Gå till innehåll

Ultimata förhållande för ricordea.


osby0479

Rekommenderade inlägg

Undrar vart ni som håller ricordea florida eller yuma, har för erfarenhet av florida i tillväxt, samt hur ni får era yuma att överleva!

Vill gärna veta vad ni matar med och tillsätter, då jag enbart gör vattenbyten och tillför lite extra calsium.

Samt matar med reefpearls, spoonge power, musselmat i form av pulver, samt ett specielt foder framtaget för just ricordea.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör idag med 50w Led på ca 80% ca 40cm vatten.

Kommer att byta kar där dom kommer va ca 60cm i höjd med 130w led istället, hoppas på lite delning.

Räknade antalet igår och har 105st och ett flertal munnar på varje.

Så lite delning hade varit välkommet.

Har inte testat värdena, men byter ca 20l varje vecka, kör med kol och fosfat absorber.

Får väl hoppas dom växer bättre med det nya ljuset.

Har en yuma som verkar trivas bra, men har haft riktigt färgade yuma men dom har bara vittrat sönder med tiden och försvunnit, antar att det har med vattenvärdena att göra eller så har ljuset varit för svagt, lite synd då yuma har riktigt fina färger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en hel drös med R.florida och dom växte som attans när minna närings värden var höga, och då dela dom på sig hela tiden. Men jag har ett gäng R,yuma också och dom trivdes inte då. Nu har jag minna låga närings värden och minna R.yuma växer på jätte bra. Men då har minna R.florida slutat växa och så har dom tappat färg. Har hjälp till att dela minna R.yuma med att sätta en gummisnodd i mitten på dem och då så har dom delat sig. Jag matar minna med en massa olika märken som tex: DD. KZ. Coral-Energizer. Coral-V-Power. Julian Sprung´s Formula. ULTRA seafan. Frysta microplangton. Med vänlig hälsning Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Om man ev skulle vilja dela lite stenar där det sitter ricorderior, hur länge tror ni dom kan vara ovanför ytan, utan att ta skada, då man måste limma o trixa lite innan man lägger dom i karet igen!

Snabblim samt korall lim som man knådar, det sistnämnda tar ju ändå några min innan det sätter sig riktigt!

Hur är det med knappar o skivor, klara dom sig ett tag utan att det blir skador på dom, om dom är utan vatten allt för länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...