det finns produktblad på alla cementsorter som säljs i EU så det är bara att kolla...

Säljs av Cementa i Sverige, dock är frågan om det reduserat med järn som Stig pratade om

/s

vitcement_produktblad_01.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I Sprung och Delbeeks bok finns fina beskrivningar av hur man kan bygga det du föreslår med hjälp av ljusraster och LS. Jag har prövat att bygga bakgrunder. Det blir aldrig så bra som man vill, även om det blir bra. Jag hade aldrig pillat med ämnen med kemikalier i. Efter flera försök (och jag är en händig jävel) så har jag tillslut bestämt mig för att framöver bara köra på LS och olika sätt att suspendera den. Man kan bygga ramar av PVC rör och borra hål i stenen och hänga upp den, man kan fästa den med buntband eller revskum. Det du vinner är ju att du får en god mängd riktig LS som faktiskt fungerar. Vill du trots allt bygga så använd en ram (platta) av ljusraster och fäst bitar av död LS med hjälp av ReefFoam, det blir snyggt och garanterat giftfritt, allt fungerar från början, och även om borrarna tuggar så frigörs ingen skit som inte testats i revkar.

Lycka till! Det finns bilder hur man gjort i min förra akvarietråd (Kub med vibbar från Papua).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo själva byggandet är inga problem har byggt massor bakgrunder till sötvattenfiskar. Dock ingen till saltvatten. Men det värkar bil revskum finja och kossad LS som lite större bitar av LS lite här och vad detta kommer sättas fast med reefbound

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...